Harry Potter and the Philosopher's Stone (2001)

Photobucket
Harry Potter and the Philosopher's Stone (Familjefilm/Fantasy/Äventyr):
Den föräldralöse Harry Potter bor under trappan hos sina elaka styvföräldrar och deras bortskämda son Dudley. Men på sin 11:e födelsedag får Harry ett brev som bjuder in honom till Hogwarts Skola För Häxkonster Och Trolldom. Harrys föräldrar var nämligen en mäktig trollkarl och en häxa och därför besitter även han på deras krafter. Nu öppnas en helt ny värld för Harry som är fylld av magi, men allt är inte frid och fröjd. Den onde trollkarlen som dödade Harrys föräldrar är nu även på jakt efter honom.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag har aldrig varit mycket för magi och trollkarlar, men ändå kände jag mig tvungen att köpa Harry Potter boxen som innehöll alla filmerna när de kom ut i en limiterad utgåva förra hösten. Motvilligt slängde jag i Harry Potter and the Philosopher's Stone i Blu-rayn i våras, recenserade filmen och sparade inlägget. Men så bestämde sig blogg.se för att överföra alla bloggar till ett nytt system och många av mina sparade inlägg försvann då, bland annat recensionerna av de två första Harry Potter filmerna. Eftersom jag inte kommer ihåg ett piss utav filmen så kunde jag inte skriva om inläggen och det är först nu som jag har orkat slängt in filmen i spelaren igen, allt för att friska upp minnet. Dock blev inte Harry Potter and the Philosopher's Stone bättre denna gång utan filmen är fortfarande en fjollig liten barnfilm som inte alls faller mig i smaken.
 
Photobucket
Harry Potter och hans pinne, jag menar trollstav
 
Det trollas hit och dit samtidigt som Harry Potter (Daniel Radcliffe) och hans vänner försöker lära sig att få kontroll över sin magi. Dessutom är den onde och tydligen döde Voldemort på jakt efter Harry och han tänker inte vila fören Harry är död. Trots att en mördare går lös så förblir filmen fruktansvärt ointressant och jag kan knappt får grepp om handlingen, något som jag inte heller fick första gången jag såg filmen, så därför är jag inte ens säker på om Voldemort vill se Harry dö eller om det var något annat som han var ute efter. Någon vill se någon död i alla fall, så mycket förstod jag.
 
Photobucket
Den onde Voldemort
 
I vilket fall som helst så blir det ett barnkalas av inte dess like och jag känner mig fruktansvärt obekväm när jag ser på filmen och dennes fjantigheter. Harry Potter and the Philosopher's Stone är absolut inte en film för mig och frågan är om jag ens kommer lära mig att tycka om denna barnsliga trollerisaga som fortsätter med ytterligare 7 filmer.
 
Photobucket
Små barn i lite förstora roller
 
*Betygssystemet

Kommentarer
Bea - Seriesnack.blogg.se säger:

Men har du sett första så måste du se resten! Så är det bara :) Dessutom är det stor skillnad på första och sista filmen...de är inte direkt barn då.

Svar: Joda, jag ska se alla för jag har filmboxen. Har faktiskt sett 3 och en halv film och den var den fjärde som fick mig att slumra till med ett vinglas i näven som sabbade min handkontroll till PS3an. Men jag ger inte upp =)
...Liiinna

2012-11-29 Kl: 19:01:54
URL: http://seriesnack.blogg.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: