Scary Movie 2 (2001)

 photo scarymovie2a_zpscbeb7bf6.jpg 
Scary Movie 2 (Skräckkomedi, Parodi):
Ett år har gått sedan en mördade jagade Cindy och hennes vänner och nu tycker deras professor att de behöver komma bort en liten stund, för att glömma det som har hänt. Så han bjuder med Cindy, Ray, Shorty och Brenda till Hell House där obehagligheterna snart börjar härja.
 
 
FILMEN FÅR:
Scary Movie 2 fortsätter på ungefär samma spår som sin föregående film men denna gången är det inte en mördare som jagar Cindy (Anna Faris) och hennes vänner utan ett perverst spöke i Hell House och det blir därför också lite halvnaket. Till skillnad från förra filmen så har även Scary Movie 2 mer kräk, bajs och kiss skämt i fokus vilket jag tyvärr inte kan uppskatta. Nackdelen med det är att det inte blir roligt utan snarare bara äckligt, men filmen innehållet tack o lov andra dumma pinsamheter som tillför lite skratt här och där.
 
 photo scarymovie22_zps28f8e4bf.jpg
Den dumma skaran av blivande offer
 
I Scary Movie 2 är Scream och I Know What You Did Last Summer ett minne blott och istället drivs det nu bland annat med filmer som The Exorcist, The Haunting, Poltergeist, Charlie's Angels med flera och även om filmen har tappat lite av sin status så blir det fortfarande lite småroligt emellanåt. Dessvärre blir det också väldigt äckligt vilket förstör lite av charmen och därför är jag tacksam för att en del av de som dog i Scary Movie är tillbaka i livet för att bli jagade ännu en gång.
 
 photo scarymovie22222222_zps80ef5069.jpg
Det drivs bland annat med The Exorcist.
 
Precis som sin föregående film så är självklart också Scary Movie 2 otroligt överdriven och dum med sin ihåliga handling men skådespelarna har i alla fall hunnit växa in i sina roller och även om de spelar över, antagligen medvetet, så blir det rätt så lyckat. Men jag skulle nog egentligen inte vela kalla Scary Movie 2 för en bra film men som en parodi är den ändå rätt så lyckad och underhållande, med brister och allt.
 

Brenda (Regina Hall), Cindy och Theo (Kathleen Robertson) tappar kläderna.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Scary Movie 2.
Svensk titel: Scary Movie 2.
Tagline: "No More Mercy. No More Shame. No More Sequels. Honest! We Lied".
Genre: Skräckkomedi, Parodi.
Skådespelare: Anna Faris, Marlon Wayans, Christopher Masterson (som Chris Masterson), Shawn Wayans , James DeBello, Regina Hall, Tori Spelling, Tim Curry, David Cross, Kathleen Robertson, Chris Elliott m.fl.
Regissör: Keenen Ivory Wayans.
Filmmanus: Shawn Wayans, Marlon Wayans, Alyson Fouse, Greg Grabianski, Dave Polsky, Michael Anthony Snowden, Craig Wayans.
Speltid: 79 min (DVD).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: USA / Kanada.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Utgivningsår: 2001.
Sv. Biopremiär: 19 October 2001.
Distributör: Nordisk Film.
DVD-release: 23 Januari 2002.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza (Filmen har utgått).
Extramaterial (DVD): Trailer.
Hyr filmen hos: SF Anytime (Ej tillgänglig).
Filmserien består av: Scary Movie (2000).
                                   Scary Movie 2 (2001).
                                   Scary Movie 3 (2003).
                                   Scary Movie 4 (2006).
                                   Scary Movie 5 (2013).

Kommentarer
Magnus säger:

Fast inledningsscenen med James Woods är episk. Den gör i mina ögon att hela filmen lyfter.

:-)

Svar: Jag har lite svårt för kiss, bajs och spy skämtet där.. Sånt funkar inte alls på mig längre.
...Liiinna

2015-01-29 Kl: 19:19:38
URL: http://www.spelochfilm.se
Magnus säger:

Det börjar fungera om tio år igen. :-)

Svar: Nä jag tror tyvärr inte det, mitt jobb innehåller på tog för mycket bajs, kiss och spyor för att jag någonsin ska kunna tycka det är roligt =)
...Liiinna

2015-01-30 Kl: 08:04:41
URL: http://www.spelochfilm.se
Magnus säger:

Det är ju förstås en nackdel. Låter som hemtjänst eller äldrevård. :-)

Svar: Äldrevården, dementa. Inte alltid en vacker syn =)
...Liiinna

2015-01-30 Kl: 20:25:48
URL: http://www.spelochfilm.se

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: