X-Men 1-3

Photobucket
X-Men (2000) (Sci-fi/Action):
Världen över kryllar med speciella och genetisk muterade människor, en felaktig länk i kedjan enligt många men inte enligt Professor Charles Xavier som utåt sett leder en skola för begåvade barnen. På skolan lär han barnen att utveckla sina krafter och driver även X-Men som kämpar för en bättre värld. När Professor X's fiende Magneto bestämmer sig för att skynda på utvecklingen blir det X-Men som få se till att stoppa honom innan det är för sent.


Filmen får:
När jag såg denna filmen första gången så tyckte jag att den var helt fantastiskt bra, men nu finner jag den inte riktigt lika bra men ändå jävligt bra. Det kan bero på alla uppföljare och spin-off:er som nu mera finns och det har tyvärr fördärvat charmen med filmen något. Men jag få gå tillbaka i tiden och tänka på när den var ny och allt var nytt för mig. Hela handlingen i sig är förbluffande och tar mig med storm samtidigt som jag än idag nästan hoppas på att detta kommer hända en vacker dag, att vi kommer muteras och få sådana krafter. Men det lär ju inte hända under min livstid, så de båtarna är nog redan seglade. Filmen bjuder på en stor underhållning, action och även lite komik som får mig att skratta till någon gång ibland. Skrattstunderna står helt klart karaktären Wolverine (Hugh Jackman) för, då han med sina spydiga kommentarer kan få de flesta mungipor att ryka till medan Rogue (Anna Paquin) kan kännas något för barnslig i filmen. Patrick Stewart briljerar i rollen som Professor Charles Xavier och lika så gör Ian McKellen i rollen som Magneto. Precis som alla Marvels filmer så krävs det ett öppet sinne för det onaturliga, annars kommer man inte kunna ta filmen på allvar. Detta är något som jag själv inte har något problem med då jag ständigt lever i hoppet om en annorlunda och mer utvecklad värld. X-Men må vara som bäst när man ser den första gången, men vilken film är inte det? 



Photobucket
X-Men 2 (2003) Originaltitel X2 (Sci-fi/Action):
När Logan kommer tillbaka efter att ha försökt få svar på sina frågor om det förflutna, dyker en gammal bekant vetenskapsman vid namn William Stryker upp med en fruktansvärd plan. Efter en del missöden som leder till att professor X försvunner och utnyttjas av Stryker måste X-Men gänget samarbeta med Magneto för att rädda sig själva och alla mutanter i världen.


Filmen får:
Trots sin komik och action så lyckas inte X2 ta det stora steget och vinna över sin föregående film. Men visst är filmen bra och vi bjuds på en härlig scen som kan jämföras med hur det är att berätta för sina föräldrar att man är bög. Här berättar dock Bobby (Shawn Ashmore) för sina föräldrar att han är en mutant, men reaktionen blir den samma och det är bara så festligt att se deras reaktioner. De kommer med den klassiska kommentaren: "Har du försökt att inte vara det", en kommentar som få mig att nästan bryta ihop i en skrattattack. Förutom denna härliga stund så bjuder självklar även Wolverine (Hugh Jackman) på sina spydiga kommentarer som aldrig blir tråkiga och det förekommer även en del andra små roliga moment. X2 tar ett steg längre än X-Men och vi får fördjupa oss något mer i karaktärernas förflutna, men dock inte tillräckligt mycket för att få en klar bild. Det slås och det fightas som aldrig för och spänningen är på topp nästan rätt igenom hela filmen. Detta är helt klart en uppföljare som nästan håller samma mått som sin föregående film och det är mer än nog för att jag ska bli fäst vid filmen. X2 är en riktigt bra och underhållande uppföljare måste jag säga.



Photobucket
X-Men: The Last Stand (2006) (Sci-fi/Action):
Ett botemedel som kan stoppa den genetiska mutationen och bota de "sjuka" har upptäckts i en mutant. Detta skapar en strid mellan Xaviers X-men, Magnetos Brotherhood of Mutants och mänskligheten.


Filmen får:
I X-Men 3: The Last Stand blir sagan mörkare och något sämre. Karaktärer som vi har fäst oss vid försvinner en efter en och kvar blir en tom massa av överblivna rester. Detta är både på gott och ont. En del saknar jag inte medan en del försvinnande får hela filmen att rasa samman. Det känns nästan som om att grunden och botten för hela filmen försvann under en scen och det är aldrig bra. Men trots dessa missödena så sitter jag fängslad under filmens gång och väntar med spänning på hur de ska reda ut saker och ting. Filmen är ändå rätt så storslagen men inte tillräckligt stor för att vinna kampen om bästa film i X-Men's historia, utan den är snarare den sämsta av dom alla. Här blandar de in de unga i fighterna och jag kan inte tycka det känns rätt. De är för unga och för omogna för att ta ett sådant ansvar, men utan dom så hade det inte blivit många kvar i fighten om överlevnad. Men detta är ändå en Marvel film och de kan tydligen inte bli dåliga. Så trots sina brister så överlever X-Men 3: The Last Stand och ger mig hopp om ytterligare en film i filmhistorien, men det kommer nog inte hända då så många avstickare ploppar upp titt som tätt.