Extremely Loud & Incredibly Close

Extremely Loud & Incredibly Close:
En 9-årig amatöruppfinnare, smyckesdesigner, astrofysiker, tamburinspelare och pacifist söker över hela New York för att finna låset som matchar den nyckel han ärvt av sin far.
 
 
BETYG och RECENSION:
Jag har mixade känslor gentemot EXTREMELY LOUD & INCREDIBLY CLOSE. I en sekunden så är filmen väldigt berörande och lockar fram tårar, men i nästa är den något helt annat, något som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Men jag upplever nästan upplägget lite för extremt då barnet Oskar (Thomas Horn) söker efter svar samtidigt som han försöker hantera en stor förlust.
 

Efter att Oskar har förlorat sin pappa i 11 September-attackerna hittar han en nyckel...
 
Tempot är stillsamt och stundvis berörande. Dock varierar filmen mellan att vara väldigt känslofylld till att tas över av ett typiskt amerikanskt dravel medan den underliga sonen får filmkonceptet och handling att framstå som konstigt och inte vidare trovärdigt, vilket tyvärr ger en helt fel känsla när storyn grundar sig i saker och ting som faktiskt hänt på riktigt. Däremot är skådespelet starkt och tillsammans med de gripande bitarna är detta också det som räddar filmen från att bli ett totalt fiasko.
 

... och han blir fast besluten i att hitta det lås som nyklen passar i.
 
Hur som helst så är EXTREMELY LOUD & INCREDIBLY CLOSE bitvis väldigt bra och fin, men jag blir aldrig engagerad och i slutändan upplever jag filmen som ganska uttråkad i längden och därför räcker den inte heller hela vägen.
 

Under sin jakt berör han många människor.
 
 

FILMINFORMATION:

 
Originaltitel: Extremely Loud & Incredibly Close.
Svensk titel: Extremt högt och otroligt nära.
Baserad på boken: Extremely Loud & Incredibly Close, av Jonathan Safran Foer.
Tagline(s): "Extremely Sweet & Incredibly Heartwarming".
Genre: Drama, Mysterium, Äventyr.
Skådespelare: Thomas Horn, Tom Hanks, Sandra Bullock, Max von Sydow, Viola Davis m.fl.
Regissör: Stephen Daldry.
Speltid: 129 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Premiärår: 2011.
Distributör: Warner Bros.
DVD och Blu-ray release: 22 Augusti 2012.
Extramaterial (DVD): Finding Oskar. 
Extramaterial (Blu-ray): Making Extremely Loud & Incredibly Close • Finding Oskar •.Ten Years Later • Max von Sydow: Dialogues with the Renter.
 

 
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: