The Drop (2014)

 photo drop_zps81mehxoc.jpg 
The Drop (Drama, Kriminalare):
Bob är en ensam bartender vars enda vän är en hund som han har hittat i en soptunna och som tillsammans med sin chef och tillika kusin Marv driver en bar som tvättar pengar åt stadens kriminella gäng. Efter ett rån blir saker och ting komplicerade eftersom alla gör det de kan för att försörja sig och överleva
 
 
BETYG och RECENSION: 
The Drop är ett kriminaldrama från 2014 som är baserad på novellen Animal Rescue av Dennis Lehane och i de ledande rollerna syns Tom Hardy, Noomi Rapace och James Gandolfini som Bob, Nadia och kusin Marv. Detta blir alltså den andra filmen som Rapace och Hardy gör ihop och där deras karaktärer mer eller mindre inleder någon form av relation. Trots att de både nu har medverkat i ett par filmer ihop så saknar de den naturliga kemin och därför känns deras samspel något krystat och ansträng, men det finns i alla fall några enstaka stunder som uppstår mellan de båda som är lite söta och charmiga. Men nu är det inte så att The Drop är en romantisk film som är fylld av gulligull utan detta är ett kriminaldrama där vi tas med till den undre världen i Brooklyn, där Bob och hans kusin Marv driver en bar som också råka fungera som ett inlämningsställe för smutsiga pengar, vilket också betyder att maffian och andra gangstrar syns i bakgrunden.
 
 photo the-drop2_zpsdceqf30z.jpg
Välkommen till Brooklyns gangster värld
 
Vid en första titt så tyckte jag inte att The Drop var vidare bra utan snarare seg och fåordig, men så grävde jag lite djupare och då upptäckte jag också att handlingen innehöll så mycket mer. Vid sidan om den kriminella biten som är fylld av hot och våld så är nämligen The Drop en film om ensamhet, och tittar man bara närmare så inser man alltså att handlingen är rätt så fin och berörande. Vi möter här Bob (Tom Hardy), en ensam bartender som finner en fin och lojal vänskap i hund Rocco som han har hittat i en soptunna, och i och med hunden uppstår även en annan vänskap till den ensamma Nadia (Noomi Rapace) som plötsligt bara råkar finnas där. Men eftersom Bob befinner sig lite på fel sida av lagen så hittar nu också hans fiender ett nytt sätt att hota honom och då blir också hunden en måltavla vilket får mig att känna mig väldigt illa till mods. Den kriminella biten i The Drop fångar alltså direkt inte min uppmärksamhet men de hot som utförs mot den lilla oskyldiga hundvalpen Rocco gör det istället. Som den djurvän jag är så far jag alltså väldigt illa då de kriminella affärerna inte bara går ut över människor utan även över djuren som inte borde dras in i verksamheten. Detta betyder alltså att The Drop sticker ut från mängden när den jämförs med andra kriminaldraman och eftersom den får mig att känna, både på ett bra och dåligt sätt, så måste jag säga att den lyckas med sin uppgift.
 
 photo the-drop04_zpsui42ebxs.jpg
Hunden Rocco för ihop Bob och Nadia
 
I huvudrollen som Bob ser vi som sagt Tom Hardy och det är först nu som jag börjar kunna se hur bra han faktiskt är. Han fångar upp sin karaktär bra bra då han sprider en känsla av ensamhet och snällhet och det bästa av allt är ändå att han får Bob att verka lite efterbliven inom vissa sammanhäng. Vår svenska Noomi Rapace som syns i rollen som Nadia imponerar dock inte så mycket på mig och även om hon är duktig så har jag lite svårt för henne i såna här roller, roller som hon tycks göra om och om igen. En annan stor stjärna i filmen är James Gandolfini som syns i rollen som Marv, en man som till synes ser ut som en maffiaboss men som dock befinner sig långt därifrån och därför måste jag säga att hans yttre gör mig aningen förvirrad i den rollen som han gör. Marv vill vara så mycket och han ser också ut att vara det, men under den yttre fasaden så är han praktiskt taget ingen alls. Trots duktiga skådespelare så är det ändå hunden Rocco som stjäl mitt hjärta och om ni frågar mig så är han filmens stora hjärta och stjärna.
 
 photo the drop_zps4mus5uss.jpg
Tom Hardy presterar bra i rollen som den ensamma Bob
 
The Drop må kanske tillhöra en genre som jag inte tycker om men som film är den otroligt stark och vacker då den riktar in sig på ensamhet, och bara för att man har folk runt omkring sig så betyder det inte att man har en gemenskap. Nu är det visserligen inte så att djupet i filmen tar bort de tråkiga och ointressanta bitarna som också finns där men riktar man bara in sig på rätt saker så är The Drop alltifrån stark, sorglig, vacker och plågsam. Filmen bjuder dessutom på en twist och en överraskning i slutet som gör den så mycket bättre och kanske är det därför som jag till slut även kunde gilla de icke tilltalande bitarna av handlingen.
 
 photo TomHardy_TheDrop_AnimalRescue 1_zpsxplcz5bm.jpg
Ett djur kan hjälpa i ensamheten
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Drop.
Svensk titel: The Drop.
Baserad på novellen: Animal Rescue, av Dennis Lehane.
Tagline: - .
Genre: Drama, Kriminalare.
Skådespelare: Tom Hardy, Noomi Rapace, James Gandolfini, Matthias Schoenaerts, John Ortiz, Elizabeth Rodriguez, Michael Aronov m.fl.
Regissör: Michaël R. Roskam.
Filmmanus: Dennis Lehane.
Speltid: 107 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 20 Februari 2015.
Distributör: 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 28 September 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Promotional Featurettes • Audio Commentary by Michael R. Roskam and Dennis Lehane.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Deleted Scenes • Audio Commentary by Michael R. Roskam & Dennis Lehane • Promotional Featurettes • Gallery.
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: