Resan till Fjäderkungens Rike (2014)

 photo resantillfjaumlderkungensrike_zpsc1c6c2d0.jpg 
Resan till Fjäderkungens Rike (Animerad Familjefilm, Äventyr):
När kaninungen Johan mister sin mamma till fjäderkungen bestämmer han sig för att söka upp konungens rike och ta tillbaka henne.
 
 
FILMEN FÅR:
När jag fick chansen att se den svenskproducerad 3D animerade familjefilm Resan till Fjäderkungens Rike hemma i TV-soffan valde jag självklart att sätta på mig mina svindyra 3D glasögon, allt för att se om den första svenska 3D långfilmen kunde mäta sig med de som görs i USA. Nu får vi inte glömma att detta är en barnfilm så vi kan ju inte direkt väga upp den mot andra stora spelfilmer och vi måste också tänka på att den är gjord för just barn. Men det stoppar ändå inte mig ifrån att lägga märke till den dåliga animationen men vars 3D effekt inte direkt skiljer sig från andra filmer. Det är alltså inget avancerat utan allt filmen bjuder bara på det klassiska djupet som jag lika väl kan vara utan. Det blir alltså inga saker som kommer farandes emot oss och det kan jag tycka är lite synd och därför ställer jag mig samma fråga som jag alltid gör när jag ser en "platt" 3D film: Varför utnyttjar man inte möjligheterna?
 
 photo resan_zps2064b210.jpg
Lilla Johan letar efter sin mamma.
 
Trots ett platt 3D upplägg så är ändå Resan till Fjäderkungens Rike en rätt så söt lite historia om kaninen Johan (röst av Edvin Ryding) som förlorar sin mamma (röst av Tuva Novotny). Hon blir tagen av fjäderkungen (röst av Lennart Jähkel) och förs bort till hans rike och Johan är fast besluten om att också ta sig dit för att ta hem henne igen. Det är med andra ord en historia om livet efter döden och på så vis kan jag tycka att filmen är lite missvisande för de små barnen. Resan till Fjäderkungens Rike kan nämligen få barnen att tro att de fortfarande kan få kontakt med de som har dött och så är det ju tyvärr inte i riktiga livet. Men filmen ger ändå en hopp om att det finns ett liv efter detta och det kan ju alltid sprida glädje till någon.
 
 photo Resan_till_fj-derkungens_rike3_zpsfab20586.jpg
Johan och hans mamma i fjäderkungens rike.
 
Över lag så är Resan till Fjäderkungens Rike en rätt så söt lite familjefilm som antagligen passar bäst till de lite mindre barnen. Vi vuxna är kanske något för gamla för att uppskatta filmen till fullo men den fick ändå mig att brista ut i tårar då sorgen tränger sig på, och hade det nu inte varit så att den inte hade varit missvisande för barnen så hade jag nog tyckt att den var ännu lite bättre. Men som sagt så är animationen inte heller den bästa och jag hade därför önskat att filmen var lite mer påkostad. Men Resan till Fjäderkungens Rike är ändå en film som de lite mindre barnen säkert kan tycka om och även om jag själv blev berörd så kan jag som vuxen tyvärr inte säga att filmen är bra, snarare bara okej.
 
 photo resantillf_zpsf54c8b9b.jpg
Johan och Fjäderkungen
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Resan till Fjäderkungens Rike.
Svensk titel: Resan till Fjäderkungens Rike.
Global titel: Beyond Beyond.
Genre: Animerad Familjefilm, Äventyr.
Skådespelsröster: Edvin Ryding, Tuva Novotny, Gustaf Hammarsten, Lennart Jähkel, Sissela Kyle, Leif Andrée m.fl.
Regi: Esben Toft Jacobsen.
Filmmanus: Jannik Tai Mosholt och Esben Toft Jacobsen.
Speltid: 78 min.
Språk: Svenska / Danska.
Produktionsland: Sverige / Danmark.
Utgivningsår: 2014.
Taglines: - .
Åldersgräns:  Barntillåten.
Biorelease: 21 Mars 2014.
Distributör: Noble Entertainment.
DVD och Blu-rayrelease: 6 Augusti 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray + Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer
Robin säger:

Mår lite dåligt av att man ger missvisande innehåll till barn gällande såna tunga ämnen. Tycker ändå att skaparna borde tänka mer konsekvent.

Svar: Ja det är nog inte så smart, men vi kan ju alltid hoppas på att de inte förstår att lilla mamma kanin i filmen är död utan att hon bara är nån annan stans =)
...Liiinna

2014-08-02 Kl: 23:23:03
URL: http://filmfett.blogg.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: