The Monuments Men (2014)

 photo TheMonumentsMen_zps7dbef1dd.jpg
The Monuments Men (Biografi, Drama, Komedi, Krig):
Filmen är baserad på en verklig händelse.
1943 hamnar ovärderliga konstskatter i nazisternas händer och strax därefter får ett gäng konsthistoriker i uppdrag att ta sig in i Europa för att rädda konsten innan Hitler förstör den.
 
 
FILMEN FÅR:
The Monuments Men innehåller en hel del kända namn och ansikten och just därför tar man nästan för givet att en film som denna ska vara bra, men är den verkligen det? Nja, kanske inte bra men den är kanske inte heller dålig utan snarare bara tråkig och utdragen. Jag är ju som bekant inte allt för förtjust i filmer som utspelar sig under krigstiden och i detta fallet riktar vi in oss på 1944, vill säga under andra världskriget som är en tid i historien som inte alls tilltalar mig på något sätt eller vis och just därför är jag inte heller så påläst om själva ämnet. Just The Monuments Men bygger på en verklig händelse som jag inte ens hade hört talas om innan jag såg filmen och nu i efterhand så kan jag väll inte direkt påstå att jag lärt mig något heller, mer än att konst tydligen är viktigare än människors liv och det tycker jag bara är dumt.
 
 photo the-monuments-men-image05_zpsda8da948.jpg
Männen som ska rädda konsten ur Hitlers händer
 
Den största nackdelen med The Monuments Men är inte att jag inte tycker om genren och tidsepoken utan det är att filmen är fruktansvärt långtråkig och väldigt händelselös. Allt rullar på fruktansvärt sakta och även om det händer småsaker nästan hela tiden så är ändå filmen händelselös och på snäppet till ointressant. Styrkan ligger hos skådespelarna som under de bästa stunderna av filmen är lite charmiga men roligt blir det tyvärr inte heller. De alla är en skara misslyckade personer som nu få en andra chans i arbetslivet där allt går ut på att rädda konsten som har hamnat i Hitler förstörande händer och även om detta bygger på en verklig händelse så kan jag inte bry mig om hur det går för folket.
 
 photo the-monuments-men04_zps3b11812d.jpg
Det må vara ett stort uppdrag men innehållet är tråkigt
 
George Clooney som vi ser i huvudrollen som Frank Stokes har även både regisserat och skrivit manuset till The Monuments Men och jag vill egentligen inte säga det men det brukar vara ett tacken på att filmerna blir dåliga och så blev det nästan även här. Jag personligen kallar Clooney's desperata försök för storhetsvansinne och hade hellre sett att han antagligen bara stod bakom eller framför kameran och inte båda delarna. Skådespelsmässigt så sköter han sig lika bra som han alltid gör och detsamma gäller även övriga skådespelare. En del tycker jag om och andra inte men jag kan tyvärr inte säga att jag blir imponerad. Så The Monuments Men är praktiskt taget en besvikelse som lämnar mig oberörd och så vill jag inte ha mina biografier. 
 
 photo the-monuments-men03_zpsaba5eef1.jpg
George Clooney tar sig vatten över huvudet
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Monuments Men.
Svensk titel: The Monuments Men.
Genre: Biografi, Drama, Komedi, Krig.
Skådespelare: George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, Cate Blanchett, John Goodman, Jean Dujardin, Hugh Bonneville, Bob Balaban, Dimitri Leonidas m.fl.
Regi: George Clooney.
Manus: George Clooney och Grant Heslov.
Speltid: 118 min.
Språk: Engelska / Tyska / Ryska / Franska / Flamländska .
Produktionsland: USA / Tyskland.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: "It was the greatest art heist in history".
Åldersgräns: 11 år.
Biorelease: 24 Februari 2014.
Distributör: 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 9 Juli 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: