Good Kill (2014)

 photo good kill_zps9hhcmbj9.jpg 
Good Kill (Drama, Thriller):
Baserad på verkliga händelser. 
Året är 2010 och jaktpiloten Thomas Egan har hoppat ur sitt stridsplan och gått över till att jobba som en drönarpilot vilket är ett nytt och effektivt sätt att bekämpa fienden tusentals mil bort utan att riskera sitt eget liv. Tolv timmar om dagen sitter han i ett rum i Las Vegas och dödar fienden med en fjärrkontroll för att sedan åka hem till familjen och leva ett normalt familjeliv med fru och barn. Men på den senare tid har han börjat ifrågasätta sitt uppdrag vilket i sin tur smittar av sig både på jobb och familj.
 
 
BETYG och RECENSION:
Good Kill är en dramathriller från 2014 som har Ethan Hawke i huvudrollen som den något missnöjda Thomas Egan vars jobb går ut på att styra drönare som attackera fiender i bland annat Pakistan. Det är ett tryggt jobb som får fiendernas blod att skvätta medan piloterna själva sitter säkert i en bunker flera tusen mil därifrån, men det är också tryggheten som gör honom något uttråkad vilket även smittar av sig på mig som tittare. Filmens tempo är nämligen extremt lugnt och på krigsfronten händer det så lite som möjligt medan dramat på hemfronten är något större och lite starkare. Men det dramat blommar ändå aldrig riktigt ut eftersom det ligger lite i skymundan och istället får vi mest lyssna på torrsnacket mellan drönarpiloterna som ifråga sätter sitt uppdrar allt mer.
 
 photo good-kill-january-jones_zpseffjpwfu.jpg
Thomas missnöje här i livet påverkar frugan Molly (January Jones).
 
Good Kill försöker skapa en känsla av vad som är rätt och fel samtidigt som filmen vill nå ett djup som berör, men jag kunde tyvärr inte bli mer oberörd än vad jag redan var. Att se fåordiga människor sitta och tycka på knappar framför mängder av skärmar är inget som tilltalar mig och de få diskussioner och konflikter som uppstår mellan "piloterna" känns mest som tråkig utfyllnad i brist på annat. Nu är det visserligen ändå så att Good Kill har sina starka sidor då piloterna tydligt visar upp sin tvekan och sitt missnöje gentemot uppdraget samtidigt som de plikttroget tar emot sin order och utför ett bra dödande på flera mils håll.
 
 photo Goodkillvillageexplosiongood_zpsmewmcffs.jpg
Ett knapptryck orsakar en smäll i Pakistan
 
När det kommer till skådespelarna så har jag alltid tyckt att Ethan Hawke är en rätt så tråkig person att titta på och hans karaktär Thomas Egan blir därför inte bättre han. Jag antar att han försöker förmedla ett lidande men istället för att få ett medlidande så tycker jag bara han är platt, enformig och trist. Zoë Kravitz syns däremot i en roll som är något mer intressant och hon lyckas desto bättre med att förmedla en känsla och ett uttryck, men även hennes karaktär Vera Suarez saknar den där nödvändiga kryddan. I birollerna ser vi bland Bruce Greenwood, Jake Abel och January Jones och det värsta är ändå att de tillför mer till filmen än vad våra huvudkaraktärer gör, och då är inte ens dessa heller några pladdrande glädjebomber. 
 
 photo goodkill_zps6ayxebmg.jpg
Vera Suarez uttrycker sitt missnöje så fort hon får chansen, men få vill lyssna.
 
Ja, det må har funnits en tid på film då piloterna själva flög över till landet de skulle bomba men i Good Kill så är alltså den tiden förbi. Istället sitter våra piloter framför en skärm med en kontroll i handen som kan jämföras med både Playstation och Xbox och den enda skillnaden är den att när de trycker på knapparna så dör folk "på riktigt". Jag vet inte vad ni tycker men jag tycker i alla fall det är rätt så tråkigt att titta på folk som spelar tv-spel och det är antagligen därför som jag finner Good Kill både trist och händelselös. Men nu få vi inte heller glömma att filmen är baserad på verkliga händelse och med tanke på att detta faktiskt sker där ute i världen så blir filmen trots allt lite starkare än vad den egentligen är, men bra skulle jag då verkligen inte vilja kalla den.
 
 photo good kill1_zpsd4cmdael.jpg
Välkommen till verklighetens Xbox.
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Good Kill.
Svensk titel: Good Kill.
Tagline: "If you never face your enemy, how can you face yourself".
Genre: Drama, Thriller.
Skådespelare: Ethan Hawke, January Jones, Zoë Kravitz, Bruce Greenwood, Jake Abel, Dylan Kenin m.fl.
Regissör: Andrew Niccol.
Filmmanus: Andrew Niccol.
Speltid: 102 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 5 Oktober 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Behind the scenes.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Behind the scenes.
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: