I Spit on Your Grave (2010)

Photobucket
I Spit on Your Grave (Skräck, Thriller):
En remake på filmen Day of the Woman (I Spit on Your Grave) från 1978.
Författaren Jennifer Hills ska spendera ett par månader helt ensam i en avlägsen stuga. Men en kväll får hon oväntat besök av några bybor som våldtar och tortera henne. När de är klara misstänks Jennifer vara död och de återgå till sina vanliga liv. Men de hade fel och en månad efter händelsen återvänder Jennifer för att ta ut sin hämnd.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag blev som ni kanske minns rätt så besviken på originalfilmen från 1978 och jag hade därför stora förhoppningar inför remaken. Och snacka om att blir glatt överraskade. I Spit on Your Grave från 2010 är både grymmare och råare än originalet och jag kunde riktigt känna smärta spridas igenom min kropp. Och det är precis så jag vill ha det när jag ser på filmer av denna sort. Jag kan nämna att jag är rätt så känslig för blodiga scener som har med ögon att göra och just en sådan scen finns med i filmen, en scen som fick mig att behöva lämna tv-rummet för en kort stund då jag riktigt kunde känna hur det gjorde ont i mina egna ögon. Men jag kan ju även tillägga att det är min svaga punk och att det inte hände när det rörde sig om andra kroppsdelar.
 
Dock kan I Spit on Your Grave uppfattas som något seg under den första halvan och det är just för att det inte händer så mycket och detta inträffar även under den tiden då Jennifer (Sarah Butler) tros vara död. Men när hämnden väl kommer igång så börjar blodbadet, dock ser vi inte allt för mycket blod men tillräckligt mycket för att fånga mitt intresse. Våldtäkts scenen som ligger bakom hämnden är även den rätt så obehaglig att se och jag kan än en gång förstå varför Jennifer bestämde sig för att ta saken i egna händer, jag hade nämligen gjort detsamma.
 
Sarah Butler som vi ser i rollen som Jennifer ger minst sagt ett skrämmande intryck när hon är i sitt esse och jag misstänker att ingen vill komma i hennes väg. Sarah gör dessutom rollen bättre än Camille Keaton, som vi ser i originalet, och detta är för att hela Camilles rollprestation bygger på nakenhet och det gör inte Sarahs. Grabbarna i denna filmen är inte heller lika tröga som de i originalet och även det är ett stort plus.
 
Även om detta är en remake så skiljer sig filmen en liten del från originalet och det bådar bara gott. I Spit on Your Grave (2010) känns mer genomtänkt trots vissa tydliga misstag (ens sekunden är Jennifer täckt i smuts och i nästa är hon praktiskt taget ren), men misstagen är inget som förbryllar mig och jag gillar den grymheten jag ser. Men när eftertexten börjar rulla kommer säkert du som jag sitta med ett par frågetecken framför dig. "Vad händer nu?" är en fråga som jag ställer mig och den kommer jag nog aldrig få svar på. Men på det stora hela så är hämnden ljuv.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: I Spit on Your Grave.
Svensk titel: I Spit on Your Grave.
Tagline: "It's Date Night".
Genre: Skräck, Thriller.
Skådespelare: Sarah Butler, Jeff Branson, Andrew Howard, Daniel Franzese, Rodney Eastman, Chad Lindberg, Tracey Walter, Mollie Milligan, Saxon Sharbino m.fl.
Regissör: Steven R. Monroe.
Filmmanus: Stuart Morse.
Speltid: 107 min (DVD).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2010.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: - .
Distributör: Atlantic.
DVD och Blu-rayrelease: 15 Juni 2011.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Filmserien består av: I Spit on Your Grave (2010).
                                   I Spit on Your Grave 2 (2013)
Filmen är en nyinspelning av: Day of the Woman (1978).

Kommentarer
Micke säger:

Kul att du gillade nyinspelningen! Jag tycker den är bättre än originalet. Det är en av de bästa nyinspelningar som har gjorts, om inte den bästa.

2011-10-07 Kl: 21:27:02
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: