Hulk / The Incredible Hulk

 photo Hulk1.jpg
Hulk (2003) (Action/Sci-fi):
Vetenskapsmannen Bruce Banner håller på att utför ett standardexperiment när allt går fruktansvärt fel. Utan att tänka sig för kastar han sig in för att räddar en annan människa och utsätter då sin egna kropp för en dödlig dos av gammastrålning. Konstigt nog så överlever han utan att få några allvarliga skador, men vad ingen vet är att inom honom har en nu ohygglig varelse väckts till liv. Det ett monster med otrolig kraft och som kommer fram och drivs av ilska.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag har ju sagt innan att när Marvel är inblandat så blir filmerna oftast bra och då också riktigt bra. Men Hulk tillhör tyvärr en av de Marvel filmer där det faktiskt blir lite mindre bra och filmen är inte alls lika tilltalande som jag är van vid. Jag har för den delen aldrig varit vidare förtjust i Hulken och det är för att det hela känns lite väl töntigt och uppblåst, och jag kan inte bestämma mig för om detta är bättre eller sämre än originalet. Specialeffekterna i filmen är självklart bättre nu om vi jämför med förr men det känns liksom ändå lite fejk att se en datagjord Hulken och det syns dessutom tydligt att han inte är "äkta". Jag är helt klart för specialeffekter på film i alla de former men så här var det ändå inte på den gamla goda tiden. Då gestaltades Hulken av en muskulös man som var grönmålad men nu är allt fixat via datorn. I vanliga fall så hatar jag när det ser B ut på film men av någon konstig anledning så hade jag heller sett en grön man än ett animerat monster som är skapat via CGI effekter. När det kommer till filmen så föredrar jag helt enkelt Hulken i sin mänskliga form som Bruce Banner (Eric Bana), men jag ska även tillägga att han är lite stel och tråkig även då. Ja, jag vet faktiskt inte vad jag tycker om filmen om jag ska vara ärlig. Jag antar att den duger för stunden men det blir tyvärr inte mycket mer än så. Nu hoppas jag bara på att uppföljaren faller mig mer i smaken och att den då också är bättre.
 

 
 photo TheIncredibleHulk.jpg
The Incredible Hulk (2008) (Action/Sci-fi):
Vetenskapsmannen Bruce Banner letar desperat efter ett botemedel till den gammastrålning som under ett misslyckat experiment skadat hans celler och som då också förändrade hans liv för alltid. Monstret han bär inom sig går knappt längre att kontrollera och det kommer fram när han mist anar det. Sedan olyckan har Banner därför levt isolerad från omvärlden och även hållit sig borta ifrån den kvinna han älskar, Betty Ross. Dessutom vet Banner att om hans hemlighet kommer ut så kommer generalen Thaddeus "Thunderbolt" Ross fånga in honom och utnyttja honom i militära syften. Men när staden plötsligt hotas utav främmande varelser få han antagligen välja att hålla sig undan och se på medan allt förstörs, eller så få han göra sitt bästa för att kontrollera monstret han har inom sig.
 
 
FILMEN FÅR:
Den föregående filmen Hulk föll tyvärr inte mig riktigt i smaken (som ni kan läsa här ovan) men tack o lov så är The Incredible Hulk aningen bättre. Den är faktiskt rätt så bra och det kan vara för att jag föredrar skådespelarna lite bättre här i uppföljaren. Eric Bana är nu borta och insatt i rollen som Bruce Banner är istället Edward Norton och Jennifer Connelly som vi tidigare såg i rollen som Betty är nu utbytt till Liv Tyler, vill säga två skådespelare som jag faktiskt råka tycka väldigt mycket om och jag antar därför att skådespelsbytet var nödvändigt. Filmen blev nämligen något mer intressant med dessa två skådespelare fast jag kan ändå fortfarande tycka att själva handlingen är aningen små töntig, men jag väljer nu att blunda för det och bara njuta av filmupplevelsen. Jag gillar dessutom slutet av filmen och den enda nackdelen är egentligen att jag nu hoppas på en uppföljare. Dock lider jag för tillfället av allvarliga koncentrationssvårigheter och därför har jag också något svårt för att hålla blicken enbart på tv-rutan. Men jag hängde ändå med rätt så bra i svängarna, tillräckligt bra för att kunna säga att filmen faktiskt är just bra och nästan lite därtill.
 

Kommentarer
Losnall säger:

Jag tror jag har sett den här filmen, är det en ny eller gammal? Jag var typ 10- 11 år eller nåt när jag såg en film med samma titel.

2008-12-09 Kl: 11:12:17
URL: http://losnall.blogg.se/
Lina säger:

det e den första av de nya filmerna, den e från 2003.

Men det finns ju ett antal hulken filmer från slutet av 70 talet me.

2008-12-09 Kl: 14:18:45
URL: http://afreaklikeme.blogg.se/
Losnall säger:

Då är det nog den, jag såg den när jag var 12 kommer jag ihåg nu.

2008-12-10 Kl: 07:44:04
URL: http://losnall.blogg.se/

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: