The House of Magic (2013)

 photo Blixten_zpsuzugvq98.jpg 
The House of Magic (Animerad Familjefilm, Komedi, Äventyr):
Efter att katten Blixten har blir utslängd ur en bil och lämnats övergiven på gatan börjar han söka efter ett skydd. Hans sökande leder honom till ett gammalt hus där en uppfinnare / trollkarl bor tillsammans med sina husdjur och en samling levande manicker. Detta blir snart hans nya hem men när farbrorn hamnar på sjukhuset hotas deras hem av den gamle mannens brorson och tillika mäklaren Daniel som har en ond plan för både sin farbror och huset. 
 
 
BETYG och RECENSION: 
Den animerad barn- och familjefilmen The House of Magic (sv.titel: Blixten och det Magiska Huset) tar oss med på ett sött äventyr som delvis är sant för många av verklighetens katter, men få av dessa katter har den turen som Blixten har här i filmen. Som kattunge blir han nämligen övergiven av sin kallblodiga familj men han har turen att snabbt finna ett nytt med en kärleksfull ägare vars andra djur kanske inte mottar honom lika öppenhjärtigt. Men trots lyckan med en ny bostad så blir inte allt frid och fröjd för det. Blixten har svårt för att passa in i den nya skaran av djur och maniker och hans nya bostad möter dessutom andra känslolösa fiender som i sin tur gör banden mellan de olika djuren starkare samtidigt som det också blir filmens framfart och drivkraft.
 
 photo blixten12_zpscjghwszm.jpg
Katten Blixten blir lämnad på gatan
 
Bakom The House of Magic står samma belgiska filmteam som gav oss filmserien Sammys Äventyr, två filmer som jag inte har sett, och det märks tydligt att de hämtar sin inspiration från Disneys filmer. Handlingen är kanske något platt och originell men ändå tragisk samtidigt som den är söt och ett budskap ligger självklart också gömt i handlingen för att lära våra barn vad som är rätt och fel.
 
 photo blixten2a_zps8vtujziv.jpg
Synden straffar sig förr eller senare, så tror inte du kommer undan
 
Om vi ska se till animationen så är den långt ifrån den bästa och jag hade nog önskat att saker och ting såg mer verkliga ut än vad de gör. Men de djur som syns i bild är ändå söta samtidigt som jag charmas av katten Blixten som bara vill alla väl. Dock är det tyvärr så att originalspråket inte finns tillgängligt på Blu-ray skivan och det ser jag som en stor nackdel. Jag blir tvingade att antagligen se filmen med svenskt eller danskt tal och när det kommer till undertexter så lyser även de med sin frånvaro vilket gör filmupplevelsen besvärlig för en halvdöv gamling som mig. Och det värsta av allt är ändå att munrörelserna inte alltid passar in.
 
 photo Blixten1112_zpslgj8f1uh.jpg
Söta små djur
 
The House of Magic må precis som många andra barn- och familjefilmer vara mer anpassad för barn än för oss vuxna men eftersom jag är en djurvän ända ut i fingertopparna så charmas jag av den söta lilla sagan. Filmen visar oss att det finns både onda och goda människor när det kommer till djurens bästa och detta är en viktig sak att ta upp. Vi måste lära våra barn att man ska ta hand om, visa respekt och älska våra pälsklädda vänner och inte göra dom illa, för gör man dom illa så kommer man att straffas vilket också The House of Magic visar oss och det är nog det som jag gillar med filmen. Nu är dock detta ändå en barnfilm och därför är straffet som de elaka människorna få ta inte grymt nog, men det är i alla fall en bra bit på vägen. Så ja, The House of Magic är en film som jag kan rekommendera till de som älskar djur och det spelar faktiskt ingen roll att filmen är aningen svag och originell, den är mysig ändå. 
 
 photo blixten9_zps1mc6ekzg.jpg
Blixten får kärlek av sin nya ägare
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The House of Magic.
Alternativ titel: Thunder and the House of Magic.
Svensk titel: Blixten och det Magiska Huset.
Tagline: - .
Genre: Animerad Familjefilm, Fantasy, Komedi, Äventyr.
Skådespelsröster (Svenska): Max Kenning, Frej Lindqvist, Mikaela Ardai Jennefors m.fl.
Regissörer: Jeremy Degruson och Ben Stassen.
Filmmanus: James Flynn, Domonic Paris och Ben Stassen.
Speltid: 85 min (Blu-ray).
Originalspråk: Engelska / Arabiska / Franska / Tyska / Bulgariska (Ej tillgängligt).
Språk (dubbad till): Svenska.
Undertext: - .
Land: Belgien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år.
Utgivningsår: 2013.
Sv. Biopremiär: 24 Oktober 2015.
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 11 Maj 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: