Twilight (2008)

 photo TheTwilightSaga-Twilight2.jpg 
Twilight (2008) (Fantasy/Drama/Romantik/Thriller):
När Bella flyttar till småstaden Forks har hon inga stora förväntningar. Men så träffar hon vampyren Edward Cullen och då tar hennes liv en oväntad och farlig vändning.
 
 
FILMEN FÅR:
När Twilight kom ut på DVD i slutet av april 2009 så var det min kompis C som övertalade mig att se den och jag blev då också positivt överraskad. Vampyrer och fantasy har nämligen aldrig varit min kopp av tee (om vi inte räknar med Buffy the Vampire Slayer) men Twilight föll mig då ändå i smaken. Nu kan jag väll kanske inte riktigt säga detsamma men jag uppskattar ändå delar av filmen. Twilight börjar något segt och dialogerna flyter liksom inte på, utan de dras snarare fram och det gör också att blir filmen något tråkig och knastrig. Men allt som krävs för att man ska vänja sig vid segheten är bara lite tid, för när halva filmen har passerat så ökar tempot och något som kan likna spänning sätts då också in.
 
 photo Twilight2.jpg
Det börjar små segt med en massa stirrande blickar. 
 
Men trots att Twilight blir bättre med tiden så kan jag inte riktigt köpa Bellas (Kristen Stewart) reaktioner och Kristen Stewart gör tyvärr ett rätt så stelt och tråkigt jobb. Flickan har nog bara en min, eller kanske två och de använder hon väl under hela filmens gång. Hennes uttryck för glad, ledsen, rädsla och smärta är alla typ de samma och just därför blir det också svårt att köpa hennes rolltolkning. Dessutom har hon svårt för att stänga munnen och hon kör på TPT (tänder på tork) stilen samtidigt som hon slickar och biter sig själv i läppen så fort hon få chansen. Ja, detta är små detaljer som retar upp mig. Men vad som retar upp mig allra mest är att Twilight bryter mot alla de oskrivna reglerna som finns när det kommet till vampyrer. T.ex så "tål" vampyrer inte solljus och de dör om de vistas i det under en lång tid, men här i Twilight så glittrar de bara lite fint och då är detta bara en av alla de regler som filmen bryter.
 
 photo Twilight.jpg
Bella kör på TPT stilen...
 
Twilight som är den första filmen ur The Twilight Saga kretsar mest kring Bella och vampyren Edward (Robert Pattinson), som är Bellas stora kärleksintresse och det är deras kamp om kärleken som praktiskt taget styr hela handlingen. Hennes vän Jacob (Taylor Lautner) tar inte upp stå stor plats och det är något som förvånar mig. Men han finns ändå med på ett hör och stundvis kan vi känna av svartsjukan som spirar mellan honom och Edward. Vem ska vinna Bellas hjärta i slutändan?
 
 photo Twilight3.jpg
... medan Edward glittrar i solljuset.
 
Twilight är kanske inte så bra som jag minns den men den är inte heller dålig. Dock är filmen kanske något seg och småtråkig emellanåt vilket lätt kan få mig att vända bort blicken, men jag väljer att tålmodigt sitta kvar och beta mig igenom filmen och det blir bättre ju längre in i filmen jag kommer. Dessutom så kommer slutet snabbare än vad jag hade trott.
 
 photo Twilight4.jpg
Vi är de onda snubbarna som vill komma åt Bellas blod.

Kommentarer
SERIESNACK.SE säger:

Jag avskyr Kristen Stewart som skådespelerska. Hon kan verkligen inte agera. Precis som du säger så har hon väldigt få ansiktsuttryck. Usch för henne. Men i övrigt en bra film.

Svar: Det finns faktiskt en film där hon gör ett riktigt bra jobb och det är i Welcome to the Rileys, som förövrigt är rätt så bra. Jag blev nästan lite chockade när jag såg hennes "talang" där i och jag fattar inte varför hon inte kan använda den var gång hon gör film. Men det är väll kanske jobbigt när man få anstränga sig..
...Liiinna

2013-03-31 Kl: 17:36:30
URL: http://seriesnack.se/
Tilda säger:

twiligt är så bra!!
Har inte sett den sista än, inte hunnit :-/ Är den bra??

Btw, din blogg är grym!!

Svar: Jag börjar med att säga tack. Alltid kul när någon gillar ens blogg =)

Och för att gå tillbaka till The Twilight Saga: Jag hade inte hoppats på så mycket när jag såg filmserien men jag blev glatt överraskade. Dock blev jag också grymt besviken när jag kom fram till den sista filmen. Den var inte mycket att ha och jag tyckte den var rätt så halv kass, men så finns det också de som älskar den =)
...Liiinna

2013-03-31 Kl: 18:29:36
URL: http://alteryd.devote.se/
Sofia - En blogg om tv-serier säger:

Jag älskar twilight, både böckerna och filmerna. Men jag har också väldigt svårt för Kristin, hon är inte alls så som jag hade tänkt mig Bella, sen hade jag inte valt Robert som Edward heller men jag tycker ändå att han gör ett bra jobb :)

Svar: Jag har ju inte läst böckerna så jag kan inte jämföra, men jag kan iaf säga att jag hade velat se andra skådisar i så gott som alla rollerna. Tycker verken om Kristen, Robert eller Taylor.. Men jag gillar nog Taylor bäst... när han klipper av sig det gräsliga håret vill säga.
...Liiinna

2013-03-31 Kl: 18:56:02
URL: http://www.nattstad.se/Sofia.Mattsson

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: