3 Days to Kill (2014)

 photo 3daystokill_zps1ab41b81.jpg 
3 Days to Kill (Action, Drama, Thriller): 
Ethan Renner är döende CIA-agent som desperat försöker bygga upp kontakten med sin familj. Mitt i alla förtvivlan erbjuds han ett otestat läkemedels som kan vara ett bot och allt som krävs för att han ska få ta del av läkemedlet är att han gör ett sista jobb
 
 
FILMEN FÅR:
3 Days to Kill är ännu en sån där CIA-film där en topp-agent jagar någon livsfarlig brottsling. Men vad som skiljer just denna filmen från några andra är att huvudpersonen Ethan Renner (Kevin Costner) lider av en dödlig sjukdom och där hans vilja till att eventuellt kunna överleva, tack vare en otestad medicin, blir hans drivkraft. Vi har visserligen sett även detta i någon film dessförinnan men det är ändå någorlunda annorlunda och det räcker för att driva filmen framåt. Nu är det tyvärr så att 3 Days to Kill inte är en film som ligger högst upp på listan av A-klass filmer men den har ändå en handling som är tilltalande och uppfångande, men tyvärr så har den också många brister. 
 
 photo 3-days-to-kill-2_zps6c1d1ba7.jpg
Ska man ändå dö så spelar det ingen roll hur man dör
 
Stundvis påminner 3 Days to Kill väldigt mycket om filmen Crank och då syftar jag i största del på den biverkning som den nya medicinen har på Ethan och på hur detta är filmat. I Crank var det adrenalinet som satte igång ruset medan det här i är vodkan som är lugnar patienten. Annars så känns 3 Days to Kill som en kombo av James Bond, Jack Ryan och Crank som blandas ihop med super pappan och där humorn ibland tittar fram lite lätt. Så ja, det blir även lite små roligt på sina ställen.
 
 photo 3-days-4j_zps14ad71bf.jpg
Ett sista jobb i utbyte mot drogen som kan rädda Ethans liv.
 
3 Days to Kill blandar gammalt med nytt, både när det kommer till handling och skådespelare. Skådespelsmässigt så gör de flesta bra ifrån sig men det är definitivt Kevin Coster som är den stora stjärnan i filmen. Vid sidan om honom ser vi den relativt unga Amber Heard i rollen som Vivi och gör det hon gör bäst, vill säga att spela på sex och det är just scenerna mellan henne och Coster som blir lite underhållande. Annars så skymtar även en väldigt ung Hailee Steinfeld förbi i rollen som Ethans dotter Zooey och hon må vara ny i skorna men hon även hon gör ett bra jobb som den något dramatiska tonåringen. Däremot så kan jag inte säga det samma om Connie Nielsen som vi ser i rollen som Ethans fru Christine. Hon är något stel och tråkig samtidigt som hon inte alls känns rätt i sin roll. Men tack o lov så syns hon knappt till och därför spelar det inte heller så stor roll om hon är bra eller dålig.
 
 photo 3-days-to-kill-3_zpsdcf95432.jpg
Om du frågar Vivi så är hon allas typ
 
3 Days to Kill har en del fina stunder som när vi få se Ethan som den misslyckade pappan som nu försöker ta igen förlorad tid och vinna tillbaka sin familj. Men filmen har också många stunder då den retar gallfeber på mig. Vi har t.ex det faktum att Ethan alltid får en dålig reaktion på sin medicin när han står öga mot öga med med sitt "mål" och när vi har fått uppleva detta ett par gånger så tröttnar nästan jag. Filmen är dessutom väldigt orealistisk och kanske inte helt genomtänkt och emellan åt så är det även något seg. Men 3 Days to Kill är ändå underhållande och lite smårolig så trots många brister så levererar filmen ändå något som jag kan tycka om. Dessvärre så har vi här i Sverige inte fått den förlängda versionen av filmen och vi går därför miste om lite våld och naket, och frågan är om dessa små scener hade gjort filmen bättre. Det är något som jag inte kommer få svar på men det kan jag leva med. 3 Days to Kill duger trots allt ändå rätt så bra som den är.
 
 photo 3daysto_zpsd028d760.png
Spänt läge i familjen
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: 3 Days to Kill.
Svensk titel: 3 Days to Kill.
Genre: Action, Drama, Thriller.
Skådespelare: Kevin Costner, Amber Heard, Hailee Steinfeld, Connie Nielsen, Tómas Lemarquis, Richard Sammel, Marc Andréoni, Bruno Ricci, Jonas Bloquet, Eriq Ebouaney m.fl.
Regi: McG.
Filmmanus: Adi Hasak och Luc Besson.
Speltid: 116 min (Blu-ray).
Språk: Engelska / Franska / Tyska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA / Frankrike / Grekland / Ryssland.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: - .
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: - .
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 17 September 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .

Kommentarer
Magnus säger:

Vi tänkte rätt lika här, och även om jag också tyckte att den var underhållande så störde jag mig på rätt mycket - som bristen på trovärdighet... :-)

Svar: Lite hjärndöd action funkar ändå alltid =)
...Liiinna

2014-09-08 Kl: 19:22:54
URL: http://www.spelochfilm.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: