Kommissarie Späck (2010)

Photobucket
Kommissarie Späck (Parodi/Komedi): 
Kommissarie Mårten Späck försöker lösa ett mordfall där regissören Harald Hamrell har hittats genomborrad med diverse köksredskap. I Mårtens ögon rör det hela sig om en seriesjälvmördare, något som hans medarbetare inte riktigt kan hålla med om. Men när hans kollega Grünvald Karlsson hittar ett spår som leder till ett fall av piratkopiering blir det farligare än vad de någonsin hade kunnat tro. Till sin hjälp få de även polisen Irene Snusk och nu ska de försöka lösa det största fallet i svensk kriminalhistoria.
 
 
FILMEN FÅR:
Svensk film har aldrig varit något för mig och det finns endast ett fåtal svenska filmer som jag tycker om, bland annat Beck filmerna, och med tanke på att Kommissarie Späck är en parodi på just Beck så gav jag den en chans. Jag gick till och med så långt att jag byggde upp vissa förhoppningar om filmen och valde att köpa den, vilket är ytterst ovanligt för mig när det kommer till svenska film. Tack o lov så visade sig Kommissarie Späck vara en rätt så underhållande parodi där allt överdrivs till max, något som tyvärr kan bli lite väl bra och nästan på snäppet till äckligt.
 
Photobucket
Förhör ala Späck-stil
 
Även om Kommissarie Späck faktiskt är ovanligt smårolig så har den självklart en del nackdelar. Precis som så många andra parodier (och skräckfilmer) använder filmen sig av djurplågeri för att locka fram skratt hos publiken och som vanligt biter det inte alls på mig som istället bara blir arg och ledsen. Så där misslyckades tyvärr Kommissarie Späck med sitt uppdrag. Men annars så finner jag de flesta andra händelserna i filmen rätt så roliga och underhållande på ett överdrivet sätt samtidigt som Leif Andrée gör sig perfekt i rollen som Mårten Späck och detsamma gäller Johan Hedenberg som vi ser i rollen som Grünvald Karlsson.
 
Photobucket
En fet kommissarie Späck försöker hänga med
 
Det är inte bara Beck som filmen kan förknippas med utan det finns även likheter med filmer som Minority Report, The Matrix och Lara Croft: Tomb Raider, där jag speciellt tänker på Irene Snusk's (Cecilia Frode) outfit. Dessutom kan man se likheter med serien My Name is Earl och frågeprogrammet Vem Vill Bli Miljonär. Men det är självklart Beck-filmerna som tar ledningen och som är grund och botten för allt trams. Så trots att Kommissarie Späck både är en svensk film och att den tar till djurplågeri så finner jag den ändå förvånansvärt bra och underhållande. Än finns det alltså hopp om den svenska filmindustrin.
 
Photobucket
Filmen har likheter med det mesta.  
 
 *Betygssystemet

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: