Force 10 from Navarone (1978)

 photo Force10fromNanarone_zpsaa931dc3.jpg 
Force 10 from Navarone (Action, Drama, Krig): 
Under andra världskriget fanns det flera konstigt diverse militära experter som samarbetade i ett uppdrag för att plundra och förstöra en bro som var avgörande för fiendernas strategi.
 
 
FILMEN FÅR: 
Force 10 from Navarone är en gammal krigsfilm från 1978 och som de flesta säkert redan vet så är jag inte mycket för varken gamla filmer eller krigsgenren. Force 10 from Navarone innehåller praktiskt taget alla de element som jag inte tycker om att se på film. Nämligen gamla och dåliga effekter, det där klassiska gamla skådespelet där allt karaktärerna säger kommer ut i ett visst inövat tonläge och där minsta lilla rörelse överdrivs, och så har vi självklart kriget som även det brister. När jag tänker krigsfilm så tänker jag nämligen på en massa pang pang där både vapen och explosioner finns med, men här i Force 10 from Navarone finns tyvärr inte mycket av det. Visst, vapen avlossas och folk dör men då utan att synliga skottskadorna dyker upp på kroppen. Det finns till och med tillfällen då de blodiga spåren på kroppen uteblir och där brister trovärdigheten vilket inte gynnar filmen i mina ögon.
 
 photo navarone-04_zpsc40334b6.jpg
Det skjuts med lösa skott i Force 10 from Navarone
 
Som sagt, det är gammalt och det är nästan lite stelt. Allt som vi här få se är så typiskt för en gamla film och allt som sker känns dessutom inövat och ansträngt, men det blev konstigt nog en del skratt. Dock skrattade jag inte med karaktärerna utan snarare åt dom och till råga på allt så innehåller även filmen en del rasistiska moment som jag inte alls kan uppskatta och de bitarna fick mig mest bara att bli irriterad och inte alls underhållen.
 
 photo navarone-011_zps15701f8e.jpg
En svart man syns till och han blir nedtryckt
 
Force 10 from Navarone är en kvinnofattig film och den enda kvinnan som syns till är självklart vacker och därför måste hon ju också visas upp naken, bara för sakens skull och i filmens sammanhang anser jag att det är helt onödigt. Övriga karaktärer är som sagt män, stela män som dessutom är dummare än tåget. Jag upplever även allt i filmen något rörigt och jag fick inte riktigt grepp om handlingen som i grund och botten går ut på att en bro ska sprängas, men vägen dit är lång och innehåller på tok för många avstickare som gör mig förvirrad. Kanske är det så att mitt ointresse gentemot filmen förstörde min koncentration eller så är det bara filmen det är fel på, vilket jag föredrar att säga, och jag kan iallafall inte hitta många ljuspunkter med skiten och anser mest filmen vara tråkig, dum och överdriven. Så nej, film var nödvändigtvis inte bättre förr.
 

Sex och naket säljer, det visste man redan på 70-talet
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Force 10 from Navarone.
Svensk titel: Styrka 10 från Navarone.
Genre: Action, Drama, Krig.
Skådespelare:  Harrison Ford, Robert Shaw, Edward Fox, Barbara Bach m.fl.
Regi: Guy Hamilton.
Manus: Robin Chapman.
Speltid: 126 min.
Språk: Engelska / Kroatiska.
Produktionsland: Storbritannien / USA.
Utgivningsår: 1978.
Taglines: "The Odds Against Them Were 10,000 to 1...But What the Hell!" och "Explosive high adventure! A mission more daring than silencing the "Guns".".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 16 December 1978.
Distributör: Universal Sony.
DVD och Blu-rayrelease: 26 Oktober 2005 (DVD), 4 Juni 2014 (Blu-ray).
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: