Fury (2014)

 photo fury_zpsppm43wru.jpg 
Fury (Action, Drama, Krig):
Året är 1945 och andra världskriget lider mot sitt slut samtidigt som tyskarna tar till desperata metoder. Detta har fått den stridserfarna sergeanten Don "Wardaddy" Collier att leda en Sherman-stridsvagn och dess femmansbesättning på ett dödligt uppdrag bakom fiendernas linje.
 
 
BETYG och RECENSION: 
Fury är ett krigsdrama från 2014 som har bland annat Brad Pitt, Logan Lerman och Shia LaBeouf med i rollistan och för manus och regi står David Ayer. Om jag inte minns helt fel så är Fury ett kritikerrosat krigsdrama men nu är det tyvärr så att krigsfilmer har aldrig varit något för mig och så kommer det nog alltid att förbli. Även om jag kan finna Fury både stark och hemsk så blir jag inte vidare berörd av soldaternas insats och lidande utan istället fick jag tampas med att hålla kvar blicken på teven.
 
 photo fury-140609-900_zpsesm9s0fu.jpg
Det är dags att kriga!
 
I Fury skjuts det hej vilt i tid och otid, kroppar skadas eller slaktas och de få som klarar sig oskadda få kämpa med sitt psyke genom hela krigsresan, och säkerligen därefter också. Under större delar av filmen sitter karaktärerna inklämda i en stridsvagn vilket i sig ledde till att jag upplevde en lätt klaustrofobisk känsla samtidigt som just dessa scener inte fick mig att blir vidare intresserad av själva handlingen. Däremot lyckades filmen desto bättre med att fånga min uppmärksamhet när karaktärerna var ute på öppna gator eller trängde sig in i folks hem. En del känslor tittade då fram, både hos mig och hos de inblandade men till min stora besvikelse så visar sig de flesta av soldaterna vara kalla och genomruttna idioter som mycket väl förtjänar att dö.
 
 photo Fury-Still_zpsf5x0s27f.jpg
Det är trångt och mörkt i stridsvagnen
 
När det kommer till specialeffekterna så kan jag tycka att Fury har vissa stora brister. Jag vet inte riktigt hur det ser ut när ett vapen går av men jag har svårt att tänka mig att det ser ut som rosa laserstrålar som skär genom luften. Just denna lilla detaljen drar ner trovärdigheten under krigsscenerna något enormt och istället för att uppleva händelsen som något hemskt så satt jag och småflinade samtidigt som jag skakade på huvudet, vill säga: ingen bra reaktion.
 

Rosa laserskott går av
 
Nej, jag blev inte imponerad av varken handlingen eller skådespelarna i Fury och den enda som sticker ut i soldatskaran är Logan Lerman som ger kropp och själ åt den enda omtänksamma varelsen i hela filmen, nämligen Norman Ellison. Övriga karaktärer är alla översittartyper som tycks tro att man kan komma långt genom att vara kall och elak mot sina egna, och även om detta kan rädda livet på en så behöver en film som Fury lite mer hjärta och omtanke för att funka för mig. Fury må uppskattas av många men jag ser filmen som en kall och inklämd smörja som inte ens fick mig att fälla en tår och därför är jag också enormt besviken.
 
 photo fury-picture01_zpssr1wu4xh.jpg
Den unga Norman är den enda i hela filmen som visar respekt mot sina medmänniskor.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Fury.
Svensk titel: Fury.
Tagline: "War never ends quietly".
Genre: Action, Drama, Krig.
Skådespelare: Brad Pitt, Shia LaBeouf, Logan Lerman, Michael Peña, Jon Bernthal, Jim Parrack, Brad Henke, Kevin Vance, Xavier Samuel, Jason Isaacs, Anamaria Marinca, Alicia von Rittberg, Scott Eastwood m.fl.
Regissör: David Ayer.
Filmmanus: David Ayer.
Speltid: 134 min (Blu-ray).
Språk: Engelska, Tyska.
Undertext: Svenska.
Land: USA, Kina, Storbritannien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 24 Oktober 2014.
Distributör: Sony Pictures.
DVD och Blu-rayrelease: 23 Februari 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Blood Brothers: Cast and Crew discuss the harrowing experience of filming in a tank together.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Blood Brothers: Cast and Crew discuss the harrowing experience of filming in a tank together • Over 50 minutes of Deleted & Extended Scenes • Director's Combat Journal • Armored Warriors: The Real Men Inside The Shermans • Taming The Beasts: How to drive, fire and shott inside a 30-ton tank • Photo Gallery.
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: