Sector 7 (2011)

 photo sector_7_zps9db2cc33.jpg 
Sector 7 Originaltitel: 7 gwanggu (Action/Skräck): 
Det går inget bra för oljeborrarna på Sector 7 då deras försök till att hitta olja brister. Men skam den som ger sig. Snart börjar folk att dö under mystiska omständigheter och snart upptäcker arbetarna att det inte bara är oljan som de har problem med, utan även ett monster.
 
 
FILMEN FÅR:
Icke engelskspråkiga filmer är som ni kanske vet något som jag ser som ett problem då man blir tvingad att lusläsa undertexten, men ibland lyckas jag se förbi "språkbristerna" och bara glida med i härligheterna. Nu är det kanske inte så att Sector 7 är en allt för härlig film men den har helt klart sina ljusa stunder och fördelar, men också sina nackdelar. Till fördelarna hör dumheterna som gör det hela lite skrattretande och till nackdelen hör överskådespeleriet som bara får det hela att bli lite för extremt, men det är i och för sig något som hör koreanska filmer till och utan det så hade filmen nog blivit lite tråkig.
 
 photo sector-7-mining-area-7-2_2_zpsec8915dc.jpg
Delar av teamet på oljeriggen Sector 7
 
Vissa kallar Sector 7 för den bästa monsterfilmen på länge men riktigt så långt är jag inte beredd att sträcka mig. Visst är den en utav de bättre monsterfilmerna som jag har sett på länge, och då kan jag tillägga att jag inte har sett så många, men den blir ändå inte så där överdrivet bra. Förutom det som jag nämnde innan så är filmens stora nackdel att den är lite väl överdriven och utdragen. Vi står mest still och stampar på ett och samma ställe medan det så kallade monstret tycks överleva det mesta och återuppstå från de döda gång på gång och just därför blir det hela också lite tjatigt. Karaktärerna i filmen är dessutom otroligt dumma vilket i och för sig bara får mig att skratta lite extra och även om jag egentligen kanske inte vill erkänna det så tycker jag att Sector 7 är en rätt så härlig film.
 
 photo sector-7-mining-area-7-2_4_zps313f740b.jpg
Monstret, som kanske inte ser allt för levande ut, tycks aldrig dö
 
Men trots att Sector 7 är lite småhärlig så är den också lite händelselös och skrämselkänslan lyser tyvärr med sin frånvaro eftersom jag mest sitter och småflinar åt dumheterna. Även om vi kanske inte få se exakt samma sak om och om igen så bjuder filmen inte på något nytt från scen till scen utan istället känns allt som inträffar som en repris med små skillnader och det blir faktiskt lite tråkigt i längden. Vad som däremot förvånar mig när det kommer till en B-film som denna är att effekterna inte är helt värdelös, men det är inte heller bra. De är bara bättre än vad jag hade förväntat mig och bara den lilla saken gör att filmen blir lite bättre än vad den faktiskt är. Annars så påminner faktiskt atmosfären och korridorjakten på monstret något om Alien, dock utan att ens komma i närheten av den rätta känslan och det är just därför som filmen inte lyckas imponera allt för mycket på mig. Det hela känns som en rip-off från både den ena och andra filmen men Sector 7 bjuder ändå på någon form av underhållning som kan gynna den lättroade individen.
 
 photo sector7_zps83bae4ff.jpg
Här jagas det monster i korridorer, precis som i Alien.
 
 

Kommentarer
Christer Holm säger:

Nu snackar vi filmer, såg den här för något år se, kommer inte ihåg att den var så usel. Jag får nog se om den. Men kul att du tar in asiatisk film. Me LIke

Svar: Asiatiska filmer är inte min grej bara för att jag måste läsa undertexten, precis som alla andra icke engelsk- och svenskspråkiga filmer. Jag har tagit upp en del asiatiska filmer innan faktiskt, men det händer inte så ofta =)
...Liiinna

2013-12-27 Kl: 19:09:55
URL: http://www.moonchild.nu

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: