Iron Man 3 (2013)

 photo iron_man_three_ver9_xlg.jpg
Iron Man 3 (Action/Sci-fi/Thriller):  
Tony Stark är van vid att rädda mänskligheten ifrån diverse faror, men denna gången blir det personligt. En terrorist som kallar sig själv för The Mandarin tillverkar inte bara mänskliga bomber som spränger allt och ingenting luften, utan han hotar även de som står Tony nära. Till råga på allt så tär stressen på Tony som nu får göra sitt bästa för samla sig samtidigt som han måste rädda de som han håller kär.
 
 
FILMEN FÅR:
Efter att ha ändrat min plats så steg jag in i biosalongen den 24 april 2013 där jag nu kunde bre ut mig. Jag hade nämligen nu en ledig plats på varje sida om mig och jag spanade då också ut över biosalongen som kryllade av pojkar. Ja, pojkar och inte män. Som vanligt så fanns det bara jag och kanske 5 andra tjejer på plats i en relativt fullsatt biosalong för att se en film som Iron Man 3 och därför skakade jag ännu en gång på huvudet åt alla kvinnliga idioter som då också gick och såg filmen tillsammans med sina pojkvänner. När ska den kvinnliga befolkningen lära sig att Marvels filmer är något av det bästa som finns och att dessa filmer inte är anpassade för enbart "män"? Dessa filmer fungerar minst lika bra för oss kvinnor även om de flesta inte kan förstå det, eller så är det bara så att jag har bättre filmsmak än resten av den kvinnliga befolkningen här i stan. Ja, vad kan jag göra åt saken? Njuta åt deras förlust är iallafall vad jag gör. Tyvärr så blev det ytterligare en smärtsam bioupplevelse för mig och då syftar jag inte på filmen utan på de störiga 3D glasögonen som är plågsammare än ett retsamt skavsår på foten, men det var bara att försöka ignorera smärtan och njuta av filmen som fick mig att börja lipa av både den ena och andra anledningen. Var det inte för det kära återseendet så var det för lyckan, sorgen eller glädjen. Ja, jag lipar till allt och ingenting. Men nog om det och nu till filmen.
 
 photo Iron-Man-3-1-horz.jpg
Terroristen The Mandarin och konkurrenten Aldrich Killian.
 
Iron Man 3 är tyvärr inte riktig lika bra som de två andra Iron Man filmerna men som sagt så satt jag ändå och små bölade åt vissa händelser, samtidigt som jag retade upp mig på irritationsmoment som kom i form av en lilla unge vid namn Harley (Ty Simpkins), en liten unge som ständigt skulle synas i bild. Det märks tydligt att Disney har börjat lägga sig i Marvel's filmer mer och mer, först suddade de ut en lite oskyldig spets i The Avengers (vilket visserligen bara gäller svenska Disney) och nu kastar de in barn i filmerna som sedan tar upp mer plats än vad de egentligen borde göra. Men jag kan iallafall glädja mig åt superskurken The Mandarin (Ben Kingsley) som tar allt till en helt ny nivå samtidigt som jag uppskattar Tony Stark's (Robert Downey Jr.) sluga konkurrent Aldrich Killian (Guy Pearce). Detta är två karaktärer som vid sidan om Tony aka Iron Man lyfter filmen en aning.
 
 photo Iron-Man-3-Harley-640x425.jpg
Harley, ett störigt moment
 
Trots en del missöden med småbarn i rollerna så bjuder ändå Iron Man 3, precis som övriga Iron Man filmer, på en helt del skön humor där Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.) blir lite småkomisk när han sätter sig själv i fokus. Och att sätta sig själv i fokus är något som han verkligen kan. Iron Man 3 riktar även in sig mer på karaktärerna än på kaoset som pågår runtomkring och även Pepper Potts (Gwyneth Paltrow) få ta upp mer plats än van hon tidigare har gjort och hon visas även upp på ett helt nytt sätt. Iron Man 3 blir alltså mer personlig än de tidigare filmerna och det blir därför också svårare att koncentrera sig på all action. Jag tillhör iallafall en av dom som sugs in i dramat och stundvis så blir det nästan svårt att blunda för problemen som Tony Stark möter och känner av. Jag blir iallafall berörd på ett helt nytt sätt och även om Tony skämtar bort smärtan och paniken så kan jag känna den och lida med honom. Iron Man 3 blir därför starkare på ett helt nytt sätt och jag måste säga att jag gillar det, förutom barnkalaset som vi här också få se. 
 
 photo iron-man-3-04.jpg
Denna gången blir det personligt
 
Trots att Iron Man 3 kanske inte är riktigt lika bra som Iron Man och Iron Man 2 så är det ändå en Iron Man film och de filmerna kan jag inget annat än att älska, även om jag faktiskt blev lite besviken fram emot slutet och även under de stunder då den störande ungen visades i bild. Kanske är det här slutet på Iron Man sagan, kanske får vi ännu en film. Men vad vi vet säkert är iallafall att Tony Stark dyker upp i The Avengers 2.
 
 photo iron-man-3-tony-stark-new-suit-harley.jpg
Tuffa tider för Tony Stark / Iron Man. 
 
 
Tidigare filmer i Iron Man filmserien:
  1. Iron Man (2008)
  2. Iron Man 2 (2010)
  3. The Avengers (2012)

Kommentarer
Josefin säger:

Åhhhh, jag vill så gärna se den. Känner att jag inte behov att se filmen i 3d. Men vad jag har hört så ska den vara bra. Jag gillar mest Iron man 2 och Robert Downey Jr är en av min favoritskådespelare just nu :D

Svar: 3D kan man leva utan säger jag. Robert Downey Jr är en grym skådespelare =)
...Liiinna

2013-06-06 Kl: 17:40:31
URL: http://josseborj.blogspot.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: