The People vs. Larry Flynt (1996)

 photo LarryFlynt_zpsae0bacf3.jpg 
The People vs. Larry Flynt (Biografi, Drama):
Under 1952 ägnaed Larry Flynt sina barndomsår med att sälja hembränt till lokala kunder i Kentucky och 20 år senare drev han The Hustler Club i Cincinnati, Ohio. Det var strippklubb som så småningom ledde till att porrtidning The Hustler tillverkades. Tidningen mötte framgångar men högt uppsatta personer ansåg den vara en skandal. Larry Flynts liv blev skandalfyllt men det stoppade inte honom från att kämpa vidare på alla sätt och vis.
 
 
FILMEN FÅR:
The People vs. Larry Flynt är biografin om porrmogulen Larry Flynt som gick från att sälja hembränt till lokala kunder som barn till att öppna en strippklubb och erövra världen med porrtidningen The Hustler, en tidning som gick hem hos många men som andra högt uppsatta människor inte såg lika ljust på. Vi får här följa med i hans livshistoria och jag måste erkänna att jag inte ens kände till Larry Flynt innan jag såg filmen. Jag trodde på fullaste allvar att detta skulle vara en dum komedi men när jag insåg att det var en biografi så såg jag annorlunda på filmen.
 
 photo ThePeoplevsLarryFlynt1_zps834ae950.jpg
Larry och Jimmy (Brett Harrelson) skapar skandaler.
 
I rollen som självaste Larry Flynt ser vi Woody Harrelson och i rollen som hans fru Althea Leasure Flynt ser vi Courtney Love. De gestaltar två minst sagt unika och annorlunda personer som glider med i livets hårda skola där allt från sexskandaler, droger och fängelsestraff finns med. Larrys kamp om rätten till att få driva sin porrtidning tar inte bara honom till rättegångar och fängelse utan det sätter också honom i rullstol efter att ett mordförsök har utfärdats mot honom. Men Larry slutar inte kämpa för det utan han driver vidare sin mening och så småningom drivs han även till vansinne. När ca halva filmen har passerat får vi alltså ta del av hur han blir lite galnare för var dag som går samtidigt som hans fru drogar ner sig och drabbas av en dödlig sjukdom. Medan Larry blir knäppare faller hon samman lite mer dag för dag och det blir nästan en skrämmande syn samtidigt som det påverkar mig som tittare.
 
 photo ThePeoplevsLarryFlynt_zpsb612b462.jpg
Larry spårar ut under rättegången.
 
Jag måste ge beröm till Courtney Love som blottar hela sin nakna kropp och tack vare att hon är ett benrangel så gör hon rollen som en sjuk och nerdrogad ex strippa väldigt bra. Woody Harrelson gör även han ett bra jobb i rollen som Larry Flynt och även om jag inte tycker om honom som skådespelare så påverkar han mig med sin knäppa rolltolkning. Det blir kanske något överdrivet här och där men de galna bitarna passar honom. Edward Norton som vi ser i rollen som Larrys advokat Alan Isaacman är däremot inte lika bra och trovärdig och jag får känslan av att han kanske inte riktigt passar in. Men han skiljer sig från mängden och med tanke på hur övriga karaktärer bete sig så är det nog en bra egenskap.
 

Courtney Love blottar hela sig i rollen som Althea
 
The People vs. Larry Flynt visade sig vara något helt annat jämfört med det som jag första hade tänkte mig och jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Nu är det kanske ändå inte så att jag tycker filmen är lika bra som många andra biografier där ute men den är definitivt sevärd och annorlunda då filmen har en tragisk klang hängade över sig. Jag hade dock kanske önskat att vi kunde få ta del av hela hans liv och inte slutat vid fru nr. 1, men jag antar att filmen ändå fångar in det mesta som är värt att veta. Till råga på allt så syns även den riktiga Larry Flynt till i filmen och då i rollen som domaren Morrissey. Han är en man som dömer Larry till 25 års fängelse, något som snart blir förkortat och jag måste säga att det var kul att få se ansiktet på den rätta skandalmannen. The People vs. Larry Flynt må kanske inte heller vara en film som passar alla utan man måste vara öppen för nakenhet för att kunna accepterar den, vilket jag är och just därför lyckas filmen ändå charma mig på ett konstigt och underligt vis.
 
 photo ThePeoplevsLarryFlynt3_zps999e9956.jpgLarrys och Altheas liv är rätt så tragiskt när man tänker på saken.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The People vs. Larry Flynt.
Svensk titel: Larry Flynt - Skandalernas man.
Genre: Biografi, Drama.
Skådespelare: Woody Harrelson, Courtney Love, Edward Norton, Brett Harrelson, Donna Hanover, James Cromwell, Crispin Glover m.fl.
Regi: Milos Forman.
Manus: Scott Alexander och Larry Karaszewski.
Speltid: 129 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 1996.
Taglines: "You may not like what he does, but are you prepared to give up his right to do it?".
Åldersgräns: 15 år.
Biorelease: 21 Februari 1997.
Distributör: Sony Pictures.
DVD och Blu-rayrelease: 23 april 2004 (DVD), 4 Juni 2014 (Blu-ray).
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: