Gagarin: First in Space (2013)

 photo gagarin_zpsgm28i2co.jpg 
Gagarin: First in Space (Biografi, Drama, Historia): 
Filmen är baserad på en sann historia.
Den unge Jurij Alexejevitj Gagarin hade stora drömmar som liten och den 12 april 1961 blev han den första människan i rymden.
 
 
BETYG och RECENSION: 
Gagarin: First in Space är en rysk verklighetsbaserad film om Jurij Alexejevitj Gagarin, den första människan i rymden och jag hade tyvärr inbillat mig att den skulle vara mycket mer dramatisk och lite mer ingående. Jag hade bland annat fått för mig att vi skulle få en inblick i "tävlingen" som pågick mellan USA och Ryssland då det kom till att snabbast få upp en man i rymden under 1960-talet, och jag hade dessutom inbillat mig att vi skulle få se mer av familjedramat som pågick vid sidan om uppdraget. Det första må kanske påpekas en eller två gånger och även om familjedramat finns där så kommer det i skymundan och därför känns det som om att vi blir bestulna på vissa detaljer. Istället möts vi mest av en massa tråkigt pladder som uttalas av tråkiga ryska skådespelare som inte direkt tillför något till filmen och tillbaka blickar som gör en förvirrad, samt specialeffekter som kunde ha varit lite mer påkostade och finputsade. 
 
 photo Gagarin First in Space1_zpsvunnd3fm.jpg
Jurij Gagarin (Yaroslav Zhalnin) i sin kapsel i rymden
 
Det är ingen hemlighet att jag stör mig på icke engelskspråkiga filmer och detta på grund av att jag blir tvingad till att verkligen läsa undertexten för att hänga med i handlingen. Detta ser jag som en stor distraktion och just i Gagarin: First in Space så blir det definitivt inte bättre av att filmen hoppar fram och tillbaka i tiden utan förvarning. Under Jurij Gagarin's (Yaroslav Zhalnin) korta vistelse i rymden kastas vi fram och tillbaka i hans liv då han tänker tillbaka på sin barndom, sin fru Valentina (Olga Ivanova) och familj och sin utbildning. Detta är självklart bitar som gör att filmen berör mig något men det blir på tok för rörigt för att man ska orka hänga med i svängarna. En annan nackdel är att det inte känns som om att filmen utspelar sig på 1950 och 60-talet utan snarare på 40-talet och detta är något som får filmen att komma i obalans.
 
 photo Gagarin First in Space4_zpspyzrsthe.jpg
Tillbakablickarna må vara berörande men ack så förvirrande.
 
Skådespelarna i Gagarin: First in Space är som alla andra skådespelare som jag inte kan förstå. Deras mun glappar men jag kan varken förstå orden eller känslan som de vill förmedla vilket tyder på bristande kroppsspråk. Glädje och sorg går att urskilja men resten är rätt blankt och platt precis som hela filmen. Hade det nu varit så att jag hade förstått språket så kanske jag hade kunnat uppskatta och ta in Gagarin: First in Space men nu blir filmen istället bara lång, seg och tråkig.
 
 photo Gagarin First in Space_zpsc1ycl3fv.jpg
Specialeffekterna brister något här och där eftersom det skiner lite för mycket
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Gagarin. Pervyy v kosmose (Гагарин. Первый в космосе).
Världstitel: Gagarin: First in Space.
Svensk titel: Gagarin: First in Space.
Tagline: - .
Genre: Biografi, Drama, Historia.
Skådespelare: Yaroslav Zhalnin, Mikhail Filippov, Olga Ivanova, Vadim Michman, Vladimir Steklov, Nadezhda Markina, Daniil Vorobyov, Inga Strelkova-Oboldina m.fl.
Regissör: Pavel Parkhomenko.
Filmmanus: Andrey Dmitriev och Oleg Kapanets.
Speltid: 113 min (Blu-ray).
Språk: Ryska.
Undertext: Svenska.
Land: Ryssland.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2013.
Sv. Biopremiär: - .
Distributör: Atlantic.
DVD och Blu-rayrelease: 2 December 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: