Snow White (2001)

Photobucket
Snow White (Familjefilm/Äventyr/Fantasy/Drama): 
Efter att Johns fru har dött beger han sig iväg med sin nyfödda dotter Snow White ihop om att hitta någon som kan rädda henne ifrån en säker död. När han tillslut går vilse i skog och har gett upp hoppet möter han en ande som ger honom tre önskningar, men vad John inte visste var att anden är utsänd av Satan.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag har aldrig tyckt om Disney sagan Snövit och de Sju Dvärgarna och jag sitter därför inte på så mycket kunskap om filmen och sagan i sig. Så kanske var det därför som jag var något skeptisk inför denna utgåvan av Snow White och alla andra utgåvor som finns tillgängliga. Vetskapen om att filmen dessutom var en familjefilm gjorde inte saken bättre och jag började därför titta på Snow White med en förutfattad mening om att den skulle vara rätt så dålig, vilket den tyvärr också visade sig vara. Till min stora förvåning så hade jag även sett filmen innan men mitt minne var minst sagt begränsat och jag kom därför bara ihåg vissa bilder utav handlingen.
 
Photobucket
"Ta ett bett av äpplet, du sköna". 
 
Snow White är tyvärr något seg och en tredjedel av filmen hinner passera innan vi når "nu läget" då Snow White (Kristin Kreuk) gör en riktig entré. 16 år har då passerat och Snow Whit har växt upp till en vacker ung kvinna medan drottningen Elspeth (Miranda Richardson) inte har åldrats en dag, något som tillhör storyn så gör inte som mig och häng inte upp er på den lilla detaljen. Miljöerna i filmen är dessuotm inte heller sagolika utan mer vanliga och därför blir även det en besvikelse.
 
Photobucket
Vackra Snow White lämnar ett svagt intryck.
 
Kristin Kreuk passar utmärkt in i rollen som Snow White med sitt svarta hår och sin förvånansvärt bleka hy. Så när det kommer till utseendet så kan jag inte tänka mig någon annan i den rollen men hennes rolltolkning är tyvärr inte imponerande och övertygande nog. Dessutom så är de flesta av karaktärerna fruktansvärt störiga och på toppen av tronen sitter Snow Whites far John (Tom Irwin) som retar upp mig med hela sin närvaro. Och som om det inte vore nog med det så är även Dvärgarna riktigt störiga och det kan vara för att jag inte tycker om deras utseende. Dessutom så är de alla riktigt tröga och det gör absolut inte saken bättre, så jag får glädja mig av att de knappt syns till.
 
Photobucket
Dvärgarna är inte bara fula utan även irriterande.
 
Så tyvärr, även om jag verkligen vill försöka tycka om Snow White så brister den på allt för många punkter, så väl som på skådespel och handling samt filmens miljöer och karaktärer. Filmen målas nämligen här upp på ett lite för töntigt sätt för att kunna fall mig i smaken och istället tycker jag nu ännu mindre om Snövit sagan. Snow White är dessutom en Tv-film ifrån 2001 och i hopp om att kvalitén skulle bli något bättre så köpte jag filmen på Blu-ray. Men tyvärr så är bilden lika gryning som ett gäng sandkorn i öknen och eftersom jag saknar ett gäng flashiga högtalare så kan jag inte uttrycka mig om ljudet, men något säger mig att ljudet blir det samma i ett surroundsystem som det blev i mina små tv-högtalare. För övrigt så är Blu-ray utgåvan av filmen rätt så kass och saknar extramaterial.
 
Photobucket
Och så var sagan slut... 
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: