Live Free or Die Hard (2007)

Photobucket
Die Hard 4.0 Originaltitel: Live Free or Die Hard (Action/Thriller):
John McClane försöker bygga upp en relation med sin dotter när en grupp terrorister sakta börja ta över världen genom dataintrång. Av en ren tillfällighet så hamnar John mitt kaoset och till sin hjälp har han en ung hacker som förhoppningsvis kan hjälpa honom att stoppa terroristerna och rädda USA ifrån att falla samman.


FILMEN FÅR:

Jag vet att jag har sagt att vissa filmer inte behöver dataanimationer för att bli bra, men om sanningen ska fram så blir filmerna helt enkelt lite bättre om de är lite nyare och lite mer moderna, som Live Free or Die Hard. Die Hard 4.0, som filmen heter här i Sverige, är faktisk den filmen som jag tycker bäst om i filmserien och det kan vara för att brottsligheten sker genom dataintrång. Filmen känns helt enkelt fräschare och fränare med sin flashiga ton och med sina moderniteter. Annars fortsätter Die Hard 4.0 med samma sköna stil och John McClanes (Bruce Willis) löser brott på sitt egna lilla vis vare sig han ska eller ej. Det är dessutom kul att John McClanes dotter Lucy (Mary Elizabeth Winstead), som nu är vuxen, syns till i filmen och får vara en del utav handlingen. Även om hennes medverkan inte är allt för stor så bidrar hon i alla fall med något som tilltalar mig.

Photobucket
"Varför är du så sur Lucy? Njut av utsikten".

I skurkrollen som Thomas Gabriel ser vi ingen mindre än den snygge Timothy Olyphant som fångar min uppmärksamhet bara genom att visas i bild och jag blir aningen avundsjuk på Maggie Q som inte bara gestaltar medbrottslingen Mai Linh utan hon intar även rollen som Thomas hårdkokta flickvän. Medan Thomas utbringar hoten och säger till folk att knappa på datorerna så är det Mai som står för sparkarna och hon gör det bra ända in i det sista.

Photobucket
Mai visar var skåpet ska stå.

I Die Hard 3 fick John McClane ta ofrivillig hjälp på traven och det får han även göra denna gången. Vid sin sida har han nu hackern Matthew Farrell (Justin Long) som finns med på listan över personer som Thomas Gabriel vill se döda, allt eftersom dessa hackers kan hindra hans plan ifrån att gå i verket. Matthew, också kallad Matt, är en rätt så oskyldig hacker i mina ögon men som kommer väl till pass när McClane måste soppa brottsvågen som nu hotar att slå ut hela landet och på så vis ta oss tillbaka till stenåldern eller något i stil med det.

Photobucket
Matt och McClane in action.

Även om vissa effekter är aningen överdrivan så blir Die Hard 4.0 ändå den filmen som faller mig bäst i smaken och som får mig att sitta klistrad framför TV-rutan. Jag blir överöst med spänning och action som snart gör filmen till min favorit och jag struntar blanka fan i vad andra tycker. Vad som dock chockar mig är hur fan jag har kunnat missa Die Hard 4.0 i alla dessa år. Missa är kanske fel ord eftersom jag länge har vetat om att filmen finns därute, jag har bara inte brytt mig om att se den och det är nu något som jag ångrar. Filmupplevelsen var självklart underbar, som ni säker förstår av mina ord här ovan, men det som retar mig är att jag hade kunnat uppleva den för 5 år sedan. För att rädda mig själv från total ångers så försöker jag nu intala mig själv att jag trodde att jag hade sett filmen på TV och anledningen till det fördröjda köpet beror på att jag inväntade en snygg filmbox.

 
Tidigare filmer i Die Hard filmserien:
  1. Die Hard (1988)
  2. Die Hard 2 (1990)
  3. Die Hard: With a Vengeance (1995)
 
*Betygssystemet
 

Kommentarer
Erika säger:

Skäms lite över att jag inte sett någon av Die Hard filmerna!

2012-06-07 Kl: 23:07:54
URL: http://eerikalarsson.wordpress.com

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: