Sin City: A Dame to Kill For (2014)

 photo sincity2a_zps19082507.jpg 
Sin City: A Dame to Kill For (Action, Kriminalare, Thriller):
Platsen är återigen Basin City där de mest hårdkokta medborgarna nu konfronteras med några av sina mer avskydda invånare. Den ena planerar ett mord på den kvinna som en gång svek honom medan andra försöker hantera bortgången av sin kärlek.
 
 
FILMEN FÅR:
Efter 9 år av tystnad är det dags för en uppföljare till Sin City och denna gången heter filmen Sin City: A Dame to Kill For. Filmen går självklart i samma fotspår som den förra vilket resulterar i att likheterna mellan de båda är många och filmens utseende är fortfarande väldigt unikt och annorlunda. Sin City: A Dame to Kill For är med andra ord en väldigt vacker film att titta på men den blir dock inte lika speciellt som sin företrädare, och till råga på allt så får jag inte ihop pusselbitarna eftersom allt rörs samman till en sönder-mixad grönsakssoppa där det inte riktigt går att skilja ingredienserna åt och smaken blir därför ännu en gång något svag.
 
 photo sin-city-a-dame-to-kill-for-official-trailer-2-2014-_zps626588b3.jpg
Julia Garner och Joseph Gordon-Levitt som Marcie och Johnny i "The Long Bad Night" .
 
Precis som sin föregående film så är Sin City: A Dame to Kill For indelad i fyra olika berättelser (Just Another Saturday Night, The Long Bad Night, A Dame to Kill For och Nancy's Last Dance) som alla är löst sammanlänkade. Vi få självklart också återse många av de gamla karaktärerna men även några nya samtidigt som en del ansikten har bytts ut vilket gör det hela något förbryllande tillsamman med de tidshopp som vi också får uppleva. Det är oklart när vissa av berättelserna utspelar sig men Nancy's Last Dance tar i alla fall plats 4 år efter den första filmens berättelse "That Yellow Bastard" medan A Dame to Kill For utspelar sig flera år innan den första filmens berättelse "The Big Fat Kill". Detta är något som jag inte hade koll på när jag såg Sin City: A Dame to Kill For och hade jag bara suttit på den informationen så hade filmen blivit så mycket lättare att förstå sig på... plus att det hade hjälpt om vi fick reda på vilken av berättelse vi såg på när de väl spelades upp.
 
 photo sin-city-a-dame-to-kill-bruce-willis-jessica-alba-1920x1080_zpsafd0aaa1.jpg
Bruce Willis och Jessica Alba som John Hartigan och Nancy i "Nancy's Last Dance" .
 
Meningen är väll att Sin City: A Dame to Kill For ska ta oss med storm tack vare sitt serietidningslika upplägg men det funkar tyvärr inte riktigt på mig. Däremot imponeras jag av Eva Greens talang när det kommer till att gestalta en något psyksjuk kvinna och även om jag har vädligt svårt för henne i vanlig fall så blir hon här lite av en ond favorit. Man måste ju älska djävulen. Övriga skådespelare gör även dom ett bra jobb när det kommer till att forma de mörka bitarna av historien och de som har varit med tidigare känns nu mer bekväma i sina roller. Och som sagt så är filmen, precis som sin företrädare, väldigt vacker, unik och egen men jag kan ändå inte riktigt tycka om den. Det blir bara lite för mycket för mig, lite för invecklat och rörigt och något säger mig att jag faktiskt hade föredragit den svartvita serietidningen över filmen.
 
 photo sin_city_a_dame_to_kill_for-wide_zps5a70b950.jpg
Eva Green och Josh Brolin som Ava och Dwight i "A Dame to Kill For".
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Sin City: A Dame to Kill For.
Svensk titel: Sin City: A Dame to Kill For.
Tagline: "There is no justice without sin".
Genre: Action, Kriminalare, Thriller.
Skådespelare: Mickey Rourke, Jessica Alba, Josh Brolin, Joseph Gordon-Levitt, Rosario Dawson, Bruce Willis, Eva Green, Powers Boothe, Dennis Haysbert, Ray Liotta, Christopher Meloni, Jeremy Piven, Christopher Lloyd, Jaime King, Juno Temple, Julia Garner m.fl.
Regissörer: Frank Miller och Robert Rodriguez.
Filmmanus: Frank Miller.
Speltid: 102 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Engelska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 29 Augusti 2014.
Distributör: SF (Sverige), LionGate (England).
DVD och Blu-rayrelease: 29 December 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Köp filmen på Blu-ray 3D hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Hyr filmen hos: SF Anytime.
Filmserien består av: Sin City (2005).
                                  Sin City: A Dame to Kill For (2014).

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: