How to Train Your Dragon 2 (2014)

 photo draktraumlnaren2_zps86856c50.jpg 
How to Train Your Dragon 2 (Animerad Familjefilm, Action, Fantasy, Komedi, Äventyr):
När Hiccup och hans drake Toothless är ute på en flygtur ramlar de över en isgrotta där hundratals vilda drakar bor tillsammans med en drakryttare. Innan de vet ordet av det befinner de sig i en kamp om att bevara freden mellan människor och drakar.
 
 
BETYG och RECENSION
How to Train Your Dragon 2 (sv.titel: Draktränaren 2) är uppföljaren till den animerade filmen How to Train Your Dragon som kom ut 2010 och vi får här, ännu en gång, följa med Hiccup (eng. röst av Jay Baruchel) och draken Toothless på ett flygresande äventyr. Jag var kanske inte allt för överförtjust i den första filmen eftersom den utspelar sig under en tidsepok som inte tilltalar mig och även på grund av fantasy genren, och dessvärre så gäller självklart även detta uppföljaren. Den är helt enkelt lite för vikinga-aktigt för min smak. Men alla animerade filmer har sin charm och det har självklart också How to Train Your Dragon 2, jag har bara lite svårt att se det för den ointressanta tidsepoken. Dessutom är jag en av de få som aldrig riktigt har tyckt om drakar och det spelar ingen roll hur söta de må vara, de är bara något för overkliga för min smak.
 
 photo howtotr_zpsc9a1ce6e.jpg
Hiccup och Toothless.
 
Trots att How to Train Your Dragon 2 inte riktigt är en film för mig så är den oerhört söt och gullig med sina storögda drakar. Dessutom är den lilla förälskelsen som Astrid (eng. röst av America Ferrera) tydligt har för Hiccup som kryddan på moset. Dock låter hon inte känslorna blomma ut och det kan jag tycka är lite synd, för ärligt talat, lite romantik har aldrig skadat någon. Förutom en undantryckt kärlekshistorian så bjuder självklart filmen på ett drakäventyr där freden är hotad och där Hiccups mamma Valka (eng. röst av Cate Blanchett) visar sig vara vid liv. Ja, drama, drama och ännu mer drama finns i detta äventyr.
 
 photo how-to-train-your-dragon-22_zpsc1b659a3.jpg
Astrid är lite förälskad i Hiccup men låter inte det påverka deras vänskap.
 
Precis som jag sa om den föregående filmen så är How to Train Your Dragon 2 mer anpassad för barn än för oss vuxna och även om det blir både lite småkul och charmigt här och där så får filmen inte mitt hjärta att smälta. Men trots detta så är ändå How to Train Your Dragon 2 något underhållande och jag kommer på mig själv med att småle lite åt innehållet, det är bara det att det inte blir så bra som jag hade hoppats på men söt är filmen ändå och det är alltid nått.
 
 photo how-train-your-dragon-2-09_zps64371219.jpg
Pappa Stoick (eng. röst av Gerard Butler), mamma Valka och deras son Hiccup. 
 
© 2014 DreamWorks Animation LLC 
© 2014 Twentieth Century Fox Home Entertainment LLC
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: How to Train Your Dragon 2.
Svensk titel: Draktränaren 2.
Tagline: -.
Genre: Animerad Familjefilm, Action, Fantasy, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster (Engelska): Jay Baruchel, Cate Blanchett, Gerard Butler, Craig Ferguson, America Ferrera, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, T.J. Miller, Kristen Wiig, Djimon Hounsou, Kit Harington m.fl.
Regissör: Dean DeBlois.
Speltid: 98 min (DVD).
Originalspråk: Engelska (även dubbad till svenska).
Undertext: Svenska.
Utgivningsår: 2014.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Sv. Biopremiär: 3 Juli 2014.
Distributör: DreamWorks / 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 3 November 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): FishLegs' Dragon State, Gallery & more!.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Dawn of the Dragon Racers All-New Adventure, Fishlegs’ Dragon Stats, Drago’s War Machines, Berk’s Dragon World, Hiccup’s Inventions in Flight, Deleted Scenes, Still Gallery, World of DreamWorks Animation.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray 3D): Dawn of the Dragon Racers All-New Adventure, Fishlegs’ Dragon Stats, Drago’s War Machines, Berk’s Dragon World, Hiccup’s Inventions in Flight, Deleted Scenes, Still Gallery, World of DreamWorks Animation.
 
FILMSERIEN BESTÅR AV:
  1. How to Train Your Dragon (2010).
  2. How to Train Your Dragon 2 (2014).
  3. How to Train Your Dragon 3 (2017)

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: