House of Cards, säsong 1 (2013)

 photo houseofcardssaumlsong1_zps6ba37801.jpg 
House of Cards, säsong 1 (Drama):
Francis Underwood är en kongressman i Washington som känner till alla politiska hemligheter. Tillsammans med sin fru Claire är han dessutom beredd att göra vad som helst för att nå presidentpositionen.
 
 
TV-SERIEN (SÄSONG 1) FÅR:
House of Cards är den kritikerrosade dramaserien som handlar om Francis Underwood (Kevin Spacey), en kongressman vars liv styrs av makt och politik, en serie som alla, förutom jag, tycks älska. Serien beskrivs som spännande, intressant och beroendeframkallande av de flesta människorna men jag kan absolut inte hålla med på de punkterna. I mina ögon är House of Cards otroligt seg, ointressant och ett sömnpiller av inte dess like. Det finna absolut ingenting med serien som fångar mitt intresse, förutom Kate Maras skönhet, och hela handlingen är så fruktansvärt dålig.
 
 photo house-of-cards-003_zps05aa5b1a.jpg
Journalisten Zoe Barnes (Kate Mara) tar till push-up bh:n för att komma dit hon vill.
 
House of Cards handlar som sagt om politik och makt vilket är två saker som jag inte kunde bry mig om även om jag försökte och detta smittar därför av sig på karaktärerna. Många av dom är platta och enformiga och tycks sakna en intressant personlighet vilket bara gör att serien blir ännu långsammare än vad den redan är, och det känns som om att ingenting händer under de avsnitt som sakta passerar mig. Mitt bristande intresse för politik är kanske anledningen till att jag inte förstår mig på handlingen, om det nu ens finns någon, och hur mycket jag ens försöker snappa upp tråden så går det inte.
 
 photo house-of-cards-season-1-episode-4-3_zps417c16c8.jpg
Francis Underwood (Kevin Spacey) är bara monoton och tråkig i mina ögon
 
Vid sidan om maktspelet finns självklart också lite drama som innehåller allt ifrån kärlek och trogen samlevnad till otrohet och jag skulle ljuga om jag inte sa att det lilla sexet i serien är det enda som håller mig vaken. Annars så är serien helt händelselös och jag kan knappt få grepp om själva handlingen som mest tycks gå ut på tråkiga diskussioner mellan de olika karaktärerna. Det är otroligt svårt att hålla kvar blicken på tv-rutan när denna smörjan sakta sveper förbi och jag kommer på mig själv med att göra de underligaste sakerna. Ni vet, bara för att bli underhållen av något medan serien är igång.
 
 photo houseofcards2_zpsf655d729.jpg
Claire Underwood (Robin Wright) leker med andra, precis som sin man.
 
House of Cards må ha fått ett rekordhögt betyg på imdb, bibeln för oss filmnördar, men av mig får den verkligen inte det. Jag kommer istället gå emot strömmen och säga sanningen. Serien är värdelös, ur tråkig, seg, händelselös och platt även om den kanske blir något bättre med tiden. Den har ändå inget, förutom anspelningarna på sex, som är värt att se och därför skulle jag nog kunna säga att detta är det värsta skräpet jag har sett som är menat för underhållning på TV. Så rädda dig själv och bli inte hjärntvättad som så många andra. House of Cards är nämligen fel sorts mögel på osten och det lär blir svårt att hitta ett starkare sömnpiller än detta. Serien är nämligen dagens motsvarigheten till valium som bara kommer göra dig dåsig, uttråkad och trött. Men House of Cards, säsong 1 kan däremot få ett litet plus i kanten för sin snygga förpackning. Den kan man nämligen titta på utan att kräkas.
 
 photo HOUSE-OF-CARDS-570_zpsfacac5b8.jpg
Det äkta men otrogna paret stöttar varandra i med och motgångar, men jag stöttar inte dom.
 

TV-SERIEINFORMATION:

Originaltitel: House of Cards.
Svensk titel: House of Cards.
Säsong: 1.
Antal avsnitt: 13. 
Genre: Drama.
Skådespelare: Kevin Spacey, Robin Wright, Kate Mara, Corey Stoll, Michael Kelly, Sakina Jaffrey. Kristen Connolly, Sebastian Arcelus, Boris McGiver m.fl.
Skapare: Beau Willimon.
Speltid: 674 min (ca 48-55 min per avsnitt).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår (TV): 2013.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Distributör: Sony Pictures.
DVD och Blu-rayrelease: 19 Juni 2013.
Köp TV-serien, säsong 1, på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp TV-serien, säsong 1, på Blu-ray hos: DiscshopCdon och Ginza.
Tv-Serien består av: House of Cards, säsong 1 (2013).
                                  House of Cards, säsong 2 (2014).
                                  House of Cards, säsong 3 (kommande, 2015).

Kommentarer
Magnus säger:

Jag håller med dig, House of Cards är seg som kola och det händer ingenting, åtminstone inte i de första avsnitten, som väcker mitt intresse. Då ser jag hellre Orange is the new Black...

Svar: Det hände lite i de sista avsnitten som fångade mig och nu har jag påbörjat säsong 2. Det hände mycket i det första avsnittet av säsong 2 men sen tycks allt dö ut igen. Jag måste liksom se den, vare sig jag vill eller ej och jag skulle ha sett den i juni egentligen. Men va fan, det ta tid att beta igenom smörja. Orange is the New Black började jag titta på när den kom ut men jag vet inte vad som hände, jag la ner den och då tyckte jag ändå den va rätt bra.
...Liiinna

2014-09-21 Kl: 18:21:21
URL: http://www.spelochfilm.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: