Edge of Tomorrow (2014)

 photo edge_of_tomorrow_ver5_xlg_zpsab093b11.jpg 
Edge of Tomorrow (Action, Science Fiction):
Cage finner sig själv fast i en tidsslinga på sista dagen av ett krig mot utomjordingarna.
 
 
FILMEN FÅR:
När jag föreställde mig Edge of Tomorrow så hade jag kanske inte allt för höga förväntningar och jag trodde nästan att filmen skulle vara lite tjatig med sina tillbakahopp, men så är inte alls fallet. Edge of Tomorrow bjuder praktiskt taget på action från ruta ett och det håller sedan i sig rätt igenom hela filmen. Det blir inte en lugn stund och man kunde lätt tro att upprepningarna skulle vara en nackdel, men istället för att visa samma sak om och om igen så väljer filmen att hoppa över vissa bitar och köra på ett nytt spår gång på gång, vilket jag kan se tjusningen i. Filmen bjuder därför på en charm som smälter mitt hjärta och jag blir nästan lite kär i hela situationen.
 
 photo edge-of-tomorrow06_zpsbbdd22a7.jpg
Bill Cage få uppleva samma dag om och om igen
 
Tom Cruise gör ingen besviken när han tar sig an rollen som Bill Cage eftersom han är lite av ett säkert kort som alltid levererar och Emily Blunt är inte så dum hon heller. Hon gör här sin bästa roll någonsin då hon är något hårdare i rollen som Rita Vrataski än vad jag är van vid, men det passar henne och de båda bildar tillsammans en kemi som känns äkta och trovärdig även om Cage och Ritas relation må vara något krystad emellanåt.
 
 photo edge_zpsc45e3c3f.jpg
Rita Vrataski går under smeknamnet 'Full Metal Bitch.
 
Det har kommit många science fiction filmer den senaste tiden och Edge of Tomorrow tillhör definitivt en av de bättre. Filmen är väll egentligen inte allt för speciell och de utomjordingar som hotar vår överlevnad påminner något om de varelser som vi kan se i The Matrix, men ändå så bjuder filmen på något som kan likna förstklassig underhållning. Ja, Edge of Tomorrow håller ett högt tempo och bjuder på action från början till slut vilket gör att man inte hinner tröttna och även om filmen kanske inte når upp till ett toppklass betyg så har den det som krävs för att underhålla och hålla en på spänn. Detta är nämligen bra, riktigt jävla bra.
 
 photo edge-of-tomorrow-movie-screenshot-alien-attack_zpscbe325c7.jpg
Edge of Tomorrow bjuder på slaget mot the mimics
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Edge of Tomorrow.
Svensk titel: Edge of Tomorrow.
Tagline: "Live, Die, Repeat".
Genre: Action, Science Fiction.
Skådespelare: Tom Cruise, Emily Blunt, Brendan Gleeson, Bill Paxton, Jonas Armstrong, Tony Way, Kick Gurry, Franz Drameh, Dragomir Mrsic, Charlotte Riley m.fl.
Regissör: Doug Liman.
Filmmanus: Christopher McQuarrie, Jez Butterworth och John-Henry Butterworth.
Speltid: 113 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Produktionsland: USA / Australien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 5 Juni 2014.
Distributör: Warner Bros. Home Entertainment.
DVD och Blu-rayrelease: 20 Oktober 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Weapons Of The Future, Creatures Not Of This World.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Storming The Beach, Weapons Of The Future, On The Edge With Doug Liman, Deleted Scenes.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray 3D): Storming The Beach, Weapons Of The Future, On The Edge With Doug Liman, Deleted Scenes.
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: