The Smurfs (2011)

The Smurfs (Delvis Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Efter mycket om och men så lyckas den onde trollkarlen Gargamel hitta smurfarnas by vilket få dom att fly. Av misstag råkar 6 styckena smurfar tas sig in i vår värld och de hamnar mitt i Central Park. Av ren tur råkar de komma hem till Patrick och Grace Winslow som nu bestämmer sig för att hjälpa dom innan Gargamel får tag på dom
 
 
BETYG och RECENSION:
Jag var inte det minsta intresserad av att se The Smurfs (sv. titel: Smurfarna) och jag undvek till och med filmens trailer. Men så råkade en trailer komma i min väg och då började suget efter filmen att växa. Men tyvärr så gör trailern inte filmen rättvis. Det som verkade så lockande var bara en fasad och själva filmen i sig är allt annat än gullig, söt och rolig. Utan vad filmen faktiskt är är överdrivet töntig, fjantig och extremt dum. Minsta lilla detalj i The Smurfs retar upp mig och jag skulle bara vilja strypa de blåa små figurerna.
 

6 "hemska" små blå varelser.
 
Det är inte bara de blåa små Smurfarna som retar upp mig utan jag retar även upp mig på hur katten framställs i filmen, vill säga som en ond och elak varelse. Dessutom är katten animerad och det är ytterligare en liten detalj som stör mig. Inte nog med det utan de plågar också katten så fort de få chansen och den lilla katten tycks inte ens bry sig, så på så vis är det ändå bra att han inte är "verklig". Men vad ger detta för en bild till världens alla ungar? Jo, nämligen att det är okej att kasta, slå och plåga katter och det är ingen blid som jag accepterar. De kunde väll lika väl ha plåga de små störiga fantasifigurerna, det hade i alla fall gett ifrån sig en bättre bild till världens alla okunniga barn.
 

Inte nog med att jag är animerad, jag plågas nästan också till döds.
 
Men mitt i alla vedervärdiga saker som The Smurfs har så finns det trots allt en fördel med filmen och det är Neil Patrick Harris som vi ser i rollen som Patrick Winslow, och han är tack o lov inte animerad. Han må kanske vara den enda som gör bra ifrån sig och han lyfter praktiskt taget hela filmen helt själv. Hade det inte varit för honom så hade The Smurfs inte varit ett piss värd, vilket den knapp inte är nu heller.
 

Jag är ledsen Neil Patrick Harris, men du kan inte rädda filmen.
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: