American Hustle (2013)

 photo AmericanHustle_zps0497f6ca.jpg
American Hustle (Drama, Kriminalare):
Året är 1978 och när svindlaren Irving Rosenfeld åker fast för bedrägeri tvingas han och hans medbrottsling/älskarinna Sydney Prosser att samarbeta med en FBI-agent för att avslöja andra likasinnade personer. 
 
 
FILMEN FÅR:
American Hustle är filmen som blev nominerad till 10 Oscars under 2014 men den kammande inte hem en enda. Varför undrar kanske ni och svaret kommer ni få här:
American Hustle må kanske vara en älskad film utav många men jag tillhör tyvärr inte en av dom. Den är kanske inte dålig men jag tycker snarare bara att filmen är flummig, lite småtråkig och på gränsen till ointressant då vi dras in i några bedragares värld under 1970-talet, vill säga ett ämne som inte alls tilltalar mig. Filmens enda ljuspunkt är praktiskt taget Jennifer Lawrence som vi ser i rollen som den något unika Rosalyn Rosenfeld men dessvärre syns hon knappt till. Så ja, besvikelsen är stor men ändå så är filmen inte helt värdelös utan den har faktiskt sina ljusa stunder, och det är självklart när Rosalyn syns i bild.
 
 photo American-Hustle-04_zpse28116cf.jpg
Rosalyn Rosenfeld stjäl uppmärksamheten.
 
Svindlar- och lurendrejerilivet är kanske inte riktigt min grej och det är nog därför som jag inte riktigt kan tycka om American Hustle. Det är det ena falskspelet efter det andra och man bedrar inte bara okända människor utan även de som står en nära. Ja, jag pratar om otrohet och även om det faktiskt är en av de bitarna i filmen som tilltalar mig så tycker jag inte om det. Annars så är jag väldigt fäst vi 1970-talet och deras speciella kläder och frisyrer men det krävs tyvärr lite mer än så för att en film ska bli riktigt bra. Dock är det är nog detta som gör att folk lägger märke till filmen och inte nödvändigtvis dennes handling, men tack vare deras maffiga utstyrslar så blir det dock lite svårt att hänga med i svängarna och det är nog just det som gör mig lite förvirrad emellanåt.
 
 photo Americanhustle_zps04f2fc18.jpg
Allt hänger på håret.
 
Ja, handlingen tilltalar mig inte vidare mycket men vad American Hustle däremot har är ett gäng sköna karaktärer som jag ändå kan tycka om, en del mer än andra. De alla tycks lida av någon form av aggression och det är något som jag själv kan relatera till och bara det gör att jag faktiskt kan småle lite ibland, men riktigt bra blir det tyvärr ändå inte. Jennifer Lawrence stjäl som sagt ljuset när hon gestaltar den bedragna frun Rosalyn Rosenfeld och Christian Bale framkallar en del höjda ögonbryn när han tar sig an rollen som bedragaren Irving Rosenfeld. Amy Adams karaktär Sydney Prosser, eller Lady Edith Greensly som hennes alias heter, har däremot fullt upp med att hålla koll på sin djupa v-ringning och Bradley Cooper ser mest ut som ett förvuxet barn i rollen som FBI agenten Richie DiMaso. De alla har ändå en sak gemensamt och det är att de alla gör sina roller väldigt bra och trovärdiga och det höjer också filmens status en aning.
 
 photo American_Hustle_zps301026c8.jpg
Det galna gänget
 
När American Hustle drar igång möts vi av texten "Some of this Actually happened" och gör man lite bakgrundsfakta så inser man att det ligger lite sanning i det hela. Men med eller utan sanning så snubblar ändå American Hustle vid mållinjen och jag kan som sagt inte älska och tycka om filmen som helhet, allt jag tycker om är vissa specifika detaljer och karaktärer, men själva handlingen är tyvärr inte min grej. 
 
 photo american-hustle_zpsa08675c1.jpg
Irving Rosenfeld är kanske inte allt för tilltalande.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: American Hustle.
Svensk titel: American Hustle.
Genre: Drama, Kriminalare.
Skådespelare: Christian Bale, Amy Adams, Bradley Cooper, Jeremy Renner, Jennifer Lawrence, Louis C.K. m.fl.
Regi: David O. Russell.
Manus: Eric Warren Singer och David O. Russell.
Speltid: 138 min.
Språk: Engelska / Arabiska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: "Everyone Hustles To Survive".
Åldersgräns: 11 år.
Biorelease: 21 Februari 2014.
Distributör: Noble Entertainment.
DVD och Blu-rayrelease: 25 Juni 2014.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
Felicia serier/film säger:

Tyckte också det var nje, inte bra alla fall.

Svar: Nä den va ju inte det och utan JLaw så hade den varit ännu sämre. Iaf i mina ögon.
...Liiinna

2014-07-10 Kl: 00:35:17
URL: http://efji.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: