Delhi Safari (2012)

 photo djungel safari_zpsutcyisbb.jpg 
Delhi Safari (Animerad Familjefilm, Drama, Komedi, Musik, Äventyr): 
När djungeln skövlas utav människorna hotas djurens hem och liv. Detta får en grupp djur att bege sig iväg på en resa till huvudstaden Delhi där de hoppas kunna få människorna att inse vad de håller på med.
 
 
BETYG och RECENSION:
Delhi Safari (sv. titel: Djungel Safari) är en animerad barn- och familjefilm från 2012 som tar oss med på ett lärofyllt äventyr. Filmen riktar in sig på att informera barnen om vad som händer med djuren och jorden om vi inte ta vara på våran natur och med tanke på hur vi beter oss idag så kan inte filmen komma mer lägligt. Vill vi att våra barn ska ha en framtid och ett liv på jorden få vi nog sluta hugga ner skogen och låta grönska och djurlivet växa, vilket också är precis vad Delhi Safari försöker förklara.
 
 photo delhi-safari-picture03_zpsv4rmqieo.jpg
Både djur och natur tar skada när människorna tror att de äger jorden
 
Med tanke på att Delhi Safari kommer från ett mindre indiskt produktions företag så är animationen stel och långt ifrån lika glasklar som den är i t.ex Disney • Pixar's filmer, men handlingen är åtminstone lika söt och charmig. Det märks tydligt att Delhi Safari är influerad av Lejon Kungen eftersom handlingen är otroligt lik och då inte bara när det kommer till den förlust, sorg och glädje utan även när det kommer till att visa vem som är konungen i djungeln och att olika djurraser kan samspela när det kommer till att nå ett gemensamt mål. Dock blir Delhi Safari långt ifrån lika bra som Lejon Kungen men filmen har en del scener som berör och som lockar fram en del små tårar.
 
 photo delhi_zpsokoqf6ha.jpg
Delhi Safari har flera likheter med Lejon Kungen
 
Nu är det tyvärr så att Delhi Safari inte går att se med originalspråket och trots att filmen är animerad så blir munrörelserna något osynkade. Detta är något som kan reta upp mig men annars så måste jag ändå säga att de svenska rösterna passar till karaktärerna. Dock är jag inte mycket för att lyssna på sång i filmer och när våra djurvänner här bryter ut i sång lite titt som tätt så vill jag då helst bara hålla för öronen. Det må finnas en eller annan låt som har en någorlunda bra text men de flesta är rätt så meningslösa och känns som ett hastigt i hopa kok, vilket tyvärr också återspeglas på filmen. Så jag hade önskat att man lagt ner lite mer tid och hjärta på dessa nummer... eller tagit bort dom helt och hållet.
 
 photo safari4_zpscwtcrdn5.jpg
Djuren brister ut i sång.
 
Delhi Safari må mycket väl vara Indiens svar på Lejon Kungen och eftersom jag är så blödig som jag är när det rör sig om djur så brister jag ut i tårar för minsta lilla. Det spelar ingen roll att animeringen är något kass för handlingen är åtminstone fin och lärorik och hade det inte varit för sångnumren så hade jag antagligen tyckt bättre om barnfilmen. Nu vet jag inte mycket om just barn men något säger mig att de kan gilla tonerna som här sjungs ut och detta eftersom de antagligen inte kommer lyssna på texten, och även om de nu lyssnar på texten så tror jag allt att de kan finna musiken medryckande medan jag som är vuxen mest tycker den förstör. Men överlag så är Delhi Safari en film som de små bör se och då också lära sig ett och annat, vill säga att vi ska respektera djuren och deras natur.
 
 photo delhi-safari-image01_zpsc7s7eoof.jpg
Ras, ålder och kön spelar ingen roll, alla är vi lika.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Delhi Safari.
Svensk titel: Djungel Safari.
Tagline: "De är vilda. Äventyret är ännu vildare!".
Genre: Animerad Familjefilm, Drama, Komedi, Musik, Äventyr.
Skådespelsröster (Hindi): Swini Khara, Suniel Shetty, Urmila Matondkar, Govinda, Saurabh Shukla, Sanjay Mishra, Boman Irani, Deepak Dobriyal, Akshaye Khanna m.fl.
Skådespelsröster (Engelska): Cary Elwes, Christopher Lloyd, Brad Garrett, Troy Baker, Tara Strong, Vanessa Williams, Tom Kenny, Jane Lynch, Jason Alexander, Roger Craig Smith m.fl.
Skådespelsröster (Svenska):  Jesper Adefelt, Michael Blomqvist, Mikaela Tidermark, Anna Engh, Adam Portnoff, Johan Wilhelmsson, Ole Ornered m.fl.
Regissör: Nikhil Advani.
Filmmanus: Nikhil Advani, Girish Dhamija och Suresh Nair.
Speltid: 97 min (Blu-ray).
Originalspråk: Hindi / Engelska (Ej tillgängligt).
Språk (dubbad till): Svenska.
Undertext: - .
Land: Indien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 7 år
Utgivningsår: 2012.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Scanbox.
DVD och Blu-rayrelease: 1 Juni 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: