Sunshine Cleaning (2008)

 photo 22a328a1-492e-4763-a9c3-d271c2ed337c.jpg 
Sunshine Cleaning (Drama, Komedi): 
I hopp om att kunna få ordning på sitt liv så startar Rose en städfirma som riktar in sig på liksanering tillsammans med sin syster Norah.
 
 
FILMEN FÅR:
Sunshine Cleaning är den typen av film som man kanske kan behöva ge en extra chans och se om för att kunna uppskatta den till fullo, eller kanske bara koncentrera sig första gången man ser den. Filmen har ett deprimerade stuk över sig som är kryddat med lite dyster humor samtidigt som den är väldigt enkel. Den tar oss egentligen ingenstans medan karaktärerna kämpar med att få ordning på sina liv i och under smutsiga omständigheter.
 
 photo sunshine_cleaning05_zpse129d1d8.jpg
Familjen Misslyckad.
 
Första gången jag såg Sunshine Cleaning så tilltalade filmen inte direkt mig men när jag sedan slängde ett andra öga på den så växte den desto mer. Filmen kräver koncentration och den är som sagt enkel och tar upp det vanliga i livet men ändå inte, och detta är något som jag kan uppskatta på film ibland. Den är lite lagom små tragisk med sin brist på lycka och framgång vilket i sin tur får de små viktiga sakerna att skina igenom. Det är dessutom lätt att känna med karaktärerna som möter den ena motgången efter den andra när de försöker få ordning på sina komplicerad och innehållslös liv.
 
 photo sunshine_cleaning11_zps9d8848a7.jpg
Det finns en hint av romantik i den tragiska tillvaron
 
I huvudrollen som Rose ser vi en känsloladdad Amy Adams som verkligen får rollen att vakna till liv. Allt tycks gå käpp rent åt helvete för Rose och hennes oansvariga syster Norah, gestaltad av  Emily Blunt, gör inte heller hennes liv lättare även om hon kanske försöker på sitt egna lilla misslyckade vis. Emily Blunt är inte en skådespelerska som jag bruka gilla men här i Sunshine Cleaning lämnar hon ett avtryck som gör att jag kan tycka om både henne och hennes karaktär. De är helt enkelt två kvinnor som har kommit lite snett på vägen tack vara en del små misstag, men vem har egentligen inte det?
 
 photo sunshine_cleaning04_zps1547d642.jpg
Rose och Norah utför ett blodigt städjobb, något oprofessionellt till en början
 
Även om Sunshine Cleaning kanske inte återspeglar det helt vanliga vardagslivet så är den ändå något för alldaglig. Flickornas livssituation är kanske inte ovanlig men det är däremot deras jobb vilket också blir kryddan på moset i filmen och utan den krydda så hade antagligen Sunshine Cleaning fallit platt. Men annars så speglar filmen det liv som likaväl hade kunnat vara mitt eller ditt och det gör att filmen känns tilltalade. Den är speciell men ändå så vanlig och koncentrerar man sig bara och ger filmen en riktigt chans så inser man att den har en hel del att erbjuda.
 
 photo sunshine_cleaning08_zpsb99b927c.jpg
Med full mundering kommer professionaliteten.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Sunshine Cleaning.
Svensk titel: Sunshine Cleaning.
Genre: Drama, Komedi.
Skådespelare: Amy Adams, Emily Blunt, Alan Arkin, Jason Spevack, Steve Zahn, Mary Lynn Rajskub, Clifton Collins Jr. m.fl.
Regi: Christine Jeffs.
Filmmanus: Megan Holley.
Speltid: 87 min (DVD).
Språk: Engelska.
Undertext: Danska, Finska, Norska, Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2008.
Taglines: "Life's a messy business".
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Biorelease: 8 April 2009.
Distributör: SF.
DVD-release: 26 Augusti 2009.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Bortklippta Scener.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: