Predator 2 (1990)

Photobucket
Predator 2 (Action/Sci-fi):
Rovdjuren är tillbaka för att jaga människor för nöjes skull. De har bytt lekplats och valt Los Angeles som sin nya jaktmark. Men när polisen stöter på de stympade kropparna, tror Mike Harrigan att de är offer för stadens brottslighet. Men han anar snart att det är något annat som ligger bakom morden.


FILMEN FÅR:

Arnold Schwarzenegger är borta och in kommer istället Danny Glover, in the city. Med andra ord så behöver vi inte längre oroa oss för in zoomningar av muskler och liknande dumheter eftersom här finns praktiskt taget inga muskler att visa upp då skådespelarna är något klena. Och det är just därför som Predator 2 blir något bättre än Predator och filmen kan istället koncentrera sig på sin handling och sina utomjordiska rovdjur.

Photobucket
Ett Rovdjur i storstaden.

Men detta betyder även att den dolda komiken som jag kunde se i den första filmen nu är som bortblåst och vi riktar istället in oss på lite mer allvar, men undantag för vissa försök till humor som inte riktigt faller mig i smaken. Men ändå så vinner Predator 2 kampen och slaktar därför Predator lite lätt. Det är nämligen så att jag inte längre behöver koncentrera mig för att försöka hålla skratten borta, för här finns inget som får mig att skratta utan jag ryser istället till vid ett par tillfällen och det är precis så jag vill ha det.

Photobucket
Du ska bli köttfärs min vän.

Men nu får vi inte glömma att detta är en film ifrån 1990 och därför är allt i blodväg lite smått överdrivet och på snäppet till töntigt. Det är nästan så att jag hade önskat att de hade satt in en lite biffigare skådespelar vi ett par tillfällen men filmen överlever ändå på sin handling och sitt upplägg.

Photobucket
"Vem har dekorerat väggarna?"

Dock möts jag av ett par enstaka moment där jag allvarligt funderar på om karaktärerna är dumma i huvudet, vilket även är en fras som ständigt hoppar ut ur min mun under filmens gång. Men skräcken blir ändå bättre i storstaden och även om Predator 2 idag kan upplevas som något gammal så fungerar filmen relativt bra. Jag blir underhållen och glider med i tramset som ger mig en härlig filmupplevelse. 

Photobucket
Mike Harrigan (Danny Glover) är filmens hjälte.
 
*Betygssystemet

Kommentarer
Micke säger:

Jag tycker Predator är bäst. Lade du märke till Alien-huvudet i troférummet i slutet på Predator 2?

2012-04-15 Kl: 21:25:28
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: