Die Hard (1988)

Photobucket
Die Hard (Action/Thriller):
Julfirandet är full igång i en skyskrapa där John McClane sura hustru håller till och han anländer till festen ihop om att reda ut deras problem. Innan han vet ordet av det har terrorister invaderar julfirandet och i gisslan sitter nu hans fru. Men hjälp av sin lilla tjänstepistol går John till attack för att rädda gisslan och stoppa terroristerna som planerar att stjäla 600 miljoner dollar.


FILMEN FÅR:

Tänk att ett lugnt men ändå vilt julfriande kan gå så fel. Folk njuter av julens alla festligheter när terrorister helt plötsligt invaderar byggnaden och tar gästerna som gisslan. Men i byggnaden, i skymundan från alla andra, finns självklart John McClane (Bruce Willis) som är en hårdkokt polis ifrån New York. Han är en än så länge okänd karaktär i Die Hard som snart kommer bli ett med världen och upprepa sina färdigheter i totalt 4 filmer och med en femte som är på gång. Vi se här en yngre Bruce Willis som göra ett namn av sig själv och han gör det minst sagt bra.

DieHard terrorist
Två terrorister.

Die Hard är en film som idag kanske är något föråldrad men den bjuder ändå på ett actionladdat äventyr som underhåller de flesta. Det skjuts hej vilt under större delar av filmen, folk dör och hjälten överraskar. Die Har bli därför en överraskande och spännande film som håller fast vi de gamla hederliga action normerna. Det behöver inte vara flashiga specialeffekter så länge explosionerna är stora och det är precis vad vi få se i Die Hard, stora feta explosioner.

Photobucket
Några explosioner.

Mitt ibland alla explosioner finns självklart även den där klassiska idioten som tror att han kan rädda sig själv och alla andra genom att spela hjälte och att gå bakom ryggen på den riktiga hjälten. Detta är något som sällan fungera på film men ändå ska det göras och personen i fråga få så gott som alltid betala priset, men det underhåller i alla fall oss tittare.

Photobucket
Ett gisslandrama.

Miljöerna i Die Hard är inte speciellt omväxlande och vi få praktiskt taget sitta och stirra på samma väggar hela tiden. Men däremellan kryper John McClane runt i ventilationen och i hisschaktet samtidigt som han bygger på spänningen en aning. Die Hard är egentligen en rätt så enkel film med explosioner som smäller oss ut soffan och det finns inget med filmen som är tråkigt. Filmen glider på smidigt och handlingen är underhållande till max, men filmen är ändå något för gammal för min smak och jag kan därför inte höga den upp över skyarna. Men i slutändan är Die Hard en film som kommer hålla länge och som säkerligen tilltalar de flesta.

die-hard-blu-ray
Och en John McClane i ventilationssystemet.
 
*Betygssystemet

Kommentarer
Karin - Mitt hörn av universum säger:

En av de bästa actionfilmerna, en klassiker. Den fungerar alltid! :)

2012-05-17 Kl: 20:47:57
URL: http://karinsuniversum.blogg.se/
Micke säger:

Den här såg jag på bio. Förmodligen 80-talets bästa actionfilm!

2012-05-18 Kl: 00:31:45
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/
David säger:

Kan vara den bästa actionfilmen någonsin. Har väldigt få konkurenter.

2012-05-18 Kl: 09:22:56
althea säger:

Såg den för första gången i sin helhet i vintras och jag trodde inte att jag skulle gilla den så mycket som jag gjorde. Var faktiskt uppriktigt förvånad och undrande över varför jag inte sett den tidigare. Den är ju awesome! haha



Sv; Har bara några avsnitt av BSG hittills och vet inte riktigt vad jag tycker än, men är defintivt nyfiken på vad som kommer hända. Känns mest fast i mycket politik och lite cylons för tillfället.

2012-05-18 Kl: 11:50:33
URL: http://altheatrollet.blogg.se/
Cameo säger:

Det är en film vi brukar se innan jul för att få upp julstämningen hehe

2012-05-20 Kl: 01:15:44
Lina (A Freak Like Me) säger:

En julfilm är det absolut, själv så brukar jag se Gremlins men jag kanske ska byta film i år =)

2012-05-23 Kl: 22:48:09
URL: http://afreaklikeme.blogg.se/
Robin säger:

Underbar rulle som lever på kortare aactionsekvenser och blod samt oneliners! Gillar alla tre i serien, för 4 och 5an är ingen Die Hard alls.

Svar: Haha och jag som gillar 4 allra bäst. Men de är grymma allihopa =)
...Liiinna

2013-02-22 Kl: 18:58:44
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: