Finding Nemo (2003)

 photo HittaNemo.jpg
Hitta Nemo Originaltitel: Finding Nemo (Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Nemo blir trött på sin över beskyddande pappa Marlin och simmar rätt ut i det öppna vattnet. Innan han vet ordet av det blir han fångad och förs bort och detta blir starten på Marlins desperata jakt efter sin försvunna son
 
 
BETYG och RECENSION:
Det är något magiskt med de flesta Disney filmerna och de blir ju inte direkt sämre när de samarbetar med Pixar. Finding Nemo kom ut för 10 år sedan (2003) och jag vet faktiskt inte varför jag inte har sett filmen förrän nu. Alla jag har pratat med har alltid sagt att filmen är så himla mysig och fin men ändå så har jag inte fått tummen ur röven och skaffat den, förrän nu. När filmen väl var inhandlad så hann jag knappt mer än komma hem förrän jag slängde in den i Blu-rayspelaren och det tog bara 10 minuter innan jag började tjuta av sorg. Början av Finding Nemo är nämligen rätt så sorglig men därefter sadlar filmen om och blir både rolig, mysig och definitivt underhållande.
 
 photo finding-nemo.jpg
Nemo och hans nya vänner som snart få honom att testa gränserna.
 
Lilla Nemo (eng. röst av Alexander Gould), som har en överbeskyddande pappa, Marlin (eng. röst av Albert Brooks), sätter sig själv i klistret i ren ilska och trotts. Innan Nemo vet ordet av det hamnar han i ett akvarium och då börjar också han och hans medfångars kamp och jakt på friheten. Nemo själv har dock tappat tron på sin pappa och han tror inte heller att pappa Marlin här modet till att leta efter honom, men ack så fel han kan ha. Marlin söker nämligen igenom hela havet tillsammans med sin nyfunna och glömska vän Dory (eng. röst av Ellen DeGeneres). Just den senila fisken Dory är min favorit i filmen och Ellen här den perfekta rösten för rollen. Annars så är alla karaktärer söt på sitt egna lilla vis.  
 
 photo finding-nemo2.jpg
Den sköna och glömska fisken Dory tillsammans Nemos pappa Marlin.
 
Finding Nemo är kanske inte den bästa Disney/Pixar filmen som jag här sett men den är ändå otroligt söt och charmiga på sitt egna lilla vis, och även otroligt vacker med sina havsmiljöer. Trots att jag upplevde en stor sorg i början utav filmen så blir jag ändå otroligt glad när jag tittar på filmen och Finding Nemo skapar definitivt en skön känsla här hemma i tv-soffan, en känsla som jag nu önskar att jag hade upptäckt och fått uppleva för flera år sedan. Men bättre sent än aldrig antar jag och jag uppskattar också att filmen visar upp människobarn som de mördare de faktiskt är.
 
 photo finding-nemo-background.jpg
Finding Nemo kryllar av fina undervattens miljöer

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: