Looper (2012)

 photo looper-19187001-frntl.jpg 
Looper (Action/Sci-fi/Kriminalare):
Året är 2044 och om 30 år kommer tidsresor att blir möjliga. Joe är en så kallade Looper, en man som avrättar folk som skickas ifrån framtiden till hans tid. Men en dag får han ett jobb som han inte kan uträtta, nämligen att avrätta sitt äldre jag.
 
 
FILMEN FÅR:
Är du inte redan förvirrad så kommer du att bli det, för det är just den effekten som Looper har på folk. Och med folk så menar jag självklart mig själv. Jag såg Looper på en söndagskväll efter att jag hade jobbat helgen och då brukar jag avsluta jobbhelgen med att slappna av framför teven med ett glas vin i handen. Dock är Looper en väldigt rörig film som tyvärr inte alls går hand i hand med vinet. De få hjärnceller som jag faktiskt har blev då till en enda och därför kunde jag inte riktigt koppla ihop allt hoppande i filmens handling och tidslinje. Det fanns då bara en räddning och det var att ställa ifrån sig vinglaset och samla tankarna.
 
 photo Looper-2012-Movie-Image.jpg
Ni ser också förvirrade ut.
 
Trots att vinglaset var bort och att jag koncentrerade mig till max så fick jag ändå inte riktigt ihop pusselbitarna. Att tänka har nämligen aldrig varit min starka sida men när filmen sedan väl var slut föll tack o lov allt på plats. Joseph Gordon-Levitt gör här ett fantastiskt jobb när han gestaltar den yngre versionen av Joe, vars äldre jag spelas utav Bruce Willis. Med hjälp av skickliga sminköser så har Joseph Gordon-Levitt fått sig en Bruce Willis näsa vilket gör deras gemensamma jag lättare att ta in. Joseph inte bara ser ut som Bruce utan han även låter och agerar precis som Bruce gör i alla sina olika filmroll. Jag blir dock något distraherad av Josephs fejk näsa till att börja med men jag vänjer mig så småningom vid förvandlingen. Men varför här de färgat hans redan mörka ögonbryn svarta? Det känns bara onödigt.
 
 photo looper1_.jpeg
Likheten är stor mellan de båda skådespelarna.
 
På det stora hela så är Looper en riktigt bra film och hade den inte varit så rörig så hade jag antagligen gett den en 4:a, men nu få filmen nöja sig med en 3,5:a. Ett tips är att du skippar vinet när du ska se filmen för då kanske allt blir något klarare och på så vis också något bättre. Tanken är god och Looper få mig att tänka på en eventuellt kommande framtid som jag mycket väl kan se framför mig. Året är 2044 och miljön i filmen känns trovärdig eftersom vi har gått framåt men ändå inte överdrivet långt och just därför blir det också realistiskt. Looper håller ett rätt så lugnt tempo rätt igenom men filmen blir ändå spännande samtidigt som det blir rörigt och förvirrande. Men så länge du har huvudet på skaft så lär du få kläm på filmen förr eller senare, och för att inte "spoila" så kan vi säga att slutet ger rätsida på allt.
 
 photo Looper3.jpg
De framtida miljöerna är sig lika, precis som utelivet.
 

Kommentarer
JUNITJEJ säger:

Svar: Jag drack först vanlig cola. Smakade på cola light, när jag var ung och då gillade jag inte alls cola light. Men nu gillar jag absolut cola light och kan inte dricka vanlig cola längre.

2013-04-03 Kl: 20:09:21
URL: http://www.junitjejen.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: