Into the Storm (2014)

 photo intothestorm_zps214550bb.jpg 
Into the Storm (Katastroffilm, Action, Thriller):
Silverton drabbas av den största stormen någonsin vilket skapar skräck hos invånarna medan stormjägarna ser sin chans till att tjäna pengar.
 
 
BETYG och RECENSION:
Den känslan av besvikelse som uppstår när man inser att man har lagt ut 200 spänn på en skakig film utan inlevelse, ja den är olidlig. Trots att jag bara hade hört och läst dåliga saker om filmen så trodde jag ändå att Into the Storm skulle vara en härlig katastroffilm där obehaget skulle rusa runt i mina vener, men riktigt så blev det inte. Istället mötes jag av en stundvis skakig bild som syns genom en handkamera och istället för att rikta in sig helhjärtat på katastrofen så få vi dras med en massa tonårsproblem som inte kan tilltala mig mindre än vad de faktiskt gör. Vid sidan av detta så får vi även följa stormjägaren Pete (Matt Walsh) och hans följeslagare Allison (Sarah Wayne Callies), Daryl (Arlen Escarpeta) och Jacob (Jeremy Sumpter) som idiotiskt nog kastar sig frivilligt rätt in i faran och jag undrar hur dumma en del människor faktiskt kan vara.
 
 photo into-the-storm-2014-img04_zpscf6f1f7b.jpg
Stormjägarna är beredda att kastar sig rätt in i faran
 
Att Into the Storm till största del skulle innehålla okända namn för just mig visste jag, men att filmen sedan skulle vara något av en B-film där skådespelet är lika inövar som en dålig skolpjäs hade jag inte riktigt förväntat mig och därför är besvikelsen nu stor. Nu är det visserligen så att specialeffekterna är skapliga men stormen lyser dessvärre med sin frånvaro under större delar av filmen och när den väl slår till så känns den inte vidare intressant eller tilltalande. Det är helt enkelt för mycket drama runt om själva katastrofen som då också förstör inlevelsen och det så kallade dramat rör mig inte heller i ryggen.
 
 photo into-the-storm-2014-10_zps93554b49.jpg
Specialeffekterna funkar men dramat runtomkring gör det inte
 
Så nej, Into the Storm är inte den typen av katastroffilm som jag hade hoppats på att få se. Istället för att ta mig med storm och kasta runt mig så rubbas jag knappt. Visst finns det stunder som är lite berörande och intressanta men överlag så är alla karaktärerna dumma idioter som jag mest bara önskar livet av och därför faller också filmen platt. Filmen är innehållslös och överdramatiserad då den knappt inte ens riktar in sig på katastrofen som allt egentligen ska handla om och istället möts vi av en massa familjedrama som inte ens känns äkta. Into the Storm må kanske vara 2014 största besvikelse och detta säger en hel del då jag i vanliga fall gillar katastroffilmer i alla de former, A som B-filmer, men detta är bara för mycket och för lite på en och samma gången.
 
 photo into-the-storm-2014-04_zps857d1e82.jpg
Familjedramat tar över katastrofen och det är inte positivt
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Into the Storm.
Svensk titel: Into the Storm.
Tagline: "There is no calm before the storm".
Genre: Katastroffilm, Action, Thriller.
Skådespelare: Richard Armitage, Sarah Wayne Callies, Matt Walsh, Max Deacon, Nathan Kress, Alycia Debnam Carey, Arlen Escarpeta, Jeremy Sumpter, Lee Whittaker, Kyle Davis, Jon Reep m.fl.
Regissör: Steven Quale.
Filmmanus: John Swetnam.
Speltid: 89 min (Blu-ray).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Åldersgräns: Rekommenderad från 11 år.
Premiär år: 2014.
Sv. Biopremiär: 13 Augusti 2014.
Distributör: Warner Home Video.
DVD och Blu-rayrelease: 15 December 2014.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): Go deeper into the storm with exteme extas.
Köp filmen på Blu-ray hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (Blu-ray): Go deeper into the storm with exteme extas.
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: