Sin City (2005)

 photo sincity1_zps5847a97e.jpg 
Sin City (Action, Kriminalare, Thriller):
I den mörka och våldsamma staden Basin City får vi följa tre olika personer som alla är inblandade i en våldsamma korruption.
 
 
FILMEN FÅR:
Jag förstod mig aldrig på fenomenet Sin City när jag såg filmen då den kom ut under 2005 och när jag nu kastade mig in i filmen för andra gången så har ingenting förändrats. Sin City är och förblir en underlig film i mina ögon som må vara filmad på ett annorlunda och speciellt vis, men handlingen är bara dyster och tråkig och det blir inte bättre av att filmen i sig består av 4 korta berättelser (The Customer Is Always Right, That Yellow Bastard, The Hard Goodbye och The Big Fat Kill) som mer eller mindre binds samman på ett eller annat vis. Tyvärr gör dessa "kapitel" bara filmen rörig och osammanhängande vilket inte är smickrade för storyn och det blir svårt att hänga med tidsmässigt.
 
 photo sincity7_zps33fc855d.jpg
Bruce Willis och Jessica Alba som John Hartigan och Nancy Callahan i "That Yellow Bastard"
 
Även om Sin City mycket väl må vara unik med sitt väldigt speciella utseende så betyder tyvärr inte unik att det nödvändigtvis blir bra. I mina ögon är filmen lite av en seg och mörk smörja som sticker ut men som tyvärr tråkar ut mig redan innan den ens har hunnit dra igång och även om vissa berättelser tilltalar mig mer än de andra så förblir Sin City bara för konstig för min smak. Med ett vackert utseende kommer man vanligtvis långt men tittar man bara under ytan så inser man oftast att det bara är skit.
 
 photo sincity5kopiera_zpsf833d06a.jpg
Jaime King och Mickey Rourke som Goldie / Wendy och Marv i "The Hard Goodbye".
 
Trots att jag finner Sin City både tråkig och dålig så har filmen sina ljusa stunder när det kommer till skådespelet. Alla lyckas bra när det kommer till att fånga den mörka/ljusa och otäcka/goda biten av sina karaktärer vilket både gör dom motbjudande och tilltalande på en och samma gång. Sin City kryllar dessutom av ett kändishav där så gott som alla ansikten är välkända för mig och just detta fångar lite av min uppmärksamhet. Men annars så finns det inte mycket med Sin City som tilltalar mig, och förutom den vackra och unika utformningen så skulle jag vilja kalla filmen för skräp och inget annat.
 
 photo sin_city_2005_clive_owen_zpsb1ea1e56.jpg
Rosario Dawson och Clive Owen som Gail och Dwight i "The Big Fat Kill".
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Sin City.
Svensk titel: Sin City.
Tagline: "Walk down the right back alley in Sin City and you can find anything".
Genre: Action, Kriminalare, Thriller.
Skådespelare: Mickey Rourke, Bruce Willis, Jessica Alba, Rosario Dawson, Clive Owen, Devon Aoki, Jaime King, Alexis Bledel, Benicio Del Toro, Michael Clarke Duncan, Brittany Murphy, Powers Boothe, Elijah Wood m.fl.
Regissörer: Frank Miller, Robert Rodriguez och Quentin Tarantino.
Filmmanus: Frank Miller.
Speltid: 126 min (Blu-ray) / 147 min (Recut Extended Blu-ray Version).
Språk: Engelska.
Undertext: Engelska.
Land: USA.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år i Sverige och 18 år i England.
Utgivningsår: 2005.
Sv. Biopremiär: 1 Juli 2015.
Distributör: SF (Sverige), LionsGate (England).
DVD och Blu-rayrelease i Sverige: 19 oktober 2005 (DVD), 21 november 2008 (Blu-ray).
Köp filmen på DVD hos: DVD-utgåvan har utgått.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon, Ginza och Amazon.co.uk.
Hyr filmen hos: SF Anytime.
Filmserien består av: Sin City (2005).
                                   Sin City: A Dame to Kill For (2014) .

Kommentarer
Anonym säger:

What? What!!! Jag som älskar den.

Svar: Det gör dom flesta men inte jag =)
...Liiinna

2015-01-17 Kl: 22:12:56

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: