Her (2013)

 photo her_zpsf524eaa9.jpg 
Her (Drama, Romantik, Science Fiction): 
I en nära framtid jobbar Theodore med att skriva gripande och personliga brev åt andra personer. Men utanför jobbet är han något av en enstöring som spenderar dagarna med att prata med ett nytt, avancerat operativsystem som sägs vara både intelligent och ha ett eget medvetande, allt för att tillfredsställa hans behov.
 
 
FILMEN FÅR:
Her tillhörde en av de filmerna som jag verkligen ville se men som jag ändå fasade lite för. Jag visste att filmen skulle vara lite speciell eftersom huvudkaraktären Theodore (Joaquin Phoenix) spenderade sina dagar med att prata med ett operativsystem, Samantha (röst av Scarlett Johansson), som finns med honom överallt och vad jag då också rädd för var att den skulle var lite för speciell och därför också tråkig. Men mot allt förmodan så gillar jag konstigheterna i Her och filmens underliga men ändå trovärdiga sätt att se på framtiden. Vi kastas in i en inte allt för avlägsen framtid där tekniken har gått framåt på ett trovärdigt sätt och där allt känns äkta men ändå lite konstig. Människan verkar vara en ensam varelse som förlitar sig helt och hållet på apparaterna i sin omgivning, som är relativt enkla och små men ändå nödvändiga, och det är just den punkten i filmen som fångar mig. Varenda människa i Her tycks nämligen vara uppkopplad till något hela tiden och med tanke på dagens Iphone, som ingen kan slita sig ifrån, så är vi inte så långt ifrån det stadiet.
 
 photo her07_zps21968139.jpg
Theodore är ensamma och uppkopplade
 
Her's underliga och udda men ändå trovärdiga framtidsversion påverkar mig på alla sätt och vis. Jag blir berörd av synen på framtiden där vi tycks vara rätt så isolerad men ändå ingå i ett samspel med något, och i detta fallet just ett A.I. Her bjuder till största del på en romantisk situation men som också är väldigt tragisk. Det är en udda och sorglig kärlekshistoria som vi här få se mellan Theodore och Samantha som verkligen trollbinder mig och jag kan både skratt och grått tillsammans med karaktärerna i filmen. Her bjuder alltså på en väldigt annorlunda kärlekshistoria som sticker ut från mängden och det kanske kan vara så att jag är trött på den gamla vanliga Hollywood kärleken och därför passar denna skruvad men ändå trovärdiga kärlekstolkningen mig perfekt.
 
 photo her-image04_zpsc6069254.jpg
Kärlek mellan en människa och ett operativsystem
 
Joaquin Phoenix, som vi ser i rollen som Theodore, gör en strålande insats och jag kan verkligen känna med hans karaktär Theodore som försöker återhämta sig efter en separation från sin fru Catherine (Rooney Mara). Även Scarlett Johansson, som tyvärr inte syns i bild utan som bara lånar ut sin röst till Samantha, lyckas även hon fånga mig och med tanke på att hon ändas använder sin röst så blir jag imponerad. Det känns nämligen som om att hon är där även om vi inte kan se henne. Övriga karaktärer i filmen tar tyvärr inte upp så mycket tid utan de blinkar mest bara förbi i all hast för att fylla ut tomrummet, men de alla fyller iallafall en funktion som bidrar till filmen.
 
 photo Hercast_zps3686c2ba.jpg
Amy Adams, Matt Letscher, Olivia Wilde, Chris Pratt och Rooney Mara blinkar alla förbi.
 
Her som må vara en vacker men ack så udda kärlekshistoria chockerar mig något med sitt språk som inte alls är vad jag hade förväntat mig. Det är mycket grövre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig, vilket jag ser som en fördel, men det blir även på snäppet till lite barnsligt emellanåt vilket tonar ner råheten. Och med tanke på hur de pratar, och låter, så blir jag förvånad över att filmen är barntillåten. Det passar sig inte riktigt och jag skulle iallafall avråda att ni lät era sjuåringar se filmen, vänta åtminstone tills de blir elva.
 
 photo her03_zps56b957ba.jpg
Filmen innehåller ett grovt språk som anspelar på sex och onani
 
Her ger oss en nu syn på livet som säkert kommer bli verklig inom en snar framtid och det är just de verklighetstrogna framstegen som jag uppskattar med filmen, tillsammans med den annorlunda kärleken som är så himla vacker. Det är inte för överdrivet men ändå inte normalt för att kunna vara idag och det är även det udda men ändå verkliga levnadssättet som fångar min uppmärksamhet. Her bjuder alltså på en mysig filmupplevelse som gör en alldeles varm i kroppen av lycka samtidigt som sorgen tränger sig på, och filmen visar att man tydligen kan vara lycklig både framför och bakom dataskärmen utan mänsklig närhet.
 
 photo her-image05_zps4cbca97d.jpg
Theodore finner lycka tillsammans med något som inte existerar i mänsklig form
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Her.
Svensk titel: Her.
Genre: Drama, Science Fiction, Romantik.
Skådespelare: Joaquin Phoenix, Amy Adams, Scarlett Johansson, Chris Pratt, Rooney Mara, Olivia Wilde, Matt Letscher m.fl.
Regi: Spike Jonze.
Filmmanus: Spike Jonze.
Speltid: 126 min.
Språk: Engelska.
Produktionsland: USA.
Utgivningsår: 2013.
Taglines: - .
Åldersgräns: Barntillåten.
Biorelease: 14 Februari 2014.
Distributör: Sony Pictures.
DVD och Blu-rayrelease: 23 Juli 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: