The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 (2011)

 photo TheTwilightSaga-BreakingDawnpart1.jpg 
The Twilight Saga: Breaking Dawn, part 1 (Fantasy/Drama/Romantik/Thriller/Äventyr):
Det är dags för Bella och Edward bröllop och så fort det är över bär det av på smekmånad, en smekmånad som kanske inte riktigt blir som Bella hade hoppats på. Hon bestämmer sig för att vara mänsklig ett tag till men mot all förmodan händer det som inte kan hända. Bella blir gravid och väntar nu Edwards barn, ett barn som växer snabbar än ett vanligt foster och som nu också äter upp Bella inifrån. Det blir en kamp om liv och död och allt hennes omgivning kan göra är att se på.  
 
 
FILMEN FÅR:
Då har vi kommit fram till den "sista filmen" i The Twilight Saga, en film som är uppdelad i två delar och detta är del 1 av The Twilight Saga: Breaking Dawn. Edward (Robert Pattinson) och Bellas (Kristen Stewart) bröllop står för dörren och Jacob (Taylor Lautner) låter svartsjukan ta över men det stoppar inte romantiken från att spirar i The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1. Det blir både bröllop, smekmånad och sex (ja, ni läste rätt) som resulterar i en graviditet.
 
 photo Breaking-Dawn-_-Part-1_-1.jpg
Bröllop leder till sex och en graviditet.
 
Eftersom jag inte direkt var påläst om film så blev jag personligen lite förvåna över graviditeten, jag trodde inte den skulle slå in förrän i sista delen av Breaking Dawn men ack så fel jag kunde ha. Allt går i super speed och Bella ser sjukare ut än någonsin när det ofödda barnet äter upp henne inifrån och jag undrar om Kristen Stewart fick rasa i vikt för sin roll eller om allt hänger på smink och visuella effekter. Men i vilket fall som helst så ser det inte hälsosamt ut.
 
 photo BreakingDawn6-1.jpg
Sex har konsekvenser om man inte skyddar sig Bella.
 
I mitt tycke så är The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 den bästa filmen i The Twilight Saga men allt håller på att ramla samman under en scen då talande varulvar dyker upp. Visserligen så pratar de ju inte med munnen och tur är nog det, men det blir ändå bara så fruktansvärt töntigt när skådespelarna har lagt på sina röster i något som ska föreställa tankeöverföring eller är det kanske så att de kommunicerar via ylande, grymtande och morrande på engelska. Ja, det spelar faktiskt ingen roll för det blir så fjantigt som det bara kan bli och det förstör nästan hela den bild som jag har fått av just denna filmen och hela filmserien.
 
 photo BreakingDawn2-1.jpg
När Varulvarna morrar fram engelska får jag nästan nog.
 
Det konstiga är ändå att jag finner The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 så bra som jag gör då det faktiskt inte händer så mycket under filmens gång. Men jag antar att det är romantiken som kommer över mig och som också gör mig lite dum. Bröllopet är vacker och smekmånaden romantisk på ett sjukt och konstigt sätt, men vad som verkligen fångar min uppmärksamhet är Bellas graviditet som håller på att livet av henne. Det är något med hennes sjuka kropp och bråket mellan hennes beundrar som lockar mig och binder mig fast i soffan.
 
 photo BreakingDawn5-1.jpg
Någon dag efter sexet märker Bella av graviditeten.
 
Allt som vi få se i The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 1 går emot mina normer men ändå så beundrar jag den "spänning" som finns gömd i handlingen. Bella är ännu ett steg närmare döden, den verkliga döden och frågan är om hon kommer överleva. Kommer hon bli en utav de levande döda eller kommer hon verkligen att dö? Svaret på den frågan vet de flesta redan och det visste även jag, men det blir ändå en spänning som lyfter upp filmen lite över de andra. Ja, jag få erkänna det. The Twilight Saga är faktiskt en rätt så bra filmserie... än så länge och nu återstår det bara att se vad slutet på sagan ger oss, eller vad den ger mig.
 
 photo BreakingDawn4-1.jpg
Bellas sjuka kropp både skrämmer och lockar mig
 
 
Tidigare filmer i The Twilight Saga filmserien:
  1. Twilight (2008)
  2. The Twilight Saga: New Moon (2009)
  3. The Twilight Saga: Eclipse (2010)
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: