The Maze Runner (2014)

 photo TheMazerunner_zps36de792e.jpg
The Maze Runner (Action, Mysterium, Science Fiction):
Efter att ha fått sitt minne raderat vaknar Thomas upp i en gigantisk och mystisk labyrint. Där finns även andra ungdomar som befinner sig i samma minneslösa situation och deras enda chans att överleva är att hitta en väg ut.
 
 
BETYG och RECENSION:
Jag hade världens förväntningar när det kom till The Maze Runner och därför känner jag mig nu något blåst. Efter att ha spanat in trailern till filmen så hade jag målat upp en rätt så stor, händelserik och spännande bild. Men min bild av filmen blev snart till en stor katastrof, som en lite besvikelse. Det visade sig nämligen vara så att trailern, speciellt en av dom, tog upp alla de händelserika scenerna och med tanke på att en trailer varar i ca 3 minuter och filmen i sig är 1 timme och 53 minuter lång så kan ni kanske förstå att det kryllar av stillsamma och något händelselösa moment. Trailern gör med andra ord inte The Maze Runner rättvis eftersom den faktiskt är bättre än själva filmen och så vill jag då verkligen inte ha det. Nu är det visserligen inte så att The Maze Runner är dålig, jag blev bara fruktansvärt besviken på verkligheten.
 
 photo TheMazeRunnerStillsWallpapers_zpsce5b4447.jpg
Det stillsamman livet ytanför labyrinten.
 
Trots stora besvikelser så innehåller ändå The Maze Runner en liten spänning som håller i sig från början till slut men ändå så har filmen ett väldigt lugnt tempo när vi befinner oss utanför labyrinten medan blodet kan pumpa runt när vi befinner oss där i. Dessvärre är det bara så att labyrinten-tillfällena är få och lätträknade vilket gör att filmen rullar på något sakta och blir mycket stillsammare än vad jag först hade trott. Men även i de mörkaste vråerna finns ett mysterium som sakta trycker på och även om jag kanske inte vill erkänna det så höll suget efter lösningen på mysteriet mig vaken och vid liv.
 
 photo the-maze-runner-trailer-still-scanning_zpsf936f144.jpg
Den största spänningen finns i labyrinten där farorna väntar.
 
Det värsta av allt är ändå att The Maze Runner saknar lite personlighet och många av karaktärerna känns något platta, precis som hela filmen. Kanske är det mening att de ska vara endimensionella eftersom de har tappat minnet och inte riktigt vet vilka de är, eller så är det bara så att skådespelet brister något. Den enda som tycks vara vid liv är huvudpersonen Thomas (Dylan O'Brien) och tur är det väll att någon håller i tråden och för filmen framåt. Den enda kvinnliga karaktären i The Maze är dessvärre både platt och tråkig. Teresa (Kaya Scodelario), som hon heter, gör en kort och knappt märkbar insats och tur är nog det eftersom hon retar gallfeber på mig då hon syns i bild. Däremot hade jag velat se mer utav springaren Minho (Ki Hong Lee) och jag ska inte ljuga, bråkstaken Gally (Will Poulter) tillförde lite trög humor även om han lyckades retade upp mig.
 
 photo The_Maze_Runner_entrance_to_the_labyrinth_056049__zpsf07a3f3a.jpg
Kommer springarna hinna tillbaka i tid?
 
Så ja, The Maze Runner var inte alls som jag hade tänkt mig och även om filmen faktiskt är någorlunda bra så är jag ändå besviken. Jag hade velat se så mycket mer, uppleva så mycket mer action och fått se mer skrämmande och underliga saker, men istället föll filmen något platt mot marken. Visst, spänningen finns där men den är inte så ingående som jag hade hoppats på, men än är det inte över. Bara så ni vet så kommer det komma en fortsättning på äventyret och mysteriet. Detta var nämligen fas 1 av The Maze Runner, som lämnar oss lite i sticket när filmen väl är slut. Men redan den 18 september 2015 kommer uppföljaren The Scorch Trials att gå upp på biograferna och även om jag blev besviken så vill jag faktiskt se en fortsättning. Ni vet, bara för att få svar på resterande frågor.
 

Något lurar i mörkret av The Maze (labyrinten, om ni inte kan engelska).
 
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: The Maze Runner.
Svensk titel: The Maze Runner.
Tagline: "Get Ready to Run".
Genre: Action, Mysterium, Science Fiction.
Skådespelare: Dylan O'Brien, Aml Ameen, Ki Hong Lee, Blake Cooper, Thomas Brodie-Sangster, Will Poulter, Dexter Darden, Kaya Scodelario, Chris Sheffield m.fl.
Regissör: Wes Ball.
Filmmanus: Noah Oppenheim, Grant Pierce Myers och T.S. Nowlin.
Speltid: 113 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Utgivningsår: 2014.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Biorelease: 19 September 2014.
Distributör: 20th Century Fox.
DVD och Blu-rayrelease: 19 Januari 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop och Cdon.
Extramaterial (DVD): ?.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop och Cdon.
Extramaterial (Blu-ray): Navigating the Maze: the making of The Maze Runner, Deleted scenes with commentary by Wes Ball, Gag reel, Audio commentary by Wes Ball & T. S. Nowlin, Visual effects reel, The "Chuck" Diaries, Ruin Short and more.
FILMSERIEN BESTÅR AV:
  1. The Maze Runner (2014).
  2. Maze Runner: The Scorch Trials (2015).
  3. Maze Runner: The Death Cure (2018).
 
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: