The Next Three Days (2010)

 photo the_next_three_days_zps45558136.jpg 
The Next Three Days (Drama, Romantik, Thriller):
En remake av den franska filmen Pour Elle från 2008. 
John och Lara lever ett lyckligt familjeliv tills den dagen då starka bevismaterial leder till att Lara blir dömd för mord. Deras liv faller i spillror och efter flera överklagande som inte leder någon stans bestämmer sig John för att själv frita henne från fängelset.
 
 
FILMEN FÅR:
Ibland händer det att jag ser en film och förblir alldeles tom inombords. Det är inte för att filmen är dålig utan det är något helt annat som jag inte riktigt kan sätta fingret på. The Next Three Days lämnade nämligen inte direkt något stort intryck på mig och då tycker jag ändå att filmen är både bra, spännande och intressant, men den är kanske bara något för enkel men ändå inte. Ja, jag vet, det går inte ihop men jag vet inte hur jag ska förklara det. Låt oss säga att filmens avtryck är komplicerat.
 
 photo thenextth_zps30b39e68.jpg
Det perfekta familjelivet faller snart i spillror
 
The Next Three Days bjuder på en rätt så skrämmande historia om en både tillsynes skyldig och oskyldig mamma och fru, Lara (Elisabeth Banks), som råkar vara på fel ställe vid fel tidpunkt och det räcker för att sätta henne i finkan och döma henne skyldig till ett mord som hon säger att hon inte har begått. Det som driver filmen framåt är just frågan om hon är oskyldig eller ej och det finns stunder då jag tvekar precis som hennes man John (Russell Crowe) också tycks göra då och då. Men vare sig hon är oskyldig eller ej så ger John sig fan på att hon ska ut ur finkan, på ett lagligt eller olagligt sätt. Filmen bjuder på tillit och misstroende och man vet inte riktigt vad eller vem man ska tro och lita på, vilket i sin tur bidrar till spänningen. 
 
 photo the_next_three_days11_zpsae91a441.jpg
Det finns bevismaterial som sätter Lara i klistret.
 
The Next Three Days håller stundvis att rätt så lågt tempo vilket kan göra filmen något enformig för att sedan öka takten i slutet av filmen och då också öka på spänningen. Under filmens gång få följa John som är bered på att offra allt för att få ut sin fru och sitt barns mor ur fängelset och vi få se hur han bygger upp och utför den plan som förhoppningsvis kommer leda till en fritagning. Man säger ju att kärleken övervinner allt och kämpar man bara så kan det nog gå vägen, vilket är lite vad The Next Three Days går ut på. 
 
 photo the_next_three_days05_zpsb87fa00f.jpg
John är bered att gå hur långt som helst för att frita sin fru
 
Jag har aldrig varit och kommer nog aldrig blir ett fan av Russell Crowe som vi här ser i huvudrollen som John, men det betyder inte att jag inte kan tycka han gör bra ifrån sig. Han rolltolkning känns äkta och desperat vilket får karaktären John att vakna till liv och jag kan verkligen känna med honom. Jag måste däremot erkänna att det känns konstigt att se Elisabeth Banks i rollen som Lara och i en film som denna där allvaret ligger för dörren. Jag har nämligen bara sett henne i komedier och inte i filmer som riktar in sig på drama och thriller stuket, men även om jag inte är van vid att se henne i mer seriösa roller som känns hon passande i rollen som Lara. Hennes förtvivlan skiner igenom samtidigt som hoppet rinner ur henne och förr eller senare blir det svårt att bedöma om hon är skyldig till brottet eller ej, och det är just det som gör hennes karaktär så verklig.
 
 photo thenext_three_days_bankscrow-in-prison_zpsdc154601.jpg
Lara i finkan, dömd för mord.
 
Som sagt, The Next Three Days må kanske lämna mig något tom men filmen är ändå väldigt bra och sevärd när den väll rullar. Dock är den lite för utdragen och lite väl seg här och där vilket gör att den kanske bli lite händelselös på sina ställen, men överlag är detta en film som förtjänar din tid eftersom du kommer bli berörd på ett eller annat sätt.
 
 photo the_next_three_days07_zps14ed19cf.jpg
På rymmen.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Next Three Days.
Svensk titel: The Next Three Days.
Tagline: "Lose who you are to save what you love".
Genre: Drama, Romantik, Thriller.
Skådespelare: Russell Crowe, Elizabeth Banks, Jason Beghe, Aisha Hinds, Liam Neeson, Olivia Wilde, Ty Simpkins m.fl.
Regissör: Paul Haggis.
Manus: Paul Haggis, Fred Cavayé och Guillaume Lemans.
Speltid: 127 min (DVD).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA / Frankrike.
Utgivningsår: 2010.
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 3 December 2010.
Distributör: SF.
DVD och Blu-rayrelease: 13 April 2011.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Deleted Scenes, Extended Scenes, Bump Key Video, Cast Moments, Making the Next three days, Men of the Next three days, True escapes for Love, Director's commentary.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Deleted Scenes, Extended Scenes, Bump Key Video, Cast Moments, Making the Next three days, Men of the Next three days, True escapes for Love, Director's commentary.
Hyr filmen hos: SF Anytime.
 

Kommentarer
FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

Hej! Vinnaren i min tävlingen är nu utsedd så titta gärna om det blev du :)

2014-11-09 Kl: 09:29:42
URL: http://efji.blogg.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: