Rio (2011)

 photo Rio_zpscc4325b2.jpg 
Rio (Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Fågeln Blu må mycket väl vara den sista hanen av hans art och på andra sidan jorden, i Rio de Janeiro finns Jewel, en hona. I hopp om att kunna återskapa rasen tar hans ägare Linda motvilligt ner honom till Rio där han få träffa den fria fågeln Jewel, men istället för att få ett romantiskt äventyr blir Blu och Jewel kidnappade och tillsammans få de kämpa för att komma på fri fot igen.
 
 
FILMEN FÅR:
Rio är en färgsprudlande familjefilm med fåglar i ledningen som snart påbörjar sitt äventyr i ett otroligt vackert och animerat Rio de Janeiro. Filmen har en otrolig mys-status som lyser med sina härliga färger och sina söta djur, men jag blev ändå lite besviken. Jag hade nämligen inte alls föreställt mig ett "kidnappningsdrama" utan jag hade bara sett ett semesteräventyr framför mig med inslag av romantik. Men fågeln Blu (röst av Jesse Eisenberg) som precis har lämnar Minnesota och åkt ner till Rio och den vackra fågelhona Jewel (röst av Anne Hathaway) blir istället kidnappad och berövad på sin frihet... som husdjur till Linda (röst av Leslie Mann). Blu's resa och upplevelse tillsammans med Jewel blir därför inte alls som han hade tänkt och filmen blir inte heller som jag hade förväntat mig. Rio blir ju visserligen inte dålig för det, den blir bara väldigt annorlunda.
 
 photo rio-themovie07_zpsa8fb3702.jpg
Det klickar inte riktigt mellan Blu och Jewel till en början
 
Skaparna bakom Rio är desamma som gav oss Ice Age och med tanke på hur filmen ser ut så hade man lätt kunnat tro att det var de som hade gjort Madagascar. Det finns nämligen en otrolig likhet mellan de båda filmserierna och då pratar jag inte bara om färgerna utan även om djurens beteende och sätt. Trots enorma likheter så kryllar ändå Rio av älskvärda karaktärer och när det kommer till Linda, Blu's ägare, så passar Leslie Mann's röst in perfekt. Detsamma gäller Jesse Eisenberg's röst som han lånar ut till fågeln Blu och Anne Hathaway är för en gångs skull inte fy skam i mina ögon när hon lånar ut sin röst till fågeln Jewel.
 
 photo rio1_zps6792deeb.jpg
Linda och Blu hemma i Minnesota
 
Rio är definitivt en väldigt söt och charmig liten familjefilm som kan gå hem både hos vuxna och barn och hade det inte varit för att jag hade förväntat mig något helt annat så hade filmen säkert varit ännu lite bättre i mina ögon. Trots att jag nu hade hoppats på att få se ett riktigt kärleksdrama och inte en kidnappning blandat med kärlek och tjabb så bjuder Rio ett underhållande äventyr som får mig att le. Filmen är som sagt väldigt mysig och underbar på sitt egna lilla vis och det känns som om vi befinner oss i en härlig och färgsprudlande dröm där dramatiken står för dörren och på så vi så vinner ändå Rio mitt hjärta.
 
 photo rio-themovie04_zps6481dc14.jpg
Det är vacker i Rio
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Rio.
Svensk titel: Rio.
Genre: Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster (Engelska): Jesse Eisenberg, Anne Hathaway, Leslie Mann, Jemaine Clement, Rodrigo Santoro, George Lopez, Wanda Sykes, Jane Lynch, Jamie Foxx, Will.i.am m.fl.
Skådespelsröster (Svenska): Ola Forssmed, Pernilla Wahlgren, Josephine Bornebush, Fredde Granberg, Magnus Härenstam, Dogge Doggelito, Jakob Stadell, Kodjo Akolor, Claes Ljungmark, Niclas Wahlgren; Christian Fex, Roger Storm, Daniel Melén, Jonas Bane m.fl.
Regi: Carlos Saldanha.
Filmmanus: Don Rhymer, Joshua Sternin, J.R. Ventimilia och Sam Harper.
Speltid: 96 min.
Originalspråk: Engelska / Portugisiska.
Språk (dubbad till): Danska, Finska, Grekiska, Hebreiska, Koreanska, Kroatiska, Norska, Rumänska, Serbiska, Svenska, Tjeckiska, Turkiska, Tyska.
Undertext: Arabiska, Danska, Engelska, Finska, Grekiska, Hebreiska, Kroatiska, Koreanska, Mandarin (förenklad), Mandarin (traditionell), Norska, Rumänska, Serbiska, Slovakiska, Slovenska, Svenska, Tjeckiska, Turkiska, Tyska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2011.
Taglines: "He's going to the wildest, most magical place on earth ... home", "This turkey can't fly" och "1 out of every 8 Americans is afraid of flying. Most of them don't have feathers".
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Biorelease: 8 April 2011.
Distributör: SF (20th Century Fox)
DVD och Blu-rayrelease: 7 September 2011.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp "Rio 1-2" filmboxen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp "Rio 1-2" filmboxen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Filmserien består av: Rio (2011.
                                  Rio 2 (2014).

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: