Hotel Transylvania

Hotel Transylvania (Animerad Familjefilm: Fantasy, Komedi):
1895 byggde Dracula ett hotell i Transylvanien som skulle fungera som en viloplats för alla moster som ville komma bort ifrån människorna. Nu ska han fira sin dotter Mavis 118 årsdag och festen blir inte riktigt som han tänkt sig då en människa lyckas ta sig till hotellet. Till Draculas förskräckelse blir Mavis också förälskade i människan Jonathan och ju mer han försöker fösa bort honom desto svårare blir det att dölja hans rätta identitet för omgivningen.
 
 
BETYG och RECENSION:
Jag trodde att Hotel Transylvania skulle vara en riktigt rolig film men så är tyvärr inte fallet. Jag skrattade inte ens till en enda gång och de så kallade skämten i filmen saknar helt känsla och humor. Men filmen är ändå någorlunda charmig på sina ställen och en del utav monstren är faktiskt rätt så söta. Men Hotel Transylvania är ändå inte överdrivet bra utan filmen fungerar snarare bara som lite halv kass underhållande för stunden, en underhållning som dock helt saknar humor i min smak och just därför är filmen också på gränsen till dålig. För att vara en animerad barn- och familjefilm så är den faktiskt ovanligt dålig och jag kan riktigt känna hur besvikelsen växer inom mig.
 

Filmens enda fördel är de söta monstren.
 
De flesta barn- och familjefilmer brukar ha en viss charm över sig som skapar en viss glädje här hemma i tv-soffan, men det gör tyvärr inte Hotel Transylvania. Utan vad den istället gör är att få sin publik (läs: mig) att sitta och vänta på något som tyvärr inte dyker upp och då menar jag självklart humorn tillsammans med någon form av spänning och överraskning. Det blir iallafall inga skratt ifrån min sida och det blir inte heller några leenden, utan det blir mest bara en stel och tråkig mimik som syns i mitt ansikte och som inte vill släppa taget och ge med sig till lite glädje eller sorg.
 

Det är inte bara jag utan Dracula har också svårt för att se humorn i filmen.
 
Dracula (röst av Adam Sandler) känns inte som Dracula och hans dotter Mavis (röst av Selena Gomez) känns inte som den vampyrunge hon borde vara. Övriga monster i filmen är precis lika bleka som dessa två och jag undrar hur de tänkte när de skapade Hotel Transylvania. Snälla monster som vill alla väl är väll en god tanke och jag undrar hur det kunde gå så fel och blir så här? Monster ska vara skärmande även om det är en barnfilm vi snackar om, för det är helt enkelt deras jobb. De ska inte vara rädda för människorna utan de ska vilja skrämma oss. Men här framställs monstren istället som ett gäng fegisar och filmen ger känslan av att monster är mer rädda för oss än vad vi är för dom och det blir bara så fel. För monster finns, det har Newt i Aliens lärt oss.
 

Ett gäng fega monster
 
Nej, Hotel Transylvania är inte vidare bra utan snarare bara en stor besvikelse som varken sprider glädje eller sorg och allt filmen gjorde var att lämna mig besviken. Jag satt och väntade på en överraskning som aldrig kom och just därför så känns Hotel Transylvania mest som utkastade pengar. Men vi få ändå inte glömma att vissa av monstren bidrar med en viss charm som också räddar filmen ifrån en total värdelöshet.
 

Dracula, Mavis och Jonathan (röst av Andy Samberg).
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Hotel Transylvania.
Svensk titel: Hotell Transylvanien.
Tagline(s): "Where monsters go to get away from it all" och "Even monsters need a vacation".
Genre: Animerad Familjefilm: Fantasy, Komedi.
Skådespelarröster: Adam Sandler, Andy Samberg, Selena Gomez m.fl.
Regissör: Genndy Tartakovsky.
Speltid: 89 min (DVD).
Språk: Engelska (även dubbad till svenska).
Undertext: Svenska.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Premiärår: 2012.
Sv. Biopremiär: 19 Oktober 2012.
Distributör: Sony Pictures.
DVD och Blu-ray release: 20 Februari 2013.
Extramaterial (DVD och Blu-ray): Kortfilmen 'Goodnight Mr. Foot' • Musikvideo 'Problem (Monster Remix)' • Bortklippta scener • Kommentarer.
 
FILMSERIEN BESTÅR AV:
  1. Hotel Transylvania (2012). 
  2. Hotel Transylvania 2 (2015).
  3. Hotel Transylvania 3: Summer Vacation (2018).
 

 
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: