Minority Report (2002)

 photo minority_report_blu_ray_zpsh0t7ht3u.jpg
Minority Report (Action, Mysterium, Science Fiction, Thriller): 
Året är 2054 och med hjälp av de tre Prekognitiva kan man nu se brotten och morden innan de sker vilket har resulterat i att ett mord inte har begåtts på 6 år. Systemet är perfekt och felfritt, men när PreCrime-polisen John Anderton själv blir utpekad för ett kommande mord börjar han tveka på systemet och med kolegorna hack i häl gör han allt han kan för att bevisa sin oskyldighet innan det är försent.
 
 
FILMEN FÅR:
Minority Report tillhör en av få filmer som jag kan se x antal gånger utan att tröttna och det är också därför en film som jag verkligen älskar utan att kunna kalla den för ett mästerverk. Jag gillar praktiskt taget det mesta med filmen, så som konceptet och upplägget, skådespelarna och även filmens något slöa tempo som ändå bidrar med en spänning och ett mysterium från början till slut.
 
 photo minority_report_003_zps9tq917md.jpg
År 2054 kan vi se morden innan de sker
 
Minority Report tar oss in i framtiden, till år 2054 där morden är ett minne blott tack vara att vi nu kan förutse och stoppa brottet innan det faktiskt sker. Det är en tanke som är lockade, så länge systemet fungerar och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag var orolig för min egna framtid om detta blev verkligt. Minority Report, den avvikande händelsen, sätter polisen John Anderton (Tom Cruise) i klistret när hans egna namn dyker upp på kulan, som en mördare vilket får honom att ifrågasätta systemet. Kan de tre Prekognitiva Agatha (Samantha Morton), Arthur (Michael Dickman) och Dashiell (Matthew Dickman) ha fel eller är han en blivande mördare?
 
 photo minority_report_blu-ray5_zps2hmcaglg.jpg
Agatha är den viktigaste av de tre prekognitiva
 
Minority Report bidrar med en spänning från början till slut där tekniken har gått framåt på ett trovärdigt sätt. Även om saker och ting är något overkliga så är de ändå rimliga och de känns nästan möjliga i en kommande framtid. Dock lämnar Minority Report en del frågor obesvarade och det finns en eller annan liten lucka i manuset, men det är inget som stör eftersom den stora tråden får en upplösning som egentligen ändå täcker allt.
 
 photo minority-report-original88_zpsgdkpajjr.jpg
Spindelrobotarna söker efter John Anderton.
 
Minority Report är dessutom den första science fiction filmen som Tom Cruise gjorde och sedan dess har han hittat sitt kall med filmer som Oblivion och Edge of Tomorrow. Han känns dessutom perfekt i rollen som John Anderton och vid sidan av honom ser vi en då något okänd Samantha Morton i rollen som Agatha, en av de prekognitiva och hon bemästrar det underliga beteendet som hennes karaktär visar upp. I mindre roller ser vi även Colin Farrell som polisen Danny Witwer och även den svenske Peter Stormare dyker upp lite snabbt för att slänga ur sig en och annan fras på just svenska, vilket faktiskt är lite av grädden på moset.
 
 photo minority-report-screenshot_zpspn6hb9ra.jpgDr. Solomon Eddie hjälper Mr. Anderton med en ögontransplantation.
 
Minority Report har idag 13 år på nacken vilket gör att effekterna kanske inte alltid är perfekta men de kommer ändå undan på skör tråd. Jag fascineras av tekniken och bilarna som tycks gå på ett magnetband och de har även banat väg för de fordon som vi kan skåda i nyinspelning av Total Recall, om jag inte minns helt fel och även i I, Robot. Dock måste jag säga att jag är något besviken på Blu-ray utgåvan av filmen eftersom bilden inte är förbättrad och det finns stunder då allt är lite knottrigt, men som film så är ändå Minority Report en stor favorit hos mig och något säger mig att den alltid kommer vara det.
 
 photo minority666 kopiera_zps63kqsnlx.jpg
Johns kollegor och tillika poliser är nu på jakt efter honom
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Minority Report.
Svensk titel: Minority Report.
Baserad på boken: The Minority Report, av Philip K. Dick.
Taglines: "Everybody runs...", "The system is perfect until it comes after you", "What would you do if you were accused of a murder, you had not committed... yet?" och "The Future Can Be Seen. Murder Can be Prevented. The Guilty Punished Before the Crime is Committed. The System is Perfect. It's Never Wrong. Until It Comes After You".
Genre: Action, Mysterium, Science Fiction, Thriller.
Skådespelare: Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton, Max von Sydow, Steve Harris, Neal McDonough, Peter Stormare, Lois Smith, Tim Blake Nelson, Jessica Capshaw, Kathryn Morris, Caroline Lagerfelt m.fl.
Regissör: Steven Spielberg.
Filmmanus: Scott Frank och Jon Cohen.
Speltid: 145 min (Blu-ray).
Språk: Engelska / Svenska.
Undertext: Svenska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Utgivningsår: 2002.
Sv. Biopremiär: 3 Juli 2002.
Distributör: 20th Century Fox (SF).
DVD och Blu-rayrelease: 27 November 2002 (DVD), 21 Maj 2010 (Blu-ray).
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Inside the World of Precrime, Philip K. Dick, Steven Spielberg and Minority Report, Minority Report: Future Realized, Minority Report: Props of the Future, Highlights from Minority Report: From the Set, From Story to Screen, Deconstructing Minority Report, The Stunts of Minority Report, ILM and Minority Report, Final Report: Steven Spielberg & Tom Cruise, Storyboard Sequences.
Hyr filmen hos: SF Anytime

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: