How to Train Your Dragon (2010)

Photobucket
Draktränaren (Animerad Familjefilm, Action, Fantasy, Komedi, Äventyr):
Hiccup är en ung viking som inte tycks lyckas med något och hans pappa har inte heller några stora förhoppningar om hans framtid. En kväll när drakarna anfaller deras stad lyckas Hiccup skjuta ner en drake men ingen tror på honom. Så han beger sig iväg för att hitta den skadade draken och inser att allt de har fått lära sig om drakar är fel.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag hade hört från alla håll och kanter att Draktränaren skulle vara riktigt bra, men jag måste vara av en annan sort eftersom jag bara tycker att filmen är medel bra och det är tyvärr inget märkvärdigt med den. Även om draken Toothless är söt som socker och hans ögon påminner lite om Kesos (min katt) så kan jag inte bli trollbunden utav filmen. Dessutom så stör jag mig på att karaktären Hiccup (eng. röst av Jay Baruchel) har fått namnet Hicke här i Sverige och jag sitter och fundera på om alla översättare är förståndshandikappade eller något i stil med det. För hur svårt kan det vara att få det hela rätt?
Jag är inte heller så förtjust i vikingar och vikingatiden så kanske är det därför som jag inte kan avguda filmen. Jag finner inte heller filmen vidare rolig utan bara små söt och kanske lite charmig på sina ställen, men den är absolut inte märkvärdig och storslagen. Kan det vara så att detta är en barnfilm som faktiskt är skapad mer för barn än för oss vuxna? I vilket fall som helst så är det något som är ovanligt idag då dagens barnfilmen oftast har ett råare språk än vad de hade när jag var liten. Men eftersom jag bara slötittade mig igenom filmen så uppfattade jag inte riktigt hur dialogerna lät och jag har inte heller ett så stort grepp på handlingens detaljer. Men på det stora hela så uppfattade jag filmen som en halvbra och barnvänlig barnfilm som går att slötitta på i brist på annat.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: How to Train Your Dragon.
Svensk titel: Draktränaren.
Tagline: "One adventure will change two worlds".
Genre: Animerad Familjefilm, Action, Fantasy, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster (Engelska): Jay Baruchel, Gerard Butler, Craig Ferguson, America Ferrera, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, T.J. Miller, Kristen Wiig, Robin Atkin Downes, Philip McGrade, Kieron Elliott, Ashley Jensen, David Tennant m.fl.
Skådespelsröster (Svenska): Jesper Adefelt, Norea Sjöquist, Johannes Brost, Johan Hedenberg, Anton Körberg, Carl-Magnus Lilljedahl, Emma Lewin, Johan Hillgren m.fl.
Regissör: Dean DeBlois och Chris Sanders.
Filmmanus: William Davies (som Will Davies), Dean DeBlois och Chris Sanders.
Speltid: 94 min (DVD).
Originalspråk: Engelska.
Språk (dubbad till): Svenska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2010.
Åldersgräns: Barntillåten.
Sv. Biopremiär: 26 Mars 2010.
Distributör: DreamWorks.
DVD och Blu-rayrelease: 3 November 2010.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Kommentarer av filmskaparna, Vikingaskådespelare, Den tekniska konsten bakom drakarna, Trailers.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Legenden om Benknyckardraken, Förbättra din filmupplevelse med Animator's Corner där du hittar Picture-in-Picture storyboards, bakom-kulisserna-material och insiktsfulla intervjuer, Lär dig massor av roliga fakta om drakar i frågesporten, Tävla om guldmedaljen i Vikingarnas vinterspel, Hör mer om författaren Cressida Cowell, Se bortklippta scener, Lär dig att rita Tandlöse, Gör vikingarnas personlighetstest, Och massor av annat kul!.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray 3D): Legenden om Benknyckardraken, Förbättra din filmupplevelse med Animator's Corner där du hittar Picture-in-Picture storyboards, bakom-kulisserna-material och insiktsfulla intervjuer, Lär dig massor av roliga fakta om drakar i frågesporten, Tävla om guldmedaljen i Vikingarnas vinterspel, Hör mer om författaren Cressida Cowell, Se bortklippta scener, Lär dig att rita Tandlöse, Gör vikingarnas personlighetstest, Och massor av annat kul!.
Filmserien består av: How to Train Your Dragon (2010).
                                   How to Train Your Dragon 2 (2014).
                                   How to Train Your Dragon 3 (2017)