American Horror Story: Murder House, säsong 1 (2011)

 photo american horror story s.1_zpsxykv6hju.jpg 
American Horror Story: Murder House, säsong 1 (Drama, Rysare, Skräck, Thriller): 
Efter att Vivien har fått ett missfall och överlevt sin man Ben´s otrohet lämnar de Boston tillsammans med sin dotter Violet. I hopp om att få en ny start på livet flyttar de in i en renoverad herrgård som finns placerad i Los Angeles men de är dock ovetande om att huset är hemsökt av sina tidigare ägare
 
 
BETYG och RECENSION:
Murder House är titlen på den första säsongen av serien American Horror Story och den består av 12 avsnitt som visades på TV i USA under 2011 och under 2012 här i Sverige. Från början hette serien kort och gott bara American Horror Story men när den fick grönt ljus för fler säsonger så valde man att ge varje säsong ett eget namn med egan handlingar. Så säsong 1 fick namnet American Horror Story: Murder House och handlar om en familj som flyttar in i ett hus där mer än ett mord har begått och där de nya inneboende snart få problem med både spöken och en gummiman som våldtar kvinnor.
 

The Murder House.
 
American Horror Story sägs vara en serie som skrämmer slag på folk men jag kan tyvärr inte alls uppleva den skräckinjagande känsla utan snarare bara ett litet inslag av obehag lite då och då. Men jag gillar mystiken och dramat som försiggår bredvid den så kallade skräcken och som den sjuka människa jag faktiskt är så gillar jag de perversa bitarna där gummimannen är involverad. Alla vill vi väll ha lite spänning i sexlivet, eller? Dock är dessa scener lätträknade och nakenheten är precis som skräcken ett minne blott och därför måste jag säga att det enbart är mystiken och dramat som för serien framåt och som på ett eller annat vänster också trollbinder mig.
 
 photo American Horror Story - Murder House3444_zpsnnpptfdq.jpg
Gummimannen utför sitt... jobb
 
Så gott som varje avsnitt börjar med att vi få se vad som hände med någon av de tidigare inneboende i "mordhuset" och ju längre in i serien vi kommer desto fler mordfall blir kända. Till råga på allt så finns även alla dessa själar kvar i huset som ställer till det för den livs levande familjen Harmon som nu bor i huset. De levande och de döda lever här vid sidan om varandra och vissa vill väll med andra har en baktanke. Dock är American Horror Story: Murder House väldigt förutsägbar och jag kunde i alla fall räkna ut vem som bar gummidräkten långt innan vi fick det bekräftat tillsammans med att jag kunde räkna ut vilka som var döda och vilka som var vid liv innan det blev känt både för oss tittare och för dom själva.
 
 photo American Horror Story - Murder House388_zpsy5uh4ly8.jpg
Vem är död och vem är levande?
 
American Horror Story: Murder House kretsar till största del kring familjen Harmon som består av Vivien (Connie Britton), Ben (Dylan McDermott) och deras dotter Violet (Taissa Farmiga). Detta är en familj som dagligen kämpar för att få ordning på sina tragiska och desperat liv men när grannskapet och spökena sedan tränger sig på så blir det inte lätt. Skådespelsmässigt så har American Horror Story: Murder House träffat rätt och alla känns bra och passade i sina mer eller mindre sjuka och underliga roller och för första gången någonsin så har jag inte en favorit utan jag tycker om de alla lika mycket.
 
 photo American Horror Story - Murder House34_zps6l2zgmo4.jpg
Familjen Harmon.
 
American Horror Story: Murder House är med andra ord en serien helt i min smak eftersom den är tillräckligt skruvad för att passa in på mitt sätt att se på livet. Dock hade jag önskat att den var obehagligare och inte bara underlig och just därför tappar serien också något när det kommer till att sätta ett betyg. Så vare sig den är skruvad eller ej, full av mystik och underliga moment så hade jag hoppats på mer blod, mer skräck och mycket mer naket. Men överlag så är den första säsongen, American Horror Story: Murder House, en relativt trevlig liten serien som går att se i ett streck utan några större pauser och det är något som jag kan uppskatta och nu håller jag bara tummarna för att säsong 2 har mer att erbjuda...
 
 photo American Horror Story - Murder House1_zps423kygle.jpg
American Horror Story: Murder House är skruvad, något sexig men brister när det kommer till skräck
 

TV-SERIEINFORMATION:

Originaltitel: American Horror Story.
Svensk titel: American Horror Story.
Tagline: "You're going to die in there".
Säsongtitel och nr: Murder House, säsong 1.
Antal avsnitt: 12. 
Genre: Drama, Rysare, Skräck, Thriller.
Skådespelare: Connie Britton, Dylan McDermott, Taissa Farmiga, Evan Peters, Denis O'Hare, Jessica Lange, Frances Conroy, Lily Rabe, Alexandra Breckenridge, Jamie Brewer m.fl.
Skapare: Brad Falchuk och Ryan Murphy.
Speltid: 520 min (ca 42-44 min per avsnitt).
Språk: Engelska.
Undertext: Engelska.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år (18 år i England och USA).
Sändningsår, säsong 1: 2011.
Distributör: 20th Century Fox (DVD-utgåvan) och 20th Century Fox UK (Blu-rayutgåvan).
DVD och Blu-rayrelease: 10 Oktober 2012 (DVD) och 16 Oktober 2012 (Blu-ray).
Köp TV-serien på DVD hos: Discshop eller Cdon.
Extramaterial (DVD): The Murder House presented by Eternal Darkness Tours of Hollywood • Behind the Fright: The Making om American Horror Story • Overture to Horror: Creating the Titel Sequence • Out of the Shadows: Meet the House Ghosts • Audio Commentary on the Pilot Episode.
Köp TV-serien på Blu-ray hos: Discshop eller Cdon.
Extramaterial (Blu-ray): The Murder House presented by Eternal Darkness Tours of Hollywood • Behind the Fright: The Making om American Horror Story • Overture to Horror: Creating the Titel Sequence • Out of the Shadows: Meet the House Ghosts • Audio Commentary on the Pilot Episode.
 
TV-Serien består (än så länge) av: American Horror Story: Murder House, säsong 1 (2011).
                                                       American Horror Story: Asylum, säsong 2 (2012-2013).
                                                       American Horror Story: Coven, säsong 3 (2013-2014).
                                                       American Horror Story: Freak Show, säsong 4 (2014-2015).
                                                       American Horror Story: Hotel, säsong 5 (2015-2016).
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: