Testament of Youth (2014)

 photo testament_of_youth-33293991-frntl_zpsjrfilegg.jpg 
Testament of Youth (Biografi, Drama, Krig, Historia, Romantik):
Filmen är baserad på en historia. 
Den unga Vera Brittain är en självständig kvinna som trotsar ortens och familjens fördomar genom att börja studerar vid Oxford. Men när första världskriget slår till väljer hon att lägga studierna på hylla och hon anmäler sig istället som sjuksköterska där hon får uppleva krigets fasor på nära håll.
 
 
BETYG och RECENSION:
Testament of Youth är en sann och tragisk kärlekshistoria som är skildrad mot baksidan av första världskriget. Filmen är baserad på Vera Brittains memoarer med samma namn som publicerades 1933 och som sedan kom att bli en bestseller om kriget ur en kvinnas synvinkel och där vi både i bok och film får ta del av hur hon överlevde krigets fasor. Boken har jag inte läst men filmen, som släpptes 2014, är ett starkt och gripande drama som inte lämnar några ögon torra.
 
 photo Testament-of-Youth_3141581k_zpsqig7ymjg.jpg
Det en gång lyckliga livet för syskonen Edward (Taron Egerton) och Vera Brittain och vännerna Roland och Victor (Colin Morgan)
 
Jag måste börja med att säga att Testament of Youth är inte alls min typ av film och därför blev jag också aningen förvånad när jag upptäckte att jag gillade den. Den utspelar sig nämligen under en tid som inte alls tilltalar mig, nämligen mellan 1914 och 1919 då första världskriget stod för dörren, men nu är det tack o lov inte så att filmen koncentrera sig på kriget utan på den unga Vera Brittain (Alicia Vikander) som hade stora mål här i livet, mål som hon la på is för att kunna hjälpa till i svåra situationer. Hon må ha stått på andra sidan linjen när kriget slog till men förödelsen och tragedin som hon drabbades av är ändå enorm och smärtsam vilket kommer till liv på vita duken.
 
 photo Testament of Youth_zpsdqjm7n4q.jpg
Veras dröm om att studera på studerar vid Oxford må ha slagit in, men hon få snart lägga studierna på is.
 
Vår svenska Alicia Vikander har lyckats göra ett stort namn av sig själv i Hollywood och hon gestaltar här den starka unga kvinnan Vera Brittain som inte ger upp fören hon får som hon vill. Vikander må kanske våra något för söt och vacker för sin roll men hon ger liv och styrka till sin karaktär som tilltalar mig på mer än ett sätt. Det är dessutom lätt att känna både lycka och sorg med henne då romantiken och sedan smärtan slår tilI och detta tack vare Vikanders otroliga insats. I rollen som Roland Leighton, Veras kärleksintresse, ser vi Kit Harington och jag måste tyvärr säga att han är filmens stora svaghet. Han har en tråkig personlighet och han fängslar inte mig som tittare samtidigt som jag har lite svårt för att tycka om honom. På grund av detta så måste jag också säga att kärleksparet saknar lite kemi och att man därför får lägga det åt sidan och enbart koncentrera sig på Veras kamp genom livet och kriget.
 
 photo Testament of Youth8_zpsvvgwtod0.jpg
Vera och hennes Roland.
 
När det finnas så mycket tragedier i en och samma film som drabbar en och samma person är något som gör Testament of Youth otroligt stark och berörande. Hade detta varit en riktig krigsfilm som tog plats på krigsfältet så hade jag antagligen inte blivit berörd men nu är det dramat vid sidan om som målas upp och det är just det som gör filmen värd att se. Inte för att jag egentligen vill könsinrikta filmen men Testament of Youth är nog mer en krigsfilm för kvinnor än för män och detta på grund av att vapen och skott inte syns till, men jag rekommenderar den ändå för båda parter och ju blödigare du är desto bättre blir filmen.
 
 photo Testament-of-Youth2_zpska1cngnf.jpg
Vera omringas av döden när hon anmäler sig som sjuksköterska.
 

FILMINFORMATION:

Originaltitel: Testament of Youth.
Svensk titel: Testament of Youth.
Baserad på självbiografin (memoarerna): Testament of Youth, av Vera Brittain.
Tagline: "Divided by war. United by love".
Genre: Biografi, Drama, Historia, Krig, Romantik.
Skådespelare: Alicia Vikander, Kit Harington, Taron Egerton, Colin Morgan, Dominic West, Emily Watson, Joanna Scanlan, Miranda Richardson m.fl.
Regissör: James Kent.
Filmmanus: Juliette Towhidi.
Speltid: 124 min (DVD).
Språk: Engelska.
Undertext: Svenska.
Land: Storbritannien.
Åldersgräns: Rekommenderad från 15 år.
Premiärår / Utgivningsår: 2014.
Sv. Biopremiär: 17 April 2015.
Distributör: Nordisk Film.
DVD-release: 17 Augusti 2015.
Köp filmen på DVD hos: Discshop, Cdon och Ginza.
Extramaterial (DVD): - .
Hyr filmen hos: SF Anytime.
 

Kommentarer

bloglovin A Freak Like Me... - ...Sci-Fi Geek! Om filmer, serier och allt däromkring.

Kommentera inlägget här:
Jag svara på alla kommentarer här i min egna blogg men jag besöker självklart även din om du har en.

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):


URL/Bloggadress:


Kommentar: