Saturn 3 (1980)

 photo saturn3_zps0bcc6ff2.jpg
Saturn 3 (Science Fiction, Thriller): 
De båda forskarna Adam och Alex är stationerade på en av Saturnus månar där de lever ett rätt så trivsamt liv tillsammans. Men allt förändras när James Benson anländer tillsammans med sin robot som tycks ha fått upp smaken för mord.
 
 
 
FILMEN FÅR:
Saturn 3 är en gammal sci-fi pärla från 1980 som trots sina omodernigheter fungerar bra än i dag. Med sina 34 år på nacken så känns filmen konstigt nog ändå inte så fruktansvärt gammal men visst finns den där klassiska stelheten där när det kommer till de tekniska och maskinliknade bitarna. Vi har t.ex roboten Hector som rör sig något hackigt men det är bara så det blir när man inte använder sig av dataanimeringar och just därför bidrar också filmen med en viss charm tillsammans med en obehagskänsla som sakta sprider sig i min kropp. Jag har nämligen, som jag kanske har nämnt innan, en liten rädsla för stora maskiner och robotar och det är för att jag inte riktigt litar på att man kan kontrollera dom, vilket jag här får bekräftat.
 
 photo saturn3a_zpsa3b3e456.jpg
Roboten Hector.
 
Filmen börjar med ett mord som utförs av den något speciella James Benson (Harvey Keitel), allt för att han inte tycker om de ord som sägs till honom. Därefter möts vi av en tyst, fridfull och ensam atmosfär på en rymdstation där Adam (Kirk Douglas) och Alex (Farrah Fawcett) jobbar, men friden bryts den dagen då James anländer tillsammans med sin robot Hector. Adam och Alex är självklart omedvetna om James "störning" men det går snart upp för dom att något som inte stämmer och snart börjar roboten Hector ta efter sin skapar, och rätt som det är så finns det en mekaniks och kallblodig mördare på rymdstationen som sprider skräck. 
 
 photo saturn3_capt-dvd5_zps3e268694.jpg
Alex, Adam och James
 
Även om Saturn 3 är något småseg på sina ställen så är filmen väldigt obehaglig. Det är den mörka miljön och tillvaron som tillsammans med tystheten som stundvis och plötsligt bryts som skapar en lätt form av skräck. Hela atmosfären i filmen är dessutom något dyster och ensam vilket bara bidrar till ännu mer obehagskänsla. Men precis som alla andra filmer så har även Saturn 3 sina brister, brister som innehåller djurplågeri och sånt anser jag vara helt onödigt att dra till med och det försämrar också filmens betyg något. Men överlag så är ändå Saturn 3 en väldigt bra men gammal film som sätter lite skräck i min tillvaro på grund av mördarroboten.
 
 photo saturn3_zps1eb1b2d4.jpg
Adam och Alex tillsammans med hunden Sally.
 
Blu-rayutgåvan av Saturn 3 som jag har är importerad från USA och innehåller även en DVD-skiva som båda är låsta till region A/1, vilket betyder att du måste ha en regionsfri spelar för att kunna spela upp filmen. Jag som tyvärr bara har en reg.fri DVD fick därför se filmen i det formatet och jag kan väll säga som så att bilden inte var överdrivet dålig utan dög bra ändå.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Saturn 3.
Svensk titel: Mördarroboten.
Genre: Science Fiction, Thriller.
Skådespelare: Farrah Fawcett, Kirk Douglas, Harvey Keitel m.fl.
Regi: Stanley Donen.
Manus: Martin Amis.
Speltid: 88 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: Storbritannien.
Utgivningsår: 1980.
Taglines: "Some*thing* is wrong on Saturn 3" och "Some thing is watching... waiting... and wanting on... SATURN 3".
Åldersgräns: 17 år.
Biorelease: - .
Distributör: Shout Factory.
DVD och Blu-rayrelease: 3 december 2013 (USA).
Köp filmen på Blu-ray / DVD hos: Amazon.co.uk och Amazon.com.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: