The Imitation Game (2014)

 photo The Imitation Game_zpsv4hyajcb.jpg 
The Imitation Game (Biografi, Drama, Krig, Thriller):
Baserad på en sann historia. 
Strax före utbrottet av Andra världskriget anmäler sig den briljant och ung matematikern Alan Turing till den brittiska underrättelsetjänsten där han tar på sig jobbet att knäcka koden till nazisternas påstått olösbara Enigma maskin. Tillsammans med ett gäng forskare och experter kämpar de mot klockan då miljoner människoliv står på spel samtidig som Alan har en personlig hemlighet som han måste dölja.
 
 
BETYG och RECENSION:
The Imitation Game är en biografi som bygger på Alan Turing liv under andra världskriget och i huvudrollen ser vi mannen med det knepiga namnet Benedict Cumberbatch. Alan var något av ett geni som tack vare sina enorma matematiska kunskaper fick i uppdrag att knäcka en kod och på så vis vinna kriget. Eftersom jag inte har något som helst intresse för Andra Världskriget, eller något annat krig heller för den del, så var jag lite orolig för hur jag skulle bemöta den prisvinnande filmen. Skulle detta vara ännu en tråkig berättelse som vi hört så många gånger förr eller skulle The Imitation Game bjuda på något nytt? 
 
 photo the-imitationgame_full-1024x648_zpszm9v66gz.jpg
"Sometimes it is the people no one imagines anything of who do the things no one can imagine" - Alan Turing.
 
Till min stora förvåning så gillar jag faktiskt det som vi här få se och det kan vara för att The Imitation Game inte är en klassisk krigsfilm som tar oss med ut på krigsfältet, utan här få vi följa folket som jobbade bakom stängda och något säkra dörrar. Detta är alltså inte en vanlig krigsfilm där man skjuter hej vilt och det är jag evigt tacksam för. Det är en berättelse som var, pinsamt nog, helt ny för mig och kanske är det därför som jag tycker om filmen. The Imitation Game ger oss inslag av drama, romantik och sorg samtidigt som Alan (Benedict Cumberbatch) kämpar med att bevara sin homosexuella läggning och knäcka den omöjliga tyska koden tillsammans med bland annat Joan (Keira Knightley) och Hugh (Matthew Goode).
 
 photo the-ImitationGame7_zps4puex0oe.jpg
Tillsammans kämpar de för att knäcka den omöjliga koden
 
The Imitation Game sys praktiskt taget ur en berättarsynvinkel där vi utgår ifrån 1951 och där Alan Turing tar oss tillbaka till 1928 då han gick i skolan, till 1939 då han började jobba för underrättelsetjänsten för att knäcka Enigma och framåt med hjälp av sina berättelser. Första gången vi hoppar till en ny tid klargörs det tydligt, men därefter gäller det att hänga med för inga mer förvarningar utges och det är något som jag kan anse vara lite rörigt och förvirrande trots att det ändå är rätt så tydligt var i tiden vi befinner oss. Dock är tempot något segt och vissa bitar av filmen hade gott och väl kunnat klippas ner, men överlag så rullar den ändå på bra och griper sig fast. Slutet av The Imitation Game är dessutom otroligt starkt vilket resulterar i att jag brister ut i tårar och trots att andra små delar av filmen är något svaga så stärks de av avslutet som vänder ett bland och släpper in oss Alans förtryckta känslor.
 
 photo the-imitation_game_625027_zps7y91rmbf.jpg
Något stillsam men oerhört stark
 
The Imitation Game visar upp en tidsepok som jag inte är det minsta intresserad av men tack vare sina otroliga skådespelare och filmens upplägg så blir jag intresserad och nyfiken på vad som faktiskt hände under krigstiden, och det är något som jag vill kalla stycka. Filmen är dessutom lite smårolig då Alan Turing, som är en något torr människa tack vare sin intelligens, brister när det kommer till att tolka humor och Benedict Cumberbatch lyckas verkligen väcka liv i karaktären. Även Keira Knightley, som jag annars inte är så glad för, gör här ett bra jobb när det kommer till att tolka den starka kvinnan Joan Clarke som i smyg jobbade vid sidan om männen och hjälpte till att knäcka den oknäckbara koden.
 
 photo the-imitation_game_612019_zpsumvjcg28.jpg
Alan och Joan
 
Trots att jag verkligen tycker om The Imitation Game så har filmen ändå inte fått mig att vilja se fler "krigsfilmer" men dyker det upp fler filmer som är i detta stuket så kommer jag absolut att se dom. The Imitation Game är nämligen en stark och berörande drama som överraskade mig med sitt innehåll och som gjorde saker och ting intressanta. Kanske var det Alan Turings läggning och hemlighet som lockade mig eller så var det nyfikenheten på hur datorerna kom till som drog in mig i dramat. Och ja, Alan Turings avkodningsmaskin Christopher är grunden för våra datorer så utan Alan hade vi kanske inte haft alla de apparater som vi har idag.
 
 photo the-imitation-game-movie-poster-24_zpszbt4k6mc.jpg
Utan Alans "elektriska hjärna" hade vi kanske inte haft dagens datorer.
 
Ja, The Imitation Game är en riktigt bra film men jag måste dock säga att jag är otroligt besviken på Blu-rayutgåvan av filmen som inte innehåller något extramaterial. Men med tanke på att det är SF som ger ut filmen här i Sverige så få vi nog vara glada för att den fick en Blu-rayrelease överhuvudtaget och där bilden förhoppningsvis är något skarpare jämfört med DVD-utgåvan. Detta filmbolag väljer i regel bara att släppa sina titlar på DVD och/eller Vod och det är något som jag har väldigt svårt att acceptera, vi ska väll titta framåt och inte bakåt?
 
 photo the-im_zpsljzn2eq1.jpg
Tyskarnas Enigma maskin.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Imitation Game.
Svensk titel: The Imitation Game.
Baserad på boken: Alan Turing: The Enigma, av Andrew Hodges.
Tagline: "The true enigma was the man who cracked the code", "Behind every code is an enigma" och "Unlock the secret, win the war".
Genre: Biografi, Drama, Krig, Thriller.
Skådespelare: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode, Rory Kinnear, Allen Leech, Matthew Beard, Charles Dance, Mark Strong, James Northcote, Tom Goodman-Hill, Alex Lawther, Jack Bannon m.fl.
Regissör: Morten Tyldum.
Filmmanus: Graham Moore.
Speltid: 114 min (Blu-ray).
Språk: Engelska / Tyska.
Undertext: Svenska.
Land: Storbritannien / USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 16 Januari 2015.
Distributör: SF.
DVD och Blu-rayrelease: 18 Maj 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: