Saw 1-7

Photobucket
Saw (2004) (Skräck):
Adam och Dr. Gordon vaknar upp fastkedjade i varsitt hörn av ett rum med en död kropp mellan sig. Rätt så snart inser dom att de är brickor i ett spel som är skapat av en seriemördare och de kan nu göra valet att själv dö eller bli dödad av den andre i rummet. Klockan tickar och de måste göra sitt val innan tiden runnit ut, annars möter de båda en säker död.


Filmen får:
Saw är en lågbudget film som har tagit världen med storm och idag klassas den som kult. Filmen är enkel men ändå inte då allt är rätt så komplicerat och det krävs att man är på hugget för att hänga med och uppfatta alla detaljer och ledtrådar som vi tilldelas. Saw bjuder på överraskningar trotts sitt enformiga yttre då variationerna är få. Det mesta utspelar sig i ett och samma rum, i ett öde badrum någon stans i världen och detta ger filmen ett rätt så billigt intryck. Men rätt som det är tilldelas vi en avstickare där vi få se vad som har hänt och allt binds sakta samman i ett blodigt pussel. Skräcken och fasan stiger inom mig samtidigt som jag bli äcklad när jag med inlevelse tar mig igenom filmen och jag tror jag har upplevt min skräck i filmformat. Det finns stunder då jag måste vända bort blicken för jag klarar inte av smärtan jag tror mig känna och det är precis så jag vill ha mina skräckfilmer. Jag vill bli ett med filmen fast ändå sitta säkert i soffan och försöka intala mig själva att det inte är på riktigt. Saw må vara en billig film men den är helt klart i en klass för sig då den få mitt blod att rusa som aldrig förr och jag kan riktigt känna hur skräcken tränger sig på.



Photobucket
Saw II (2005) (Skräck):
Kriminalkommissarien Eric Matthews och hans team är seriemördaren Jigsaw hack i häl. Matthews tror att han bara är några steg ifrån att fånga in den brutala mördaren när det går upp för honom att även han är en bricka i Jigsaw's sjuka spel. På övervakningskamerorna ser Matthews att hans egen son är fångad tillsammans med ett gäng andra människor och Eric har nu inget annat val än att lyssna på Jigsaw medan klockan sakta tickar ner.


Filmen får:
Saw 2 fortsätter praktiskt taget där den första filmen slutade, för de båda har mer gemensamt än man kan ana. Men denna gången får vi lite mer action då spelplanen är större och fällorna mer skrämmande, dessutom är det fler skådespelar med i filmen och därför blir det mer variationer. Men det finns självklart nackdelar med en uppföljare som denna. Tyvärr så vet jag precis vad jag har att vänta mig och det blir på så vis inte allt för många överraskningar. Filmen är fortfarande lika invecklad och komplicerad men det är något som man kanske inte märker första gången man ser den, för då sitter man på nålar och väntar tålmodigt på nästa offer utan att tänka igenom situationen. Trots detta så gillar jag Saw 2 något mer än den fösta filmen och det är just för att filmen har mer variationer. Det blir en katt och rått lek där "spelpjäserna" få ta sig från rum till rum för att försöka hitta en väg ut, en utväg som inte är allt för lätt att hitta. Även om jag vet på ett ungefär vad som kommer att hända så är filmen ändå lite äckligare än den första och inlevelsen blir parataktiskt taget den samma, och jag fasar än en gång för ett hamna i denna mardrömmen.



Photobucket
Saw III (2006) (Skräck):
Spelreglerna har ändrats och psykopaten Jigsaw har försvunnit spårlöst och tagit hjälp av sin lärjunge Amanda. Tillsammans har de satt upp en ny labyrint där Jigsaw kan plågar sina offer. Amanda har dessutom kidnappat en läkare och tvingar nu henne att hålla den svårt sjuke Jigsaw vid liv. Läkarens liv ligget nu i hennes egna händer. Misslyckas hon med sitt uppdrag kommer inte bara Jigsaw att dö, utan även hon samtidigt som massakrerna fortsätter runt om


Filmen får:
Denna gången börjar vi precis där den andra filmen slutade och känner man bara till filmen så vet man att upplösningen är långt ifrån nära. Dock vänder filmserien och går nu mot det sämre hållet, vilket självklart är lite av en besvikelse. Än en gång vet jag precis vad jag har att vänta mig, vill säga massa blod och skräckinjagande fällor som få mitt hår att resa sig i nacken. Trots att jag har vant mig vid skräcken så tar mardrömmen återigen sin plats och det kryper i hela kroppen på mig när jag tittar på filmen. Det händer även här att jag få vända bort blicken när folk blir styckad och utsätts för den en äckligheten efter den andra. Men på sätt och vis så är det bara bra, för det betyder ju bara att filmen lyckas med det den ska göra. Vill säga att både skrämma och äckla folk. Men det är något som inte stämmer. Spelreglerna tycks ändras och Jigsaw's metoder är annorlunda. Fällorna är inte som de ska vara och mannen som har allas liv i sina händer är något fjollig då han ständigt tvekar och detta resulterar klart i att de flesta dör. Dessutom så börjar filmserien bli något uttjatad och det är inte ett gott tecken, men filmen lyckas ändå med att sätta skräck i mina sinnen.



Photobucket
Saw IV (2007) (Skräck):
Jigsaw är död men det stoppar inte honom från att fortsätta med sitt spel. De två FBI-agenterna Strahm och Perez hjälper detektiven Hoffman med att gå igenom Jigsaws kvarlevor när S.W.A.T.-chefen Riggs plötsligt försvinner och spelet återigen tar sin början.


Filmen får:
Spelet fortsätter än en gång där förra filmen slutade men i Saw 4 börjar det bli riktigt rörigt då det hoppar fram och tillbaka i tid och i rum vilket bara gör det svårt att hänga med i filmen. Helt plötsligt har vi flyttat oss långt tillbaka i tiden och vi få se hur det hela startade, vilket i och för sig är rätt så intressant men det hindrar ändå inte filmen från att bli rörig och förvirrande. För vi alla har väll undrat varför Jigsaw började med sitt spel och här har vi svaret. Dock tycks reglerna än en gång vara ändrade, för nu är det inte en själv som kan kontrollera spelet utan det gör en annan person åt en, vill säga precis som i förra filmen och det gör det omöjligt för några utav offren att överleva. Jigsaw's budskap är som bortblåst och nu är det enbart grymhet kvar. Dessutom känns det som om att de har rört ihop saker och ting och det är svårt att få ett tidsbegrepp. Folk som är döda är inte döda, eller är det bara för att jag rör ihop tid och rum? Men filmserien fungerar ännu, men det börja dock gå utför.



Photobucket
Saw V (2008) (Skräck):
Detektiven Hoffman bestämmer sig för att fortsätta där Jigsaw slutade, men det kan bli problem om hans identitet avslöjas. Så han bestämmer sig för att leta upp alla som kan komma i hans väg och låter spelet ta sin början än en gång.


Filmen får:
I Saw 5 spårar det ut totalt och det blir rörigare än rörigast. Visst, fällorna är fortfarande äckliga och grymma, men de har mist sin charm (eller vad man nu ska kalla det för) samtidigt som de har gått tillbaka till sin början. Nu finns det i alla fall en chans att överleva men spelreglerna är ändå något annorlunda. Alla filmerna binds ihop som aldrig förr och jag blir minst sagt förvirrad. De fortsätter med att hoppa fram och tillbaks i handlingen så jag vet snart inte vart vi är. Det är helt enkelt för mycket bakgrunds fakta vi får, även om bakgrundsfakta är bra så kan det bli för mycket. Men på något vänster så kan tydligen inte dessa filmer bli dåliga och filmen håller samma mått som de festa andra och det är för att vi åter igen kan koncentrerar oss på ett fåtal personer som är i spelets fällor.



Photobucket
Saw VI (2009) (Skräck):
Hoffman har trätt fram som efterträdare till Jigsaws men när FBI börjar tränga sig på sätter han återigen fart på spelet, precis som Jigsaw har önskat.


Filmen får:
Spelet fortsätter än en gång i Saw 6 och nu är vi nästan tillbaka där allt började då det finns en mening med spelat och någon måste straffas. Jigsaw ser nu till så att de som gjort honom illa få straffas och det är återigen han som är bossen. Det finns i alla fall en chans att överleva och det är helt klart ett plus men det finns ändå studner då en annan måste välja åt en och där brister allt igen. Några måste dö, så är det bara och de ska inte ens få en chans att överleva, det tycks vara det nya budskapet och det är just där som allt blir så fel. Tyvärr så börjar filmserien bli riktigt uttjatad och det är samma visa om och om igen, med små avvikelser. Än en gång sprutar blodet, jag känner smärtan och hoppas samtidigt att inte det finns en Jigsaw i verkliga livet. För vem som helst tycks kunna bli hans offer och det vill fan inte jag blir.



Photobucket
Saw VII: The Final Chapter (2010) Originaltitel Saw 3D (Skräck):
Bobby Dagen har skrivit en bok om hur det var att sitta fast i en av Jigsaw's fällor och känslan som kom när han tog sig ut levande. Bobby glömmer dock att nämna en liten detalj för resten av världen och detta sätter återigen fart på leken och spelet.


Filmen får:
Det kommer en dag då vi vänjer oss vid spelat och därför bli obehaget inte det samma i Saw: The Final Chapter som det blir i de andra filmerna. Nu vet jag precis vad jag har att vänta mig och nästan ingenting blir överraskande. Under filmens gång knyts de flesta trådar samman och vi får svar på en del frågor vi haft under filmseriens gång, vilket helt klart är ett plus. Filmen bjuder även på en stor överraskningar framåt slutet, men dess för innan så känns den lite halvt om halvt meningslös. En del saker är rätt självklara medan andra förvånar mig lite smått. Filmen är helt klart sevärd, blodig och skräckinjagande även om den lämnade en lite besviken. Detta är det sista kapitlet i skräcksagan, men jag kan ändå inte låta bli att tro att det kanske kommer komma en film till. Det känns liksom inte som om att Jigsaw kan dö ut helt och hållet. Så vem vet, när vi mist anar det så kanske han kommer tillbaka och sprider ännu mer skräck i våra tv-rum.

Kommentarer
Micke säger:

Jag älskar Saw-filmerna och nu blev jag sugen på att ha ett Saw-maraton. Jag har skrivit om filmerna på min blogg: http://mickemovie.bloggagratis.se/2009/01/28/1330711-saw-filmerna/

2011-01-23 Kl: 17:53:56
URL: http://mickemovie.bloggagratis.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: