Demonic (2015)

 photo demonic_zpsmsgaeeuk.jpg 
Demonic (Rysare, Skräck, Thriller):
Några ungdomar fick sätta livet till när de försökte sammankalla några andar, nu undersöker polisen och en psykolog fallet
 
 
BETYG och RECENSION:
Det har dykt upp en hel del spök- och demonfilmer under den senaste tiden och till den skaran av filmer hör även Demonic som är en rysare/skräckfilm från 2015. Filmen tar oss in i ett mörkret hus där sex personer nyligen försöket sammankalla de andarna som sägs finnas där, något som under mystiska omständigheter också blev deras död. Men inte kan väll några spöken ligga bakom dödsfallen, det måste ju självklart röra sig om en vanlig mördare... eller? En mördare är i alla fall vad polisen och psykologen tror på...
 
 photo demon7_zpst1zl3rux.jpg
Sex ungdomar steg in i huset men inte alla kom ut.
 
Som de flesta redan vet så är jag inte mycket för spökfilmer som Demonic eftersom jag inte kan finna dessa skapelser skrämmande och/eller verkliga, istället ser jag bara dessa filmer som något fjantiga och på snäppet till dumma. Nu är det tack o lov så att Demonic inte kastar sig in i spökenas värld utan allt kommer istället lite smygande, och jag kan säga som så att filmen vinner på att hålla demonerna i mörkret där vi praktiskt taget inte kan se dom utan snarare bara känna av deras närvaro. Men blir det obehagligt eller skrämmande för det? Nej, tyvärr inte och jag säger som jag alltid säger, det är mer spökaktiviteter i min lägenhet än vad det är i såna här filmer.
 
 photo Demonic-trailer_zpsqsgreprb.jpg
Något lurar i mörkret
 
Demonic utspelar sig efter morden i spökhuset och med hjälp av ett polisförhör som pågår med den enda överlevaren så tar vi oss tillbaka in i dödens hus. Vi hoppar alltså fram och tillbaka i tiden, från nu tid till ca en vecka innan all skräck startade i huset och även om det är tydligt var i tiden vi befinner oss så kan det lätt blir lite rörigt och förvirrande. Jag har dessutom lite svårt för att skilja på vissa av karaktärerna eftersom två av dom är rätt så lika varandra till utseendet och vi få dessutom inte heller lära känna dom vilket gör dom något platta. Och som om det inte är nog med det så segar filmen sig fram och det tar därför tid innan något "skrämmande" dyker upp. Även om jag inte vill ha spökena inpå mig så hade jag uppskattar om något hände lite hela tiden istället för att vi hasar oss fram i mörkret där vi få ta del av oskyldiga dammråttor och vindrag. 
 
 photo Demonic.2015.DVDRip.Film2Movie_ORG_zpsktad9lmd.jpg
Överlevaren John (Dustin Milligan) genomgår ett polisförhör.
 
Om vi ser till skådespelarna i Demonic så är de verken bra eller dåliga och det hade nog inte spelat något roll om det så var en Oscarsvinnare som försökte intala mig att det finns spöken i huset, jag hade inte trott på det ändå. Vad som däremot förvånar mig är att specialeffekterna är helt acceptabla och med tanke på att filmen har en budget på 3 miljoner dollar så hade jag först trott att detta skulle vara en riktig B-film, så jag är i alla fall något positivt överraskad på just den punkten. 
 
 photo demonic_Main_mt_1_zpskucnx7de.jpg
Psykologen Elizabeth Klein (Maria Bello) och polisen Mark Lewis (Frank Grillo) tror knappt sin ögon
 
Men jag är ledsen, för hur mycket jag än försöker så kan jag inte tycka om filmer som Demonic. Det är nämligen svårt att bli rädd för något som man inte tror på och därför finner jag också filmer som denna något hjärntvättande, precis som Jehovas Vittne och andra religiösa hypokondriker. Men Demonic är ändå något bättre än många andra liknande filmer där ute och även om jag inte tror det minsta på det som vi här få se så har filmen en twist framemot slutet som är lite fängslande, och detta är också något som räddar den ifrån att bli en totalkatastrof.
 
 photo demonic2_zpspshukhyr.jpg
Ungdomarna kallar på de döda
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Demonic.
Svensk titel: Demonic.
Tagline: "Every house has it's secrets".
Genre: Rysare, Skräck, Thriller.
Skådespelare: Maria Bello, Frank Grillo, Cody Horn, Dustin Milligan, Megan Park, Scott Mechlowicz, Aaron Yoo, Alex Goode, Ashton Leigh, Terence Rosemore, Jesse Steccato, Meyer DeLeeuw, Griff Furst, Tyson Sullivan m.fl.
Regissör: Will Canon.
Filmmanus: Will Canon, Doug Simon och Max La Bella.
Speltid: 83 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: USA / Storbritannien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Utgivningsår: 2015.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 8 Juni 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: